Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Środowy Przegląd Prasy

Zarząd Elektrimu przygotowuje gruntowną restrukturyzację holdingu, prawdopodobnie aby mieć się czym wykazać przed kwietniowym zgromadzeniem akcjonariuszy.

PULS BIZNESU

Elektrim szykuje się do kwietniowego NWZA

Prawdopodobny jest podział holdingu na część telekomunikacyjną – skupioną wokół PTC – i część energetyczną – wokół ZE PAK. Oba podmioty mogą trafić na giełdę. Opinie analityków są różne: zdaniem jednych taki podział poprawi możliwość oceny wartości holdingu, wedle innych ma sens wyłącznie wtedy, jeżeli do obu podmiotów zostanie wprowadzony inwestor strategiczny. Polityka holdingu wyjaśni się po NWZA zwołanym na 20 kwietnia br. Ze skali obrotów na akcjach Elektrimu można wnosić, że zwaśnione strony chcą umocnić swoją pozycję przed walnym zgromadzeniem. Dominujący głos będą miały fundusze inwestycyjne, które mają blisko 30% udziałów holdingu; Vivendi i Chemia Polska natomiast ok. 10%. Istnieje teza, że fundusze są gotowe poprzeć Elektrim, jeżeli ten zagwarantuje ich interesy. (s.6)

Apexim pozywa LG Petro

Warszawska spółka informatyczna pozwała bank o zapłatę 25 mln kary umownej. Istnieją podejrzenia, że chodzi o opcje odkupienia akcji Szeptela, w którego są zaangażowane obie spółki – każda ma blisko 10% udziałów. Nie wiadomo jednak czy roszczenia Apeximu są zasadne, choć przedstawiciele tej firmy zdają się być o tym przekonani. (s.8)

Wólczanka wychodzi z sektora IT

Firma tekstylna zrezygnowała z zakupu udziałów w Polskich Sieciach Teleinformatycznych a ponadto jej przedstawiciele ujawnili, że niedawny zakup obligacji zamiennych Apeximu ma charakter finansowej inwestycji średnioterminowej. Wólczanka pozostaje przy podstawowym profilu działalności, który przyniósł jej w zeszłym roku 100 mln zł przychodu i 2 mln zł zysku. (s.9)

Giganci tworzą netplatformę

Trzy wytwórnie muzyczne: Warner, EMI i BMG wraz z RealNetworks utworzą platformę internetową MusicNet, udostępniającą utwory muzyczne i narzędzia do ich transmisji. Będą z nich korzystać inne firmy internetowe i udostępniać za opłatą internautom. Konkurencyjny projekt wdrażają Universal Music i Sony, chociaż alians MusicNet chciałby się z nimi porozumieć. (s.12)

PRAWO I GOSPODARKA

Rady zbyt kosztowne

Kryzys dotcomów w USA najpierw stworzył popyt na usługi małych, wyspecjalizowanych firm doradczych, u których szefowie firm internetowych szukali pomocy, a potem pogrążył je kiedy kolejni klienci bankrutowali lub zaczynali oszczędzać. Takie firmy jak Razorfish, marchFIRST, Viant zwolniły w ostatnim czasie od 20 do 40% pracowników. Korzystając z okazji, na rynek niewielkich projektów konsultingowych z dziedziny Internetu zaczęły wkraczać wielkie firmy doradcze, wykupując konkurencyjnych „maluchów”. W Polsce takiej recesji na rynku konsultingu internetowego nie zanotowano ponieważ popyt nań był niewielki. (s.5)

Sukces ryczałtu w Europie

Wprowadzenie w czerwcu ub.r. w kilku krajach europejskich zryczałtowanych opłat za nielimitowany dostęp do Internetu spowodowało zwiększenie jego wykorzystania - dwukrotnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech, trzykrotnie w Hiszpanii – wynika z badań Jupiter MMXI. Największy europejski dostawca – AOL Europe – ma 20 mln subskrybentów takich usług. (s.5)

Optimus nie będzie sam na rynku

TP S.A. wraz z SAP-em stworzy platformę transakcyjną B2B, konkurencyjną w stosunku do optimusowego Xtrade. Będzie to horyzontalny rynek dla wszystkich gałęzi przemysłu. TP S.A. będzie zarabiało na prowizjach i samo korzystało z możliwości przeprowadzania transakcji. Analitycy nie są w stanie przewidzieć, który z projektów ma większe szanse powodzenia. Za platformą TP S.A. przemawia potencjał koncernu telekomunikacyjnego, za Xtradem półroczna przewaga w uruchomieniu projektu. (s.13)

PARKIET

AMS: nieprzyjazna oferta Agory

Tak określił zarząd agencji marketingowej wezwanie Agory. Jest to pierwszy przypadek, od nowelizacji prawa o obrocie papierami wartościowymi, konfliktu między zarządem spółki i podmiotem pragnącym kupić jego akcje w publicznym wezwaniu. Zarząd AMS określił politykę Agory względem AMS jako „niejasną”. Starania Agory mogą storpedować zagraniczne firmy zainteresowane udziałami w AMS – News Corporation i Clear Channel. Zapisy za sprzedaż akcji odbędą się w dniach 2-12 kwietnia. Agora proponuje cenę 60 zł za akcję. (s.1, 2)