Spada liczba internautów w Polsce, wzrasta znajomość portali

Z badania Interbus przeprowadzonego przez TNS OBOP wynika, że w pierwszym kwartale br. liczba internautów w Polsce wynosiła ok. 6,6 mln osób, co oznacza spadek o 600 tys. w porównaniu z grudniem 2003 roku. Zwiększył się za to wskaźnik znajomości portali i serwisów internetowych. Niewiele zmieniło się jednak w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych witryn.

Spada liczba internautów w Polsce, wzrasta znajomość portali
W I kwartale br. z Internetu korzystało w Polsce ok. 6,6 mln osób powyżej 15 roku życia. Dla porównania pod koniec ubiegłego roku internautów było ok. 7,2 mln (dane za grudzień), w listopadzie 7,1 mln, a w trzecim kwartale ub. r. 6,7 mln. Skąd tak dramatyczny spadek? TNS OPOB, autor badania, wskazuje, że zmiana wiąże się z kilkoma czynnikami. "Przede wszystkim w grudniu wiele osób testowało Neostradę, a w styczniu zrezygnowało z usługi. Poza tym gros studentów, którzy korzystają z Internetu jedynie w akademikach, na początku roku wyjechało do domów, co związane było z okresem poświątecznym i feriami. Zresztą przyczyny można byłoby poznać dopiero po przeprowadzeniu szczegółowych analiz" - wyjaśniają autorzy badania.

W wywiadzie dla PC World Mariusz Gaca, dyrektor pionu Multimediów TP S.A. zaznaczył, że do grudnia przez cały 2003 r. ok. 250 tys. osób aktywowało usługę Neostrada, jednak nie wszyscy stali się abonentami TP S.A. (więcej informacji:http://www.pcworld.pl/news/64220.html ). Operator nie potrafi jednak dokładnie określić, ile osób zrezygnowało z usługi po okresie jej testowania.

Najbardziej znanym portalem wśród internautów jest wciąż Onet.pl. W I kwartale 2004 roku jego znajomość wspomagana wyniosła 96% i była wyższa od notowanej rok wcześniej o 4 punkty procentowe (jednak w porównaniu z grudniem ubiegłego roku nastąpił spadek o 0,3%). Wirtualna Polska zajęła drugie miejsce w niniejszym rankingu i została wskazana przez 93% badanych internautów, tj. o 3 punkty procentowe więcej niż przed rokiem (w porównaniu z grudniowymi wynikami nastąpił wzrost o 2,1%). Interia znalazła się na trzeciej pozycji z wynikiem 75% (wzrost wskaźnika znajomości wspomaganej o 6% w ciągu minionego roku i spadek o 2,5% w porównaniu z grudniem 2003).

W tym samym okresie wzrósł również o 6 punktów procentowych wskaźnik znajomości wspomaganej portalu Gazeta.pl i serwisu Gazeta Wyborcza, osiągając w I kwartale 2004 roku 59% (portal i witryna "Wyborczej" uwzględniane są łącznie w badaniu).

Wskaźnik dla pozostałych z dziesiątki najpopularniejszych serwisów i portali nie zmienił się zasadniczo, zaś w przypadku serwisu Rzeczpospolita zmniejszył się o 4 punkty procentowe.

Spada liczba internautów w Polsce, wzrasta znajomość portali

Interbus

W I kwartale br. spadła znajomość marki Yahoo! o 7% w porównaniu z grudniem 2003 roku. Wzrosła za to pozycja witryny Radia Zet (2% w górę, co oznacza zmianę z 9 pozycji na 6). Zmienił się również układ znajomości marek operatorów telefonii komórkowej. W I kwartale Idea wyprzedziła Plus GSM. Era utrzymała swój prymat.

Wzrosła znajomość witryny Komputer Świata o 6 punktów procentowych. Niewiele zwiększyła się popularność PC World (0,5%). Spadła za to znajomość Chipa o 1,5%. Computerworld zanotował wzrost o 3,7%.

Badanie zrealizowano w okresie od stycznia do marca 2004 roku na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia. W sumie w trzech falach zrealizowano 3013 wywiadów.

Grudniowe wyniki badania:

http://www.internetstandard.pl/news/63651.html

Internauci w USA:

http://www.internetstandard.pl/news/65963.html