Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

Prezentujemy najnowsze zestawienie oglądalności witryn internetowych Megapanel PBI/Gemius w dwunastu kategoriach tematycznych. O przyporządkowaniu witryn do poszczególnych kategorii decyduje Rada Badania Megapanel. Przy okazji niniejszego zestawienia apelujemy w imieniu wielu naszych czytelników do spółki PBI o poprawę jakości rankingu serwisów tematycznych.

Stworzenie zaledwie dwunastu kategorii tematycznych dla ponad 5 tys. witryn , które znajdują się w zestawieniu Megapanel i traktują o bardzo różnej tematyce nie jest zadaniem łatwym. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Niemniej jednak, od marca 2006 roku, kiedy PBI zaproponowało 12 kategorii tematycznych pojawiło się wiele problemów, które mogły zostać rozwiązane, a tak się nie stało.

Regularnie dostajemy od czytelników pytania o to, czemu dana witryna jest w tej, a nie w innej kategorii, czemu podział wygląda tak a nie inaczej. Wątpliwości jest naprawdę sporo. Oto garść przykładów:

Czy w rankingu "Kultura i Rozrywka" jest choć jedna witryna traktująca o kulturze? Czy serwisy ogłoszeniowe powinny konkurować z informacyjnymi (vide: kategoria Motoryzacja)? Co robią witryny czysto informacyjne w kategorii "Biznes, Finanse, Prawo"? Dlaczego nie ma kategorii "e-commerce"?

Wątpliwości dotyczą też konkretnych serwisów: Czemu słynna ostatnio Nasza-Klasa.pl nie jest zaklasyfikowana do kategorii "Społeczności"? Dlaczego witryny Google nie są zgrupowane (np. youtube.com i Google Video)?

Megapanel PBI/Gemius jest jedynym ogólnopolskim badaniem oglądalności serwisów internetowych. W związku z tym, że brak jest badań konkurencyjnych, na firmach przeprowadzających badanie - PBI i Gemius - ciąży szczególna odpowiedzialność. Wyniki Megapanel/PBI są często wyznacznikiem na rynku, a także "być albo nie być" dla wielu małych firm internetowych.

W związku z tym - w imieniu wielu naszych czytelników - zwracamy się do spółek PBI oraz Gemius o odniesienie się do naszych uwag i poprawę jakości rankingu tematycznego.

Kategoria Informacje, Publicystyka, Media

W tej kategorii nie zmieniły się pozycje w ramach pierwszej czwórki witryn, każdy z czterech serwisów stracił także kilka punkótw procentowych zasięgu w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Na piątym miejscu uplasował się serwis NaszeMiasto.pl, który w stosunku do lipca zyskał 0,28 pkt proc. NaszeMiasto.pl być może umocni swoją pozycję wraz ze startem serwisów internetowych wydawnictwa Polskapresse związanych z dziennikiem "Polska". Lepsza jest także pozycja innego serwisu Polskapresse - Wiadomosci24.pl, który w sierpniu awansował na 14 pozycję rankingu, z 18 miejsca, które miał w lipcu.

Z rankingu wypadł serwis tygodnika Wprost.pl, który znalazł się poza pierwszą dwudziestką z zasięgiem 2,41%. Więcej na temat tygodników opinii w internecie w artykule "Tygodniki opinii będą się bić".

Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

Kategoria Kultura i Rozrywka

Dwa serwisy z pierwszej piątki, który nie straciły zasięgu w stosunku do lipca to Interia.pl (+2,43 pkt proc.) oraz Onet.pl (+0,7 pkt proc).

W tej kategorii debiutują serwisy rozrywkowe Gazeta.pl z zasięgiem 5,97%, który dało im 17 miejsce. Motorem napędowym tych witryn jest serwis popkulturalny PopCorner.pl, który miał w sierpniu ponad 320 tys. użytkowników.

Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

Kategoria Motoryzacja

Serwisy motoryzacyjne Onet.pl awansowały na trzecie miejsce, zwiększając swój zasięg w stosunku do lipca o 0,94 pkt proc. Tym samym serwisy motoryzacyjne Gratka.pl (należące do Polskapresse), spadły na czwartą pozycję.

Serwis V10.pl z 15 pozycji w lipcu trafił na 13 w sierpniu, zwiększając swój zasięg o 0,35 pkt proc. O V10.pl warto wspomnieć także z tego względu, że wprowadza innowacyjne rozwiązania. Ostatnim przykładem takich działań jest wyszukiwarka ogłoszeń motoryzacyjnych Wroom.pl.

Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

Kategoria Biznes, Finanse, Prawo

Spośród pierwszej piątki serwisów jedynie Interii udało się zwiększyć zasięg w stosunku do lipca i to nieznacznie (0,2 pkt proc.). Zwiększył się dystans dzielący Money.pl od Bankier.pl - w lipcu wynosił on 1,46 pkt proc., w sierpniu - 1,81 pkt proc.

Nie do końca wiadomo jaki serwis kryje się za nazwą "Platnosci", prawdopodobnie chodzi o Platnosci.pl, serwis będący ofertą e-commerce firmy PayU.

Sierpniowy ranking serwisów tematycznych

Kategoria Budownictwo i Nieruchomości

Onet.pl, który w lipcu zajmował w tej kategorii siódmą pozycję, awansował na piąte miejsce (+1,13 pkt. proc. zasięgu). Jednak jeszcze więcej pozycji w rankingu zyskały serwisy portalu Interia.pl - z 19 miejsca w lipcu, na 12 w sierpniu. Na tych przykładach widać, że duże zasięgi portali pozwalają im zapewnić znaczne wzrosty ruchu w prawie każdej kategorii. Objęcie czołowych pozycji w kategorii Budownicto i Nieruchomości jest dla portali łatwe również dlatego, że zasięgi innych witryn w tej kategorii są stosunkowo małe.

Sierpniowy ranking serwisów tematycznych