Rynek przeglądarek: Firefox traci udziały już trzeci miesiąc z rzędu

Według pomiarów NetApplications.com, w lutym przeglądarka Firefox znowu zmniejszyła swój udział w rynku i jest to trzeci, kolejny miesiąc spadku.

Firefox straciła około 0,2 punktu procentowego pod koniec miesiąca, osiągając wynik 24,2 proc. Jest to już trzeci miesiąc spadku udziału tej przeglądarki, odnotowany przez NetApplications. Wcześniej odnotowany spadek był incydentem jednomiesięcznym.

Od końca listopada 2009 r. Firefox stracił prawie pół punktu procentowego, co oznacza spadek o 2 proc.

NetApplications nie jest jedyną firmą pomiarową rynku przeglądarek, która odnotowała spadek udziałów Firefoxa. Najnowsze dane irlandzkiej firmy StatCounter pokazują nawet większy ubytek - 1,2 punktu procentowego, co przekłada się na 3,6 proc. spadek od listopada ubiegłego roku.

Spadek udziału pojawił mimo przejęcia przez najnowszą wersję przeglądarki Mozilla - Firefox 3.6 - znaczącej liczby dotychczasowych użytkowników wersji Firefox 3.5. Uaktualnienie 3.6 udostępniono pod koniec stycznia br., a w ubiegłym miesiącu Firefox 3.6 uzyskał przyrost prawie 4 punktów procentowych, do 5,1 proc. udziału w rynku. W międzyczasie udział Firefox 3.5 spadł o 2,5 punktu procentowego - do 14 proc. Nawet udział jeszcze starszej wersji - Firefox 3.0 - obniżył się tylko o 1,6 punktu procentowego (do 3,6 proc.), ale jest to najmniejszy udział od chwili udostępnienia tej wersji w roku 2008.

Firefox straciła, a zyskała znowu przeglądarka Google Chrome, chociaż przyrost był mniejszy niż dwa miesiące temu. Chrome zakończyła luty wynikiem 5,6 proc. udziału, zwiększając go o 0,4 punktu procentowego. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy przeglądarka podwoiła swój udział w rynku przeglądarek.

Internet Explorer stracił w lutym pół punktu procentowego, zmniejszając swój udział w rynku do poziomu 61,2 proc. W ostatnich miesiącach tempo zmniejszania udziału IE nieco spadło - w ciągu ostatnich trzech miesięcy były to 2 punkty procentowe, podczas gdy w poprzednich trzech miesiącach przeglądarka "obsunęła" się o 3,4 punktu procentowego.

Udział IE 6, prawie już dziewięcioletniej przeglądarki Microsoftu, spadł do poziomu 19,8 proc., a nowszej, IE 7, do 13, 6 proc. IE 6 powoli traci wsparcie w znaczących portalach internetowych. W ubiegłym tygodniu YouTube zapowiedziało koniec wsparcia tej przeglądarki z dniem 13 marca.

Najnowsza przeglądarka Microsoftu, IE 8, uzyskała 22,5 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost o 0,1 punktu procentowego.

Z innych przeglądarek: Safari spadła w lutym do 4,4 proc, a Opera pozostała na tym samym poziomie - 2,4 proc.

NetApplications.com mierzy użytkowanie przeglądarek zbierając dane systemowe z komputerów wizytujących 40 tys. monitorowanych przez nią witryn internetowych.