Sposoby na marketing w społecznościach

Świat według nowych zasad

Jaap Favier jest zdania, że czas rozprawić się ze starymi prawidłami internetu. Pierwsze, które jego zdaniem, straciło znaczenie, brzmi: Content is king ("Rządzą treści"). Jak wynika z badania Forrester jedynie 3% użytkowników płaci za dostęp do treści w sieci. Poza tym to, co przyciąga obecnie konsumentów najbardziej do internetu to nie artykuły czy pliki wideo, ale potrzeba komunikacji z innymi. Favier mówi zatem, że nowe prawidło powinno brzmieć: Contact is king (Rządzi komunikacja - w wolnym tłumaczeniu).

Kolejną zasadą, która zdaniem Faviera się przewartościowała jest cytat z Marshalla MacLuhana: Medium is the message - (Medium/przekaźnik jest przekazem), zwracające uwagę na sam charakter medium. Zdaniem wiceprezesa Forrester Research to, jakie jest medium i jak się zmienia, jest drugorzędne. Najbardziej liczy się teraz odzew, reakcja i to jest najważniejszy przekaz (Responce is the message).

Firmy przyzwyczaiły się do tego, że to one dyktują warunki (We call the shots). Tymczasem rzeczywistość jest inna - to konsumenci stawiają wymagania i nie sposób, nie liczyć się z nich głosem. Stąd Favier proponuje, by za trzecią istotną regułę uznać sentencję: Customers call the shots - klienci dyktują warunki.

Esther Dyson dodaje jeszcze jedną przemianę, którą uznaje za kluczową dla internetu. Kiedyś najbardziej wpływową grupą byli dziennikarze, w tej chwili są nimi blogerzy - wyjaśnia. Choć sama do blogów ma pewne zastrzeżenia. Jej zdaniem, autorzy sieciowych dzienników mają tendencję do przesady i to wciąż różni ich od profesjonalnych dziennikarzy w opisywaniu zdarzeń. Dla marketingowców blogerzy są jednak istotną grupą. Ci, którzy zajmują się dzisiaj reklamą, powinni liczyć się z autorami blogów, bo oni mają istotny wpływ na konsumentów - dodaje Dyson.

Koniec końców najważniejszą przestrogą dla marketingowców, z którą zgadzali się wszyscy prelegenci konferencji Interact jest zaprzestanie przeszkadzania użytkownikom (używając reklamy inwazyjnej) w internecie i skupienie się na włączeniu ich do dialogu, zaangażowaniu w kampanię. Przyszłość marketingu tkwi w tworzeniu miejsc w sieci, w których użytkownicy mogą ze sobą rozmawiać, bo to interesuje ich najbardziej - podsumowała Esther Dyson.

Sposoby na marketing w społecznościach

Bart Becks, wiceprezes nowych mediów w SBS Broadcasting Europe mówi o potrzebie tworzenia treści w sieci

Konferencja Interact odbyła się 4-5 czerwca w Brukseli. Była pierwszym paneuropejskim kongresem branży interentowej w Europie. Do Brukseli przyjechało ponad 400 osób działających na e-rynku.