Salesforce.com na parkiet

Dostawca rozwiązań CRM on demand - Salesforce.com planuje publiczną emisję swoich akcji. Według prospektu emisyjnego, łączna ich wartość wyniesie 115 mln USD – podał E-commerce Times. Yankee Group określiło giełdowe plany Salesforce.com strategią "obosiecznego miecza."

Salesforce.com wypełniło już pierwsze formalności w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych. Firma nie chce zdradzić więcej szczegółów dotyczących giełdowego debiutu. Przedstawiciele Salesforce.com zapewnili, że nie ujawnią dalszych informacji aż do momentu wejścia na giełdę.

Pierwsze, oficjalne doniesienia o emisji akcji Salesforce.com pojawiły się miesiąc temu. Wtedy ujawniono również listę firm i instytucji finansowych, z którymi spółka będzie współpracować. Padły m.in. takie nazwy jak Morgan Stanley & Co., Deutsche Bank Securities oraz UBS Securities LLC, Wachovia Capital Markets a także William Blair & Company.

Sheryl Kingstone, analityk Yankee Group zaznaczyła, że publiczna emisja akcji Salesforce.com może mieć dla firmy zarówno dobre jak i złe skutki. Z pewnością korzyścią będzie pozyskanie nowych funduszy na rozwój produktów, badania i marketing. Z drugiej strony jednak przedsiębiorstwo znajdzie się w kleszczach akcjonariuszy i nie będzie miało już takiej mocy decyzyjnej jak teraz. Największym niebezpieczeństwem jest jednak obniżka cen akcji. Kingstone wskazuje na ryzyko bessy giełdowej – w momencie, kiedy firma pojawi się na giełdzie może okazać się, że jej akcje będą miały niższą wartość niż planowano. E-commerce Times zaznacza, że w zeszłym tygodniu zadebiutował na giełdzie serwis turystyczny Orbitz. Cena jego akcji spadła o dolara w stosunku do planowanej.

Dodajmy, że Salesforce.com po raz pierwszy zamknął kwartał na plusie. W okresie styczeń-październik firma zanotowała przychody w wysokości 66 mln, wobec 35,4 mln USD rok wcześniej.

Oprócz Salesforce.com, najbardziej wyczekiwaną na giełdzie spółką z sektora technologicznego jest Google, które ma zadebiutować na parkiecie w połowie br.