SMG/KRC kontra OBOP

Net Track

Jednym z dwu najbardziej znanych na naszym rynku badań typu user-centric jest Net Track prowadzony przez SMG/KRC. Net Track to badanie sondażowe, które rozpoczęto w styczniu 2000 r.

Jest prowadzone na reprezentatywnej grupie osób powyżej 15. roku życia. Badane są zachowania internautów oraz częstotliwość odwiedzania przez nich głównych witryn. Wyniki prezentowane są w postaci miesięcznie agregowanych danych, które można łączyć z innymi badaniami SMG/KRC - PBC i TGI. Tak połączone dane stanowią potężne narzędzie wspomagające decyzję o zakupie konkretnych mediów, przydatne przede wszystkim brokerom internetowym czy agencjom reklamowym. Masowego odbiorcę niewątpliwie interesuje ranking najpopularniejszych witryn.

"Celem badania - wg Pawła Brawo z SMG/KRC - jest określenie poziomu wykorzystania Internetu w danym kraju". Pod tym pozornie prostym stwierdzeniem kryje się wiele szczegółów. Poddawane są analizie: miejsce korzystania z Internetu, czas nad tym spędzony, częstotliwość, cel, rodzaje wykorzystywanych usług itp. Odpowiedzi na te pytania dają w miarę poprawny wizerunek polskiego internauty.

Należy pamiętać, że badanie prowadzone jest metodą offline, polega więc na pamięci i dobrej woli ankietowanego. Ranking stron internetowych tworzony na podstawie takiej analizy jest zestawieniem poziomu rozpoznawalności marki (ankietowani oglądają wydrukowane pierwsze strony witryn i wskazują, które odwiedzali). W badaniu stale uczestniczy 50 witryn; zadawane jest otwarte pytanie o inne witryny. Serwisy, które przez kolejne dwa miesiące otrzymują wskazanie poniżej 1%, są skreślane z listy. Ich miejsce zajmują następne.

Interbus

Jak badanie SMG/KRC wygląda w porównaniu z inną, znaną analizą Interbus prowadzoną przez TNS OBOP? W obu przypadkach badaniu poddane są te same zagadnienia przy podobnych lub identycznie brzmiących definicjach. Interbus rozpoczęło się po pojawieniu się pierwszych wyników Net Track w I kwartale 2000 r. Obecnie odbywa się cyklicznie i jest realizowane dwa razy w miesiącu. W tym przypadku monitorowane są działania użytkowników w Internecie według podstawowych wskaźników: dostęp do Internetu, korzystanie z Sieci, internauci, znajomość spontaniczna i wspomagana portali itp. Podstawowe wyniki analizy publikowane są co miesiąc.