Służbowe surfowanie

Pracownicy amerykańskich firm więcej czasu korzystają z Internetu w domu w celach służbowych, niż w miejscu pracy w celach prywatnych.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez zespół ze szkoły biznesu z amerykańskiego University of Maryland i firmy badawczej Rockbridge Associates, pracownicy amerykańskich firm więcej czasu korzystają z Internetu w domu w celach służbowych, niż w miejscu pracy w celach prywatnych.

Przeprowadzone w grudniu badania, które objęły 501 pracowników amerykańskich firm w wieku ponad 18 lat, wykazały, że korzystają oni z Internetu co najmniej 3,7 godziny tygodniowo w pracy i 5,9 godzin w domu, ale w celach służbowych. Dla porównania,Ba osoby, które nie mają dostępu do Internetu w domu i korzystają z Sieci tylko w pracy 6,5 godziny spędzą online w celach służbowych i 3,7 godzin w celach prywatnych.

Zdaniem Ronalda Rusta z zespołu badawczego, z przeprowadzonej analizy jasno wynika, że granica pomiędzy pracą, a życiem prywatnym pracowników jest bardzo płynna.

Tymczasem zdania amerykańskich menedżerów, pytanych o komentarz do wyników badań są bardzo podzielone. Część z nich ufa swym pracownikom, cześć zaś oskarża ich o korzystanie z Internetu do celów prywatnych w miejscu pracy.

Z badań przeprowadzonych wynika również, że:

- 18% dorosłych internautów załatwiało w roku 2002 sprawy urzędowe poprzez serwisy WWW administracji lokalnej. W roku 2001 robiło to 11%.

- 22% badanych Amerykanów przez Internet sprawdzało stan swoich rozliczeń z operatorem telekomunikacyjnym, gazownią i elektrownią; w roku 2001 - 13%.

- 20% płaciło w ub. roku swe rachunki kartą kredytową przez Internet - przed rokiem 15%.

- 23% płaciło rachunki za pomocą przelewów przez Internet - 16% w roku 2001.