Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Kominek i jego społeczność

Po co blogerowi społeczność? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie Kominek - gość specjalny konferencji CommunityStandard zadał pytanie swym czytelnikom (a w zasadzie czytelniczkom, gdyż to kobiety stanowią zdecydowaną większość jego fanów).

"Jesteśmy kolorową hubą na tym brzydkim blogu", "Nikt się tak nami nie opiekuje jak ty", "Bo to nasz drugi dom, drugie życie i pierwszy kominek", "Najlepiej leczymy Twoje kompleksy", "Kominku, tylko ty chcesz oglądać nasze nagie fotki" - odpowiedziały mu niektóre.

Kominek w swym wystąpieniu pt. "Seks, krokodyl, budyń i Kominek czyli jak udawać gwiazdę blogosfery" opowiedział jak zaczął pisać bloga, jak go rozwijał i zmieniał oraz jak wrócił do korzeni i swych najwcześniejszych planów i aspiracji tj. pisania o mediach (odbywa się to od kilku miesięcy nahttp://Kominek.tv ). Podzielił się też doświadczeniami z obszaru utrzymywania relacji ze swoją społecznością i ustalania zasad tych relacji (sławny kominkowy regulamin, w którym np. zakazane jest używanie ":p", przeklinanie oraz wszelka krytyka autora bloga) oraz refleksji jak otoczenie zmieniało Kominka, jak On wpływał na to co się dzieje dookoła. Plany Kominka na przyszłość? Ekspansja na świat i przetłumaczenie swego bloga na inne języki - możemy się tego spodziewać już w 2010 r.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Kominek fot. Piotr Gęsicki

Najpopularniejszy polski bloger (jego blogi odwiedza miesięcznie 200-300 tys. unikalnych użytkowników, a średnia liczba komentarzy pod jednym wpisem wynosi 1243) przestrzegł przed największymi pułapkami społeczności:

- Uważaj, każda grupa chce więcej niż możesz dać.

- Każdą grupę czeka konflikt.

- "Do niczego się nie przywiązuj, niczego się nie wyrzekaj".

- Społeczność lubi umierać, ale "każdy jest do zastąpienia. Zwłaszcza ty".

- Samotność.

Alabala.

Kominek swoje konferencyjne wrażenia opisał oczywiście na własnym blogu - Kominek.tv.

Takie same a jednak inne

Dlaczego małe społeczności są dużo fajniejsze od tych dużych? Na takie pytanie szukał odpowiedzi Radosław Zaleski, koordynator serwisów internetowych w Agorze posługując się metaforą wielkich molochów handlowych i małych osiedlowych sklepików. Mimo, iż robimy zakupy w supermarketach nie jesteśmy związani z nimi emocjononalnie - przekonywał prelegent porównując małe serwisy internetowe do takich niewielkich sklepików za rogiem.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Radosław Zaleski, Gazeta.plfot. Piotr Gęsicki

Małe serwisy (takie jak:http://Kotek.pl ,http://Zczuba.pl ,http://Polygamia.pl ) są skierowane do bardzo konkretnej grupy odbiorców (klucz tematyczny albo demograficzny), mają wyrazistą tożsamość oraz "wpuszczają swoich klientów za ladę". Małe sklepiki to małe społeczności, w których pojawia się Internetowy Znaczący Inny tj. osoba która lub grupa osób, która ma znaczący wpływ na działania, samoocenę, światopogląd oraz tożsamość jednostki.

Na konferencji znalazło się również miejsce do omówienia specyficznych, zamkniętych społeczności profesjonalistów i ekspertów.http://Konsylium24.pl to serwis do którego dostęp mają tylko dyplomowani lekarze (rejestracja dokonuje się w oparciu o dane z Centralnego Rejestru Lekarzy). Obecnie z serwisu korzysta ponad 14,4 tys. osób, co stanowi 15% populacji lekarzy. Konsylium24 jest przede wszystkim platformą dyskusji, lekarze wykorzystują go do omawiania problemów klinicznych i opisywania konkretnych przypadków, przez rok zgłoszono 9500 tematów do dyskusji, a użytkownicy debatując napisali ponad 175 tys. komentarzy i porad. Model biznesowy serwisu - jak poinformował Artur Cichoń, prezes zarządu Grupy Rx - oparty jest na czerpaniu zysku z badań (focus grupy, sondy on-line, dyskusje badawcze), nieintruzywnej reklamy (linki tekstowe, promocja użytecznych stron i prezentacji PDF oraz wideo) oraz udostępniania obserwacji i analizy zachowań, postaw i wpisów uczestników społeczności.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Lekarze dla lekarzy czyli o budowaniu społeczności homogenicznej grupy zawodowej Artur Cichoń, Grupa Rx (Konsylium24.pl)

Inny społecznościowy projekt scharakteryzowany przez Bartłomieja Barczyńskiego - Index Copernicus - skupia obecnie ponad 300 tys. naukowców z całego świata, głównie reprezentujących grupę nauk o życiu. Serwis umożliwia przepływ informacji naukowej pomiędzy użytkownikami, usprawnia rejestrację dorobku naukowego i procesy bibliometryczne oraz dostarcza masę użytecznych narzędzi ułatwiających prowadzenie badań i wspólnych projektów badawczych oraz upowszechnianie ich wyników. Naukowcy z Polski stanowią 1% wszystkich użytkowników Index Copernicus (co trzeci naukowiec pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a 25% z krajów Unii Europejskiej).

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Dyskusje kuluarowe fot. Piotr Gęsicki