SEMPO: zmieni się struktura wydatków na promocję stron w wyszukiwarkach
- 30.03.2009, godz. 12:11
Search Engine Marketing Professional Organization (SEMPO) opublikowała raport o strukturze wydatków na marketing w wyszukiwarkach (badania te objęły jedynie terytorium Ameryki Północnej). W roku 2008 najwięcej pieniędzy przeznaczonych zostało na linki sponsorowane, następnie na usługi mające na celu lepsze pozycjonowanie stron. Specjaliści są jednak zdania, że sytuacja ta ulegnie zmianie.
Jak wynika z danych przedstawionych przez SEMPO, w 2008 roku na marketing związany z wyszukiwarkami przeznaczono 13,5 miliarda dolarów. 88 procent tej kwoty stanowiły wydatki na linki sponsorowane. Jedynie 11% udziału w rynku miały usługi mające na celu optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek (SEO). Warto zaznaczyć, że badania objęły jedynie terytorium Ameryki Północnej.
David Hallerman, analityk z firmy eMarketer, twierdzi że struktura wydatków na promocje stron internetowych w sieci zmieni się w najbliższym czasie, jest tego kilka powodów. "Użytkownicy internetu dużo bardziej od linków sponsorowanych wolą te wyniki wyszukiwania, które pojawiają się wysoko dzięki dobremu pozycjonowaniu. Co więcej, z badań wynika również, że w linki do dobrze spozycjonowanych witryn klikają oni dużo częściej niż w opłacone linki do stron."
Zdaniem Hallermana pozycjonowanie stron internetowych ma również kilka innych zalet. Po pierwsze takie działanie pozwala na oszczędne gospodarowanie budżetem marketingowym. Ponadto, skutki tego typu kampanii są rozłożone w czasie - witryna nie znika automatycznie z pierwszej strony wyników wyszukiwania nawet po zakończeniu kampanii reklamowej.
Ponadto, specjaliści z SEMPO prognozują również wzrost ogólnych wydatków na reklamy w wyszukiwarkach. Zdaniem analityków w 2009 roku wyniosą one około 14,7 miliarda dolarów (wzrost o 8,8% w stasunku do roku poprzedniego). Dla porównania, w Polsce rynek ten wart był w 2008 roku (według raportu sporządzonego przez IAB Polska i PricewaterhouseCoopers) około 270 milionów złotych.
Pełna wersja raportu przygotowanego przez SEMPO znajduje sie na stronie: (plik w formacie PDF).