Rynek reklamy internetowej w Polsce w 2010 roku wart jest prawie 1,6 mld złotych!
-
- Michał Berezowski,
- 07.03.2011, godz. 19:46
Badanie IAB AdEx za 2010 rok, którego wyniki poznaliśmy na konferencji adStandard 2011 link or like, wskazuje na utrzymywanie się dwucyfrowego trendu wzrostowego wydatków na reklamę online. Wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w 2010 roku wyniosła 1 578 mln zł, czyli 204 mln więcej niż w 2009 r.

Według raportów IAB AdEx z dwóch ostatnich lat, analiza porównawcza wydatków w poszczególnych kwartałach potwierdza tendencję wzrostową wartości rynku reklamy internetowej.
Od drugiego kwartału 2010 obserwowano dwucyfrowe wzrosty w porównaniu do analogicznych okresów 2009 roku. Jednocześnie ostatni kwartał był znów najwyższy w skali roku, co potwierdza obserwowaną już wcześniej sezonowość.

Wśród typów reklamy internetowej wciąż króluje Display
Piotr Kowalczyk Prezes IAB Polska, podczas konferencji adstandard 2011 komentuje wyniki IAB AdEX 2010
Rosną wydatki na reklamę online

Wydatki na reklamę online wzrosły w 2010 roku o 204 mln zł
Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wzrost udziałów ‘wideo’ w reklamie display jest jeszcze bardziej wyraźny - z 2 do 5%. Wydatki na reklamę behawioralną balansują w granicach 1% (ten typ reklamy internetowej jest raportowany w badaniu IAB AdEx od 2010 roku). Reklama efektywnościowa (model CPA) miała w 2010 roku ponad 9% udziału w rynku.
Wydatki na reklamę online w podziale na sektory
Sektorami generującymi największy przychód były finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja - prawie 40% wydatków na reklamę online. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14%), podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej (36%). Struktura wydatków w sektorach produktowych od zeszłego roku się wiele nie zmieniła. Zauważalny jest stały wzrost wydatków na dwie popularne kategorie dóbr szybko zbywalnych - żywność i kosmetyki.
Informacje o badaniu:

Sektory mające największy udział w rynku to finanse, telekomunikacja i motoryzacja
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Wielkości wydatków na reklamę online zostały wyestymowane (w szczególności dotyczy to wielkości wydatków na reklamę SEM) przez IAB Polska na podstawie kwartalnych wyników badania IAB AdEx dostarczonych przez PwC Polska.

W badaniu wzięło 29 biur sprzedaży reklam
Niniejszy raport zawiera dane za cały rok 2010 (29 uczestników, uwzględniając korektę zafakturowanych wydatków zaraportowanych w kwartałach wcześniejszych) oraz porównania historyczne. Ankiety zebrano w dniach 4 lutego -1 marca 2011.