Rynek komórkowy: za cztery lata penetracja przekroczy 94%

Wartość wydatków na telefonię mobilną w Polsce w 2004 r. IDC szacuje na 2,97 mld USD. W całym regionie Europy Centralnej i Wschodniej rynek ten firma analityczna wyceniła na ponad 8,5 mld USD.

Ilość aktywacji w Polsce w zeszłym roku przekroczyła poziom 22,6 mln, podczas gdy w całym regionie 72,2 mln, co oznacza wzrost o 24,8 proc. IDC oczekuje, że do 2009 penetracja na rynku komórkowym w 11 badanych krajach będzie wynosić średnio 94 proc.

Zdaniem IDC stosunkowo niskie nasycenie w zakresie usług mobilnych w Polsce wynika z faktu, że nasz kraj jest dużym rynkiem z liczną populacją. Dużo łatwiej o dynamiczną ekspansje usług na rynkach geograficznie mniejszych i mniej zaludnionych. Ponadto, liczba działających w Polsce operatorów jest relatywnie niska, w porównaniu do innych krajów w regionie. Te dwa czynniki sprawiają, ze penetracja rynku mobilnego wyniosła w Polsce 59%, na koniec 2004 roku.

Obniżkę cen połączeń - efektem coraz bardziej zaciętej walki o nowych klientów - operatorzy powetują sobie rosnącymi przychodami z transmisji danych. IDC prognozuje, że wydatki na połączenia głosowe spadną z 85,5 proc. do 74 proc. łącznej wartości rynku telefonii mobilnej w regionie. Najwcześniej efekty nasycenia dotkną operatorów w Czechach, gdzie jest więcej aktywacji niż obywateli. Do czołówki pod względem penetracji należą także Slowenia (99 proc.), Litwa (95 proc.) oraz Estonia (92 proc.)