Serwisy inwestują w użyteczność

Wirtualna Polska zwiększa inwestycje w badania użyteczności i projektowanie zorientowane na użytkownika. Portal rozpoczął właśnie współpracę z firmą badawczą Symetrią. Na przełomie maja i czerwca 2008 r. inny ważny serwis - Ceneo.pl - również zlecił badanie usability, na podstawie którego stworzono listę aż 150 rekomendacji odnośnie funkcjonowania.

Podpisana pomiędzy WP.pl a agencją Symetria umowa o badaniach użyteczności, ma służyć wprowadzaniu w portalu zmian zgodnych z potrzebami użytkownika. Symetria odpowiadać będzie za całość testów i ekspertyz, w tym za ich planowanie w ścisłej współpracy z Wirtualną Polską oraz rekrutację uczestników zgodnie z profilami użytkowników docelowych projektów.

Bieżące zmiany w portalu są skutkiem prac projektowych zespołu WP i jednocześnie efektem realizowanych badań użyteczności (m.in. testów z wykorzystaniem eye trackingu). "Waga tych informacji jest niepodważalna - analizy Symetrii wsparły nas m.in. we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań w obrębie kont pocztowych" - o wyniku badań mówi Jacek Murawski, prezes Zarządu Wirtualnej Polski. Murawski dodaje również, że WP zawsze bierze pod uwagę zdanie internautów, o czym świadczyć mają liczne beta testy witryny. Marcin Pokojski, z Pionu Technologii Informatycznej WP mówi, że portal za każdym razem kieruje się opinią odpowiedniej agencji przy wprowadzaniu zmian.

Ciekawe jakie wnioski wypłyną z badania i jakie zmiany wprowadza tym razem portal?

Również, Ceneo S.A., właściciel porównywarki cen Ceneo.pl, zlecił ostatnio przeprowadzanie badań użyteczności. Zadania podjęła się firma UseLab, a badania przeprowadzono na przełomie maja i czerwca 2008 roku. "Cennym doświadczeniem było obserwowanie na żywo, jak ludzie radzą sobie ze, zdawałoby się, prostymi zadaniami." - mówi Maciej Ziemczonek, Kierownik Działu Marketingu Ceneo.pl- Możliwość "spojrzenia oczami użytkownika" pomogła nam zrozumieć, skąd wynikają problemy użytkowników na naszej witrynie."

Badanie wykazało, że Ceno.pl powinno zmienić naprawdę sporo, jeżeli chce by serwis był w pełny przyjazny użytkownikowi. Jak powiedział Wojciech Kuśmierek, koordynator badań ze strony UseLab - "Analiza zachowań użytkowników była bardzo owocna stworzyliśmy listę ponad 150 rekomendacji, których wdrożenie może znacznie usprawnić ten i tak dobry serwis."

Nie zapominajmy oczywiście, że użyteczność serwisu to tylko element związany z jego funkcjonowaniem. Najważniejsza jest zawartość i ona przyciąga internautę.