Społeczności w 2009 r.

Rok 2008 z powodzeniem możemy nazwać rokiem serwisów społecznościowych. Konsumenci, firmy i marketingowcy - wszyscy o nich rozmawiają. Stratedzy i managerowie starają się tworzyć kampanie reklamowe, które mają trafić do wirtualnych odbiorców skupionych w serwisach społecznościowych. Lecz nie jest to takie proste, ponieważ obecnie "social media" to mozaika funkcji, narzędzi i aplikacji, w których można się łatwo zagubić.

Każda nowa społeczność czy grupa pojawiająca się w sieci wymaga od marketingowców indywidualnego podejścia - strategia marketingowa musi być tak skonstruowana, aby mogła trafić do wąskiego grona odbiorców. Read Write Web przygotowało dziesięć wskazówek dla firm, które zamierzają sprostać wymaganiom, jakie stawiają przed nimi nowoczesne "social media".

1. Tu chodzi o ludzi

Odejdźmy od pojęć typu "użytkownik", "klient", "konsument": serwisy społecznościowe przywracają pierwiastek ludzki w cyfrowym świecie. Owy pierwiastek został zauważony miedzy innymi przez firmę Forrester w badaniach "Social Technographic", która uwzględnia odmienność zachowań i potrzeb różnych grup docelowych.

2. Liczy się sens i wartości

"Social media" nie mogą opierać się jedynie na tworzeniu kolejnych funkcji i aplikacji, których powstało już tysiące. Ludzie będą poszukiwali odpowiadających ich doświadczeniu wartości i sensu. "Społeczności sieciowe niczym nie różnią się od społeczności offline" - powiedział Brent Csutoras z Social Media Club. Ludzie będą utrzymywali kontakty niezależnie od urządzenia czy platformy.

3. Łączenie społeczności

Ludzie potrzebują atrakcyjnych wizualnie i prostych w obsłudze platform, dzięki którym bez problemu będą mogli porozmawiać o danym produkcie lub wymienić doświadczenia z innymi użytkownikami internetu.

4. Wszystko w jednym

Sprzedaż iPhona - dzięki połączeniu wielu funkcji w jednym urządzeniu - wyniesie w pierwszym kwartale tego roku ok. 4,4 mln egzemplarzy. Skąd tak wielki sukces? Ludzie oczekują rozwiązań łączących mobilność, komunikację i interakcję.

5. Odpowiednia platforma

Ludzie poszukują i dołączają do społeczności internetowych, które pozwalają na wzajemną wymianę doświadczeń. Rachel Masters z serwisu Ning, którego popularność wzrosła w 2008r. o 338% mówi dla redwriteweb.com: "Internet jest mylnie postrzegany jako medium; może on replikować prawie wszystkie poprzednie metody komunikacji. W Ning tworzymy grupy skupiające użytkowników zależnie od ich zainteresowań i pasji".

6. Innowacyjna reklama

7. Pomóż ludziom się "zorganizować"

Celem serwisu społecznościowego jest obustronna wymiana informacji między użytkownikami. Struktura serwisu powinna być tak zbudowana, aby internauta miał jak najprostszy i najszybszy dostęp do zgromadzonej na nim wiedzy. Można w tym celu wykorzystać między innymi tagowanie, archiwizacje wątków, wyszukiwarkę haseł oraz bloczki tematyczne.

8. Globalna społeczność

W ciągu najbliższych dwóch lat media społecznościowe zdobędą bardzo dużą popularność nie tylko w USA, ale na całym świecie, zwłaszcza w regionach Azji Południowo-Wschodniej i krajach takich jak Brazylia, Rosja oraz Niemcy. Korporacje muszą zrozumieć różnice międzykulturowe i dostosować swoje produkty, jak i usługi, do zaspokajania zindywidualizowanych potrzeb.

9. Flota ekspertów

Praca przy "social media" wymaga coraz większej liczby ekspertów, którzy potrafią stworzyć stronę skupiającą w jednym miejscu ludzi, produkty i usługi.

10. Robimy pieniądze

Serwisy społecznościowe dają bardzo dużo możliwości zarobkowych. Wraz z rozwojem istniejących i powstawaniem kolejnych nisz firmy marketingowe są zobowiązane do coraz większego ukierunkowywania i personalizowania przekazów reklamowych.

Nowa era "social media" to internet, mobilność i interakcja w jednym. Każdy użytkownik - wykorzystując dostępne narzędzia, funkcje i aplikacje - będzie mógł stworzyć swój indywidualny serwis społecznościowy. Każdy będzie mógł płynnie przejść do informacji z wybranych przez siebie grup i społeczności, które będą dostępne zawsze i wszędzie.

Źródło: readwriteweb.com