Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Budowa i utrzymanie społeczności, monetyzacja

Jak budować, utrzymać, animować, moderować społeczność oraz wykorzystać jej potencjał? Tej tematyce poświęconych było kilka wystąpień, a także panel dyskusyjny oraz prezentacja gościa specjalnego.

O budowaniu lojalnej społeczności przy jednoczesnym pozyskiwaniu wysokiej jakości opinii o produktach opowiadała Anna Iller zhttp://Cokupic.pl Aktywizacja internautów dokonuje się za pośrednictwem różnego rodzaju akcji takich jak: "Weź kasę za opinię" czy program lojalnościowy "Punktatorzy" oraz licznych projektów organizowanych wspólnie z innymi serwisami Grupy. Jakość opinii w Cokupić.pl decydująca o wartości samego serwisu w ekosystemie Allegro utrzymywana jest dzięki procesom standaryzacji i moderacji wypowiedzi oraz ich weryfikacji przez innych użytkowników serwisu. W jakim kierunku rozwijany będzie serwis social shoppingowy Allegro? Pozyskiwanie nowych partnerów, rozwijanie programu eksperckiego, oferowanie sklepom widgetów z podsumowaniem opinii i ocen produktów oraz doradztwo w sklepach stacjonarnych - to najważniejsze obszary będące obecnie priorytetem rozwoju projektu. Za kilkanaście dni spodziewać się również możemy nowego layoutu serwisu (podobnego do interfejsu Allegro).

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Anna Iller, Cokupić.pl fot. Piotr Gęsicki

Wysoka jakość opinii to również priorytet innego społecznościowego projektu rekomendacyjnego -http://Gastronauci.pl , w którym znajduje się już ponad 19 tys. recenzji na temat 8500 lokali w całej Polsce. Opinie mają być konkretne, rzetelne i prawdziwe - mówiła Ola Lazar - wydawca serwisu, ostatecznie o ich publikacji decyduje redakcja serwisu. Wartościowe Gastronautów stanowią podstawę do przygotowanego w wersji tradycyjnej przewodnika po warszawskich restauracjach, którego wydanie (jako dodatek do tygodnika "Wprost") zapoczątkować ma działanie serwisu również w świecie offline.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Ola Lazar, wydawca Gastronauci.plfot. Piotr Gęsicki

Milion użytkowników w ciagu roku spodziewa się Michał Brański, członek zarządu Grupy o2.pl, w związku z uruchomieniem nowego serwisu mikroblogowegohttp://Fejm.pl . W zasadzie po raz pierwszy (nie licząc branży e-aukcji) mamy do czynienia z sytuacją, że trendy rozwoju internetu dzieją się niemal równocześnie za Oceanem oraz w Polsce - powiedział prelegent opisując otoczenie rozwoju mikrobloggingu w kraju. Fejm.pl ma być serwisem podobnym w działaniu do Flakera, w którym do dyspozycji internautów będą dłuższe formy wypowiedzi, a także oczywiste tagi oraz dodatkowo możliwość łączenia się w grupy. Wbrew nazwie, grupą docelową nowego projektu Grupy nie będą celebryci. Start Fejm.pl nastąpi za ok. tydzień.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Michał Brański, Grupa 02fot. Piotr Gęsicki

Branża e-randek jest oporna na kryzys i czekają ją ogromne możliwości rozwoju - powiedział Marcin Langowski, dyrektor operacyjny pionu społeczności w Onet.pl. Obecnie w Polsce jest 5 mln singli a do 2012 liczba ta wzrosnąć ma o dodatkowe 2 mln (!), gdy dodamy do tego fakt, że w 2008 r. odbyło się ponad 65 tys. rozwodów, a co piąty internauta powyżej 15 roku życia korzystał w sierpniu z e-randek - to faktycznie trudno nie zgodzić się z tym twierdzeniem. Polski rynek e-randek notuje rok do roku 40% wzrost zainteresowania. Nic dziwnego, że serwisy z tej branży można efektywnie monetyzować.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

http://Sympatia.pl , najpopularnieszy serwis e-randkowy w Polsce, każdego roku notuje 40% wzrost przychodów (year by year). Monetyzacja serwisu dokonuje się dzięki silnemu wypozycjonowaniu w kategorii serwisów randkowych, specjalizacji działań oraz lojalizowaniu klienta (każdego miesiąca 70% płacących użytkowników Sympatii przedłuża abonament na kolejny okres). Stabilnej pozycji finansowej sprzyja też dywersyfikacja przychodów (display, adsense, e-commerce, mailingi, eventy specjalne, abonamenty, SMS, virtual goods) oraz wyjście poza internet (kursy tańca dla singli, walentynki, imprezy letnie, wycieczki dla samotnych, seanse dla singli w Multikinie, KissingPointy, Fast Date, true stories w prasie kolorowej itp.), a także aktywność w obszarze social media (np. randki radiowe, tv dating, mobile czy aplikacja randkowa na Facebooka).

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Marcin Langowski, Onetfot. Piotr Gęsicki

Wykorzystanie crowdsourcingu może dać firmie wiele korzyści - na przykładzie platformy "Bank Pomysłów" przekonywała Katarzyna Prus-Malinowska, dyrektor ds. promocji i komunikacji w BZWBK S.A. Co firma zyskuje dzięki wykorzystaniu potencjału intelektualnego swoich klientów? To przede wszystkim: obniżenie kosztów R&D, pozyskanie najcenniejszych doradców, nawiązanie bliższych relacji z klientami i zrozumienie ich potrzeb oraz wyróżnienie wśród konkurencji. Jak zbudować zaangażowanie? Wyzwól kreatywność, pozwól dzielić się opiniami, daj możliwość komentowania, niechaj najlepsze pomysły wyłoni społeczność oraz wdrażaj! - przekonywała prelegentka. Bank Pomysłów BZ WBK tworzy obecnie blisko 1700 użytkowników, zgłoszono ponad 800 pomysłów i napisano prawie 2 tys. komentarzy. Do nowego serwisu transakcyjnego Banku wdrożono 50 funkcjonalności, które zaproponowali użytkownicy.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Katarzyna Prus-Malinowska, Bank Zachodni WBKfot. Piotr Gęsicki

O wykorzystaniu innego potencjału internautów - tkwiącego w ich sercach oraz portfelach - mówił Patryk Urban, szef zespołuhttp://Siepomaga.pl - internetowej platformy pomagania. Idea crowdfunding tj. finansowe wspieranie przez wiele osób jednego projektu pomocy, zaczyna sprawdzać się w Polsce. Od uruchomienia serwisu tj. od kwietnia 2009 r, społeczność SiePomaga dokonała prawie 3 tys. wpłat na sumę ponad 113 tys. złotych. Jacy są "siepomagacze"? W większości przekazują darowizny anonimowo (średnio ok. 20 zł choć zdarzają się też wpłaty kilkutysięczne), kochają zwierzęta, oczekują rzetelnej informacji o wspieranym celu oraz o efektach akcji oraz zarażają e-filantropią innych.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Początek e-filantropii w Polsce Patryk Urban, Siepomaga.pl

Moderator: wróg, partner, czarna owca a może anioł? Jak radzić sobie z trollingiem i dlaczego nie ma rozwiązania idealnego? Na czym jeszcze oprócz moderacji i usuwaniu postów polega zarządzanie społecznością (community management)? Na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy dyskusji panelowej (Arvind Juneja z GoldenLine.pl, Michał Olszewski z Gazeta.pl, Marcin Tlałka - Sympatia.pl oraz Elżbieta Maślińska z Fotka.pl i Adrian Adziński, Nasza-Klasa). Rolą moderatora - zdania były podzielone czy widzialnego czy działającego z ukrycia - jest stworzenie sytuacji, w której nie będzie on potrzebny - podsumował dyskusję Arvind Juneja z GoldenLine. Czy serwis istnieć może bez moderacji zewnętrznej? Być może tak, ale w obecnej sytuacji raczej nie jest to możliwe - stwierdzili paneliści.

Społeczności internetowe z bliska - relacja z konferencji CommunityStandard 2009

Panel dyskusyjny Arvind Juneja, GoldenLine.pl; Michał Olszewski, Gazeta.pl; Marcin Tlałka, Onet.plfot. Piotr Gęsicki