Środowy Przegląd Prasy

Analizę polskich portali, o dosyć zaskakujących wnioskach, przeprowadzili analitycy DM Elimar.

RZECZPOSPOLITA

322 mld zł przychodów w 2010 r.

Według firmy badawczej UMTS Forum tyle wyniosą za 9 lat dochody operatorów sieci 3G na całym świecie. Ich poziom będzie rósł stopniowo: w 2005 r. wyniesie 50 mld USD a 2 lata później już 270 mld USD. Do końca dekady 30% światowej populacji będzie używało telefonów komórkowych a 28% telefonów w systemie UMTS. W tym czasie 66% przychodów operatorów telefonicznych będzie pochodziło z innych usług niż przekazywanie głosu. (s.B2)

Nie ma e-recesji

Europejskie e-commerce optymistycznie patrzy w przyszłość - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej Energis. 75% szefów witryn handlowych jest przekonanych, że w ciągu najbliższych 6 mc wzrosną ich obroty. Nastąpi to dzięki wzrostowi konkurencyjności, przyspieszeniu transmisji danych w skali rynku i upowszechnieniu Internetu. Mimo fali zwolnień w amerykańskich firmach internetowych 37% ankietowanych szefów europejskich firm zamierza w ciągu pół roku zwiększyć zatrudnienie. Ich zdaniem najbardziej perspektywiczne branże, to: turystyka, sprzedaż książek i płyt a także usługi finansowe. Za najlepszą reklamę 38% z uważa ogłoszenia w tradycyjnych mediach, zwłaszcza w telewizji. Na Internet wskazuje natomiast 28%. Z 250 respondentów 40% wskazuje na Londyn jako stolicę europejskiego e-biznesu, 8% twierdzi, że jest nią Amsterdam a po 6%, że Paryż lub Monachium. (s.B3)

PARKIET

Prokom łoży na Internet

45 mln zł netto straciła Wirtualna Polska w 2000 r. przy wartości sprzedaży 7,8 mln zł. Na minusie zakończył rok także inne spółki Prokom Internet (PI): ce-market - strata 1,2 mln zł, Internet Wizards - 1,4 mln zł. Samo PI zanotowało w ub. r. 5,5 mln zł straty netto. Prokom Software natomiast wypracował w 2000 r. 827 mln zł przychodu, z czego 380 mln zł zawdzięcza kontraktom z trzema klientami: Wartą i PZU, TP S.A. W portfelu gdyńskiej firmy wzrosła w jednak o 57% w ub.r. ilość średnich i małych kontraktów. (s.4)

MCI wyemituje obligacje

Fundusz zamierza wyemitować obligacje o wartości 40 mln zł o terminie wykupu od 3 do 5 lat. Emisja ma zapewnić środki inwestycyjne do końca 2002 r. Dodatkowo w przyszłym roku 10 mln zł na ten cel będzie pochodzić ze sprzedaży udziałów w spółkach aktualnie znajdujących się w portfelu MCI. (s.4)

PRAWO I GOSPODARKA

Podróże nie tylko on-line

29% Amerykanów wykupuje usługi turystyczne za pośrednictwem Internetu a drugie tyle zasięga w Sieci informacji przed wizytą w biurze turystycznym. W 2000 r. wartość tego rynku w USA osiągnęła 18 mld USD a do 2006 r. wzrośnie do 63 mld USD. Nabywców tych usług trudno skłonić do lojalności względem jednego serwisu: 10% nabywców biletów lotniczych zagląda tylko na jedną stronę przed dokonaniem transakcji; 60% zagląda na dwie lub trzy a 25% na cztery lub więcej. Podobnie jest w przypadku rezerwacji miejsc w hotelach i wynajmu samochodów. W porównaniu do oferty dla klientów indywidualnych znacznie wyższy potencjał wzrostu mają usługi dla firm, wykupujących wyjazdy służbowe dla pracowników. Ten rynek urośnie z 4 mld w 2000 r. do 31 mld w 2006 r. (s.5)

Infor na Wirtualnej

Portal prawno-gospodarczy Infor udostępnia swoje treści w Wirtualnej Polsce. Przedsięwzięcie ma umocnić pozycję firm na rynku B2B. Obie firmy zainicjowały także współpracę w dziedzinie wspólnej sprzedaży powierzchni reklamowej. (s.5)

Elimar ocenia portale

Analitycy DM Elimar podzielili polskie portale na trzy grupy pod względem szans rynkowych. Do pierwszej zaliczyli Wirtualną Polskę i Onet - o niezagrożonej pozycji. Do nich dołączyli Interię i Hogę, wyróżniające się korzystnie zawartością. Portale z drugiej grupy - Arena, Poland.com i Portal - mają mniejsze szanse rynkowe, ale pozytywna jest obecność w nich inwestorów. Do trzeciej grupy - o najgorszych perspektywach zaliczyli - Ahoj i YoYo. (s.16)

GAZETA WYBORCZA#

I znowu klapa$

Nie doszła do skutku emisji akcji Szeptela z uwagi na przedłużające się negocjacje z TDC Internet. Sojusz z tą firmą miał być zasadniczą zachętą dla inwestorów, aby kupili akcje spółki z Szepietowa. Szacowano, że wpływy z emisji wyniosą ok. 170 mln zł. Szeptel potrzebuje 140 mln USD w ciągu 2-3 lat na budowę ogólnopolskiej sieci światłowodowej. (s.22)