Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Serwis ładny - serwis dobry

Dobra (?) wiadomość: Internauci nie różnią się specjalnie od reszty rodzaju ludzkiego. Deklaracje wyznawanych zasad raczej nie przekładają się na praktyczne postępowanie także w ich przypadku, co wykazało badanie źródeł i podstaw zaufania użytkowników Sieci do witryn internetowych, przeprowadzone m.in. przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda.

Zaufanie do serwisów internetowych poświęconych zdrowiu i finansom zbadał w ramach szerszego projektu badania zaufania do treści dostępnych w Internecie Sliced Bread Design we współpracy z zespołem naukowców z Persuasive Technology Lab Uniwersytetu Stanforda i Consumer WebWatch. W badaniu "Experts vs. Online Consumers: A Comparative Credibility Study of Helth and Finance Web Sites" zebrano opinie 15 ekspertów z tych dziedzin. Odwiedzili oni 10 serwisów medycznych i 10 finansowych, które wcześniej w badaniu "How Do People Evaluate a Web Site's Credibility?" przeprowadzonym przez Stanford PTL i Consumer Web Watch oceniało w sumie 2600 użytkowników (to "szersze" badanie objęło oprócz dwóch wymienionych, także 8 innych kategorii tematycznych). Po wizytach eksperci wystawiali oceny w skali 1-10 i w obszerniejszej wypowiedzi komentowali swoją ocenę.

Badanie konsumenckie wykazało m.in., jak znaczną rolę odgrywa ogólne wrażenie wizualne. Okazało się przy tym, że wyłącznie deklaratywny charakter miała większość rygorystycznych stwierdzeń i kryteriów wiarygodności serwisów WWW, wygłaszanych przez nich we wcześniejszych badaniach z kwietnia br., w których to poprzeczka wiarygodności została ustawiona wysoko. Jak tymczasem wykazało badanie "praktyczne", 46% konsumentów opiera przynajmniej częściowo swoje zaufanie do witryny na podstawie ogólnego wrażenia wizualnego - włączając w to logotyp, typografię, barwy, rozmiar czcionek.

W przypadku niektórych witryn wzrokowe wrażenie decyduje o zaufaniu w sposób szczególnie silny. Dzieje się tak często podczas wizytowania serwisów finansowych (54,6%), wyszukiwarek (52,6%), serwisów turystycznych (50,5%), czy e-commerce'owych (46%). Nieco rzadziej - choć nadal często - jest to czynnik bardzo istotny przy budowie zaufania w przypadku serwisów medycznych (42%), informacyjnych (40%) i organizacji non-profit (39%). Jak można się było spodziewać, badanie ekspertów przeprowadzone przez Sliced Bread Design dowiodło znacznie mniejszej ich podatności na walory wizualne witryn - odpowiednio 16,4% ekspertów finansowych i 7,6% medycznych swoje cenzurki zaufania wystawiało w oparciu także o ten element.

Eksperci medyczni lepiej oceniali serwisy, w których informacja cytowana była za uznanymi autorytetami lub pochodziła z innych zaufanych i poważanych źródeł, dotyczyło to zwłaszcza większych artykułów. Z kolei eksperci finansowi wyżej oceniali serwisy przykładające się do przekazywania bezstronnej informacji i edukacji, piętnując serwisy skupiające się na sprzedaży własnych produktów.

44% ekspertów medycznych oparło oceny wiarygodności na znanej sobie reputacji serwisu, operatora i afiliowanych przy nim organizacji; 26% największą wagę przykładało do źródeł informacji, oraz motywów przyświecających operatorowi serwisu (23%). Eksperci finansowi największą wagę przykładali do głównego obszaru zainteresowania serwisu (information focus) i liczby zawartych informacji (40%); motywacji operatora serwisu (36%), oraz źródła informacji (30%).