Sprzedaż plików wideo hitem 2007 roku

W przyszłym roku będzie miał miejsce prawdziwy boom, związany z dynamicznym wzrostem popytu na pliki audiowizualne, zawierające całe programy telewizyjne, filmy i audycje rozrywkowe. Według badań przeprowadzonych przez firmę Strategy Analytics, sprzedaż takich materiałów poprzez Internet wygeneruje przychody rzędu 298 mln USD do końca br., a w 2007 r. wartość ta wzrośnie pięciokrotnie (1,459 mld USD).

W raporcie "The Video Store Goes Virtual: The Global Outlook for Online Video Sales" eksperci Strategy Analytics przekonują, że ściąganie plików wideo z serwisów, oferujących tego typu materiały (np. iTunes - Apple) będzie się systematycznie powiększać. Według prognoz największy skok ilościowy zostanie zaobserwowany w przyszłym roku. Światowe przychody z tytułu sprzedaży plików wideo w Sieci, praw do ich czasowego oglądania czy odnawiania posiadanych subskrypcji wyniosą w tym roku 289 mln USD. Za kolejne 12 miesięcy kwota ta ma oscylować wokół 1,5 mld USD, a w 2010 r. zbliży się do 6 mld USD (5,911 mld USD) i będzie wówczas stanowiła 8 proc. przychodów z całego przemysłu domowej rozrywki wideo.

Jak przekonuje Martin Olausson, starszy analityk Strategy Analytics, w 2007 r. przychody wielu firm, żyjących ze sprzedaży plików wideo w Internecie, osiągną znaczące wartości, pozwalające im rozwijać się na równi z przedsiębiorstwami, działającymi w tradycyjny sposób (nie "wirtualny"). Olausson zwraca także uwagę na fakt, że materiały wideo stają się w Sieci coraz bardziej pożądane i dostawcy treści doskonale o tym wiedzą. Do wzrostu popytu na atrakcyjną zawartość przyczyni się także rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu (na świecie już ponad 260 mln osób korzysta z łączy wysokiej jakości => "Najczęściej wybieramy xDSL") oraz liczne promocje dystrybutorów. Z czasem usprawnione zostaną również metody płatności za pobieranie plików, tak, aby nie tylko właściciele kart kredytowych (wypukłych) mieli dostęp do konkretnych treści.

Sprzedaż plików wideo hitem 2007 roku

Jednym z bardziej znanych miejsc sieciowych, które umożliwiają zakup i ściąganie plików audiowizualnych jest sklep Apple iTunes. Jednak na przestrzeni kilku najbliższych lat na tym chłonnym rynku mają pojawić się tacy gracze, jak np. Wal-Mart, Time Warner czy NetFlix. Według badań Strategy Analytics sukcesywnie będą się także rozwijały alternatywne sposoby wykorzystania pobieranych treści. Obecnie najbardziej popularnym modelem jest ściąganie danego pliku na własność (droższe), ale w przyszłości coraz bardziej popularne będzie nabywanie praw do tymczasowego odtwarzania filmów czy audycji bądź nabywania subskrypcji.