Sieć reklamy erotycznej rok po starcie

Pierwsza sieć reklamy erotycznej spodziewa się w tym roku nawet 2 mln zł zysku brutto. O reklamie na stronach erotycznych rozmawiam z Sylwestrem Kubiakiem, dyrektorem zarządzającym Polskiej Kompanii Reklamowej, odpowiedzialnym za rozwój sieci erotycznej Pink Poland.

Sieć reklamy erotycznej rok po starcie
Blow-job.pl, Retroporno.pl i Podrywacze.pl to tylko niektóre z serwisów o wymownych nazwach, które znalazły się w portfolio sieci reklamowej Pink Poland. Sieć pojawiła się na rynku ponad rok temu. Przyszedł więc czas na małe podsumowanie działalności.

Artur Małek: Minął już przeszło rok od uruchomienia Pink Poland. Czy sieć reklamy erotycznej jest już rentowna?

Sylwester Kubiak: Jest rentowna od samego początku powstania. Ubiegły rok poświęciliśmy w dużej mierze na rozwój sieci. Nie jesteśmy dużą organizacją więc udało się zminimalizować koszty. Jednak wystarczyły 2 duże dla nas zlecenia i zakończyliśmy rok na plusie. Ubiegły rok zamknęliśmy na poziomie ok. 150 tys. zł brutto. W tym roku przewidujemy zysk brutto na poziomie 1,5-2 mln zł.

Jakie przychody wygenerowaliście w ubiegłym roku? Jakich spodziewacie się w tym roku?

Odpowiadając na to pytanie mogę napisać, że ubiegły rok to była jedynie rozgrzewka i tak naprawdę przychody w tym roku będą dziesięciokrotnie wyższe…

Sieć reklamy erotycznej rok po starcie

Jak teraz reagują na was reklamodawcy, którym proponujecie obecność na witrynach erotycznych? Polska to wciąż ta konserwatywna część Europy.

Powtórzę się trochę w odpowiedzi na to pytanie przypominając mój wywiad gdy rozpoczynaliśmy działanie sieci. Mianowicie konserwatyzm rzeczywiście nam nie pomaga, wystarczy tylko zerknąć na to co w ogóle dzieje się w kraju gdy coś się komuś nie podoba… Reakcja klientów z obronnej przechodzi w zainteresowanie i coraz większą ilość zapytań kierowanych do nas a zapytania zaczynają przeradzać się w zamówienia.

Jak liczba reklamodawców obecnie reklamuje się za pomocą Pink Poland?

Średnio mamy ich ok. 10 miesięcznie. Nie jesteśmy krezusami i daleko nam jeszcze do "dużych" w tej branży jednak krok za krokiem, krok za krokiem i zaczyna być coraz więcej pracy…

Do jakich branż należą reklamodawcy korzystający z waszych usług? Czy większość z nich reprezentuje branżę erotyczną? O jakie konkretnie firmy chodzi?

Trzonem naszych klientów jest branża erotyczna tak było, jest i pewnie będzie jeszcze przez dłuższy okres czasu, jednak proszę pamiętać, że nasz użytkownik wcale nie jest gorszy lub inny od użytkownika innych sieci. To często ten sam użytkownik, pomijając dzieci.

Nie ma wcale 2 głów i 4 rąk, trzeba się pogodzić z faktem, że ponad 530 milionów odsłon i niemal 10 milionów użytkowników (dane z lipca 2010 wg. Gemius Traffic) nie biorą się znikąd. A trzeba pamiętać, ze skupiamy obecnie nieco ponad 560 witryn, z których nie wszystkie jeszcze mają wklejone skrypty zliczające co nie w pełni obrazuje nasz potencjał. Zamierzamy poszerzyć liczbę witryn do końca roku o kolejne 500.

Co do nazw firm to nie mam upoważnienia by je podawać, taka branża :)

Jaką część waszych klientów stanowią Ci nie związani z branżą?

W tej chwili stanowią mniejszość, jednak zaczyna ich dość szybko przybywać. Nie ma dużych graczy typu Adidas. Obecnie rozmawiamy z agencjami z USA i Wielkiej Brytanii, które zamierzają rozpocząć testy na naszej sieci na jesieni.

Czy są reklamodawcy chętni pokazać swój produkt w otoczeniu ostrej pornografii, jak w przypadku np. Zbiornik.com? Raczej nie dla każdego produktu jest to kontekst premium ...

Uważamy, że nasza sieć niczym nie różni się od innych pod kątem użytkownika by nie można tam było pokazywać piwa, samochodów , perfum (te będą ok. wrzesień/październik) nieruchomości, ubrań czy nawet FMCG. Ile czasu zajmie reklamodawcom zaakceptowanie tego faktu to trudno powiedzieć. I to się już dzieje, proszę zerknąć na reklamy, które idą ROS na dużych portalach posiadających erotykę jestem pewien, że niebawem znajdzie się to również u nas.

Czy wiele jest jeszcze witryn, które chcielibyście zobaczyć w swoim portfelu? Jak dużo jest polskich witryn erotycznych na rynku?

Jak dużo jest witryn na rynku to bardzo trudne pytanie. Sądzę, że nikt nie jest w stanie na nie odpowiedzieć. Strony są o różnym poziomie technicznym, częstokroć utrzymywane jedynie dla pozycjonowania i niewielkich zysków z sms-ów. Jednocześnie cały czas powstają nowe projekty, które wchodzą na rynek. Jedno jest pewne. Już obecnie pod względem ilości witryn jesteśmy w czołówce w kraju, ilość unikalnych użytkowników i odsłon systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Dopiero 2011 rok pokaże z jaką ilością witryn zamkniemy rok, również ilością odsłon i użytkowników oraz przychodem.

Które z waszych witryn polecić można szczególnie konkretnym reklamodawcom?

Co do polecenia dla witryn dla użytkowników to dysponujemy pełnym przekrojem z tej branży. Każdy znajdzie coś dla siebie. W ciągu ostatniego roku bardzo duży rozwój przeżywają portale społecznościowo-rankowe dla każdej grupy: gejowskie, less, oraz ogólne dla kobiet i mężczyzn. Dodatkowo witryny z galeriami oraz filmami zaczynają dysponować materiałami o najwyższej jakości HD co stanowi alternatywę do tego typu materiałów w TV oraz na płytach i w prasie.

Jak sieć zamierza się rozwijać? Rozwijacie nowe sieci tematyczne?

Przymierzamy się do stworzenia nowej kategorii ale sądzę, że nie stanie się to szybciej niż za rok, zaczęliśmy coś robić jednak gwałtowny rozwój części etycznej zatrzymał nasze prace, na pewno poinformuję gdy odkurzymy projekt.

Obecnie umacniamy naszą pozycję lidera w tej branży. Nie wykluczamy współpracy z sekcjami erotycznymi dużych portali jeśli tylko będą zainteresowane.

Które z posiadanych przez Was witryn mają najciekawsze, niestandardowe możliwości reklamowe, wykorzystujące swoją tematykę?

Kwestia standardów i niestandardów jest otwarta. Są partnerzy, którzy mimo swego ogromnego potencjału borykają się z kwestiami technicznymi, związanymi z układem stron i czasmi zdarza się, że nie maja miejsca by wyświetlić daną reklamę i tu jeszcze trochę pracy przed nimi i nami. Jednak niestandardy jak chyba wszędzie są możliwe. Wszystko jest kwestią ustalenia szczegółów i wyboru miejsc. Zdecydowana większość nie ma z tym problemu.

Jak rozliczacie reklamy?

Ceny w modelu CPM są najniższe na rynku. Obecnie indywidualnie negocjowane z każdym z klientów. Do każdego kontrahenta podchodzimy indywidualnie i niemal zawsze dochodzimy do porozumienia. Testowaliśmy już produkt jednej z porównywarek i zainteresowanie było jednak rozliczenia CPA i CPS nie były dla nas i naszych Partnerów opłacalne.

Która ma najciekawszą tematykę, potencjał rozwojowy?

Jest spora Grupa dobrze rozwijanych i zarządzanych witryn. nierzadko jest tak, że w 1 ręku jest od 20 do 120 lub więcej stron. Trudno wskazać najlepszego. Dla niektórych to ci, którzy mają największe pv i uu będą najlepsi dla innych liczy się kwestia jakości stron. Jest paru kandydatów do tego miana.