Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Środowy Przegląd Prasy

Wobec internetowej bessy w USA giełda nowych technologii Nasdaq szuka dla siebie nowych rynków.

PARKIET

Handel całą dobę

Giełda Nasdaq kupiła większościowy pakiet udziałów europejskiej giełdy Esdaq i poinformowała o zamiarze wejścia w sojusz z londyńską giełdą instrumentów pochodnych Liffe. Celem Nasdaq jest udział w notowaniach 24 godz. na dobę na całym świecie a pierwszym krokiem było utworzenie w Tokio popularnej giełdy Nasdaq Japan. Ekspansja w Europie nie ograniczy się zapewne do Esdaq. Amerykańska giełda jest zainteresowana Deutsche Borse, LSE i nowym rynkiem Euronext. Nasdaq szuka nowych pól działania wobec słabości amerykańskiej nowej gospodarki, której spółki stanowią domenę tej giełdy. (s.1, 10)

Agora traci po wezwaniu

Mieszane są odczucia analityków co do publicznego wezwania ogłoszonego przez Agorę na sprzedaż akcji agencji reklamowej AMS po 60 zł za walor. Agora ma wszelkie podstawy, aby stać się strategicznym inwestorem agencji, ale najpierw musiałaby się porozumieć z jej właścicielem – BB Investment, które posiada 57% akcji AMS. Obie firmy twierdzą, że nie są prowadzone żadne rozmowy w tej sprawie. Analitycy zaś uważają, że wezwanie Agory może stanowić próbę wywarcia nacisku na obecnym właścicielu agencji. Nie wiadomo jednak czy inwestorzy odpowiedzą na wezwanie Agory. W stosunku do ceny rynkowej jej oferta jest korzystna, ale dla funduszy emerytalnych, które mają 7-proc. pakiet akcji AMS kupionych po 62 zł, już nie. Inaczej dla brytyjskiego Flemingsa, który walory AMS kupował po 33,5 zł. Nie wiadomo natomiast ile płaciły fundusze inwestycyjne Deutsche Banku, w posiadaniu których jest ok. 16% akcji AMS. (s.3)

PULS BIZNESU

Polska jest najbardziej atrakcyjna w regionie

Dla inwestorów jej zalety (na tle sąsiadów) to wysokie stopy procentowe i stabilniejsza sytuacja ekonomiczna. Gorzej wypada jeżeli chodzi o wzrost PKB (w 2000 r. w Czechach wyniósł 3,1%, w Polsce 4,1%, na Węgrzech 5,3%) i jego strukturę. Wzrost napędza w Polsce popyt wewnętrzny a u sąsiadów eksport. Ponadto eksportują oni wyroby bardziej przetworzone niż Polska. W naszym kraju jest lepsza sytuacja finansowa: dobry poziom inflacji i najwyższe stopu procentowe w regionie. Polska stanowi też znacznie większy rynek zbytu (s.17)

PRAWO I GOSPODARKA

UPC się powiększa

Holenderski operator prowadzi rozmowy z niemieckim PrimaCom. Niewykluczone, że firmy planują fuzję. UPC posiada 25-proc. pakiet akcji PrimaCom i wedle pewnych źródeł chce go powiększyć do 50%. UPC posiada 8 mln abonentów swoich usług w Europie (w tym w Polsce) a także w Izraelu i na Malcie. Przejęcie PrimaCom przysporzyłoby mu kolejnych. (s.5)

RZECZPOSPOLITA

20 mld koron oszczędności

Przyniesie je zwolnienie 3 300 pracowników ze szwedzkich i brytyjskich fabryk. Ericsson jest w trudnej sytuacji finansowej. Prognozuje na I kw. br 500 mln USD straty. Kurs jego akcji w ciągu ostatnich 12 miesięcy spadł o 75%. Ericsson nie poprzestaje na redukcji zatrudnienia, ale stara się o zwiększenie efektywności działania. Wyprzedaje także aktywa: fabryki Flextronicsowi, dział sprzedaży bezpośredniej Apax Partners. Sprzedał także udziały w producencie światłowodów Jupiter Networks. Nie wiadomo jeszcze jak polityka oszczędności wpłynie na operacje Ericssona w Polsce. (s.B4)