Skuteczna reklama w Google AdWords

Pierwsza kampania

Teraz można już zacząć planować swoją pierwszą kampanię reklamową. System AdWords ma wbudowany samouczek podpowiadający, jak krok po kroku przygotować kampanię. Aby go uruchomić, wystarczy kliknąć przycisk w lewej górnej części ekranu (Utwórz pierwszą kampanię).

Wyświetli się nowe okno, w którym można wybrać pierwsze opcje (ilustracja 4). Tu ustalasz nazwę kampanii oraz jej typ. Ten wybór pozwala określić, czy utworzysz kampanię standardową (tekstową) czy też bardziej rozbudowaną. Typ kampanii to innymi słowy miejsca, w których pojawią się twoje ogłoszenia – tyko w wyszukiwarce, w sieci partnerskiej lub w obu tych miejscach.

Poniżej znajdziesz opcje pozwalające określić typ urządzeń, na których mają być wyświetlane twoje ogłoszenia. Następnie wybierz miejsca, w których ogłoszenia się pojawią. Domyślnie można ustawić tutaj wszystkie terytoria lub własny kraj. Można też określić, dla jakich miejsc reklama będzie widoczna. Kolejna opcja to wybór języka witryn, w których mają się pojawiać reklamy. Mogą to być strony na przykład rosyjskie i tureckie czy marokańskie i brazylijskie, choć oczywiście można się ograniczyć do polskich.

Stawki i budżet to jedna z najważniejszych opcji dla reklamodawcy. To tu ustalasz, ile chcesz wydać na kampanię i jak zamierzasz rozdysponować te pieniądze. Domyślnie można wybrać nacisk na kliknięcia (CPC), zautomatyzować ustalanie stawek (AdWords sam wybierze optymalne rozwiązanie) lub samodzielnie ustalić stawki za kliknięcie. W niewielkim oknie można także określić swój budżet dzienny na kampanię. Rozszerzenie reklam to natomiast dodatkowe opcje, o które można wzbogacić swoje ogłoszenie. Ich opis powinien być zrozumiały dla każdego internauty.

Po wybraniu wszystkich opcji zdecyduj, jak długo kampania ma trwać i sprawdź jej parametry. Następnie kliknij przycisk Zapisz i kontynuuj. Kolejny krok to tworzenie grup reklam – w tym tekście jednak go pominiemy, skupiając się następnej opcji, czyli tworzeniu samej reklamy.

Zwróć uwagę, że przy wszystkich opcjach znajdują się niewielkie znaki zapytania. Ich kliknięcie sprawi, że na ekranie pojawi się dodatkowe okno z wyjaśnieniami.

Utwórz własną reklamę

W nowym menu znajdziesz zielone okno, w którym „poskładasz” swoje ogłoszenie. To niezwykle prosty proces, ale należy pamiętać o efektywności wybieranych opcji, np. takich jak słowa kluczowe.

Pierwsza z opcji na niewielkim pasku to Reklama graficzna. Jej kliknięcie pozwala przesłać wybraną przez ciebie grafikę, która będzie nośnikiem reklamy. W białym oknie ustalisz nazwę kampanii oraz adresy internetowe, do których będzie prowadzić grafika.

Kolejne menu, które można wybrać z górnego paska – Reklama tekstowa (ilustracja 5) – jest równie proste, jak menu reklamy graficznej. Po wybraniu tego formatu wystarczy wpisać nagłówek samego ogłoszenia, dwa wiersze opisu oraz adresy strony internetowej – zarówno wyświetlany, jak i docelowy.

Zwróć także uwagę na niewielkie okno podglądu umieszczone pod poszczególnymi paskami. Zobaczysz w nim reklamę zmieniającą się w czasie rzeczywistym. Tak właśnie będzie wyglądało twoje ogłoszenie. Konstruując je, więc masz cały czas przed oczami jego ostateczny wygląd.

Ostatnie narzędzie jest już bardziej rozbudowane i pozwala tworzyć tzw. reklamy displayowe. Podobnie jak poprzednio, i tu korzystasz z czytelnych opcji i okna podglądu, w którym w czasie rzeczywistym widzisz zmiany i ostateczny kształt swojego ogłoszenia.

Po wybraniu interesującej cię reklamy nie pozostaje nic innego jak kliknąć przycisk Zapisz i przejdź do rozliczeń. Teraz wybierz kraj, w którym znajduje się twój adres płatniczy, podaj swoje dane adresowe i określ, czy rozliczasz się jako osoba fizyczna, czy jako firma. Wybierz też formę płatności za umieszczane reklamy i zaakceptuj warunki korzystania z usługi.

I to w zasadzie wszystko. Masz za sobą pierwsze kroki pozwalające korzystać z Google AdWords. Teraz pozostaje już tylko dopracować wszystkie szczegóły i śledzić swoją kampanię. To ostatnie umożliwi ci karta Kampanie, która powinna się domyślnie otwierać po zalogowaniu w serwisie.

To dopiero początek

Skuteczność twoich reklam na pewno zwiększy się z czasem i zdobytym doświadczeniem. Jeśli więc zamierzasz intensywnie korzystać z narzędzia Google’a, polecamy dokształcanie się. Na dobry początek można sięgnąć po dokumenty przygotowane przez amerykańską firmę. W miarę przystępnie opisano w nich wszystkie opcje i możliwości, które mogą cię interesować.

Osobne centrum pomocy poświęcono wstępowi do systemu AdWords (ilustracja 6). Można tu znaleźć nie tylko czytelne i wyczerpujące materiały tekstowe, ale i filmy instruktażowe. Z całą pewnością jest to miejsce, które świeżo upieczony użytkownik usługi Google powinien odwiedzić. topic=3119071" target="_blank" class="link">support.google.com/adwords/?hl=pltopic=3119071.

Polecamy też oficjalny poradnik Marketing and Advertising Using Google – Targeting Your Advertising to the Right Audience. Napisano go w formie przypominającej szkolne podręczniki: prosty język i czytelny przekaz.

Początkujący użytkownik znajdzie tu nawet testy podsumowujące poszczególne rozdziały, dzięki którym sprawdzi zdobytą wiedzę. Niestety, tego typu materiały zazwyczaj dostępne są jedynie w języku angielskim.

Więcej na temat reklamy w adWords będzie można dowiedzieć się na dwudniowych warsztatach – Conversion Workshop Days, które odbędą się 8-9 grudnia w Warszawie.

Kliknij tutaj, aby poznać więcej szczegółów.