Samozwańczy eksperci od wyszukiwarek

Większość osób uważa się za świetnych znawców wyszukiwarek. Korzysta z nich 84% amerykańskich internautów. 32% nie mogłoby bez nich żyć. Ale... 2 na 3 osoby nie odróżniają zwykłych wyników wyszukiwania od sponsorowanych odnośników.

Jak donosi najnowszy raport Pew Internet & American Life oparty na wynikach telefonicznej ankiety przeprowadzonej w maju i czerwcu 2004 roku na próbie 2200 respondentów, aż 92% osób korzystających z wyszukiwarek uważa, że potrafi z nich sprawnie korzystać. 87% respondentów jest zdania, że ich doświadczenia z wyszukiwarkami są przeważnie pozytywne, co znaczy, że w większości wypadków odnajdują poszukiwaną informację.

55% przepytanych osób uważa, że połowa wiadomości, jakie odnajdują w wynikach wyszukiwania, jest trywialna. Jednak z wyszukiwarek korzysta co najmniej raz dziennie 35% amerykańskich internautów.

Wyniki badań uświadamiają też, że 44% internautów jest przyzwyczajona do korzystania z jednej wyszukiwarki. 48% respondentów przyznało się do korzystania z dwóch różnych wyszukiwarek, a tylko 7% korzysta z trzech lub więcej.

Co ciekawe, wyszukiwarkom ufa 68% przepytanych w telefonicznej ankiecie. Jednak prawie co piąty internauta nie uważa ich za wiarygodne źródło informacji. Tylko co trzeci respondent przyznał, że jest świadomy różnicy pomiędzy "organicznymi" wynikami wyszukiwania a płatnymi odnośnikami. A jedynie 1 na 6 przepytanych internautów twierdziło, że zawsze jest w stanie je odróżnić.