Reklama internetowa w Polsce, stan na 2009 r.: wzrost o 11 proc.

W ubiegłym roku wartość rynku reklamy interaktywnej w Polsce wyniosła 1,373 mld zł. Najwięcej zyskał SEM i e-mail marketing; reklamodawcy wciąż nie zwracają uwagi na wideo. Wydawcy internetowi mogą natomiast być niezadowoleni ze spadającego udziału reklamy graficznej i rosnącej popularności modelu CPA. Oto jak wyglądał polski rynek reklamy internetowej w 2009 r. według danych IAB AdEx.

Internet nie tylko utrzymał dominującą pozycję w ubiegłym roku jako najpopularniejszy kanał reklamowy zaraz po telewizji, ale co więcej osiągnął 11-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2008 - wynika z badania IAB AdEx, przeprowadzanego przez PwC.

Łączna wartość polskiego rynku interaktywnego wyniosła w 2009 r. 1,373 mld zł. Jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza, że wszystkie inne media ubiegły rok zakończyły na minusie. Jak szacuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska, także obecny rok powinien być dla reklamy internetowej rekordowy. - "Dynamika wzrostu wydatków w 2010 r. powinna mieścić się w przedziale od 11 proc. do 20 proc." - mówi P.Kowalczyk.

Wynik 1,3 mld zł prawdopodobnie pozwoli Polsce awansować wśród innych państw europejskich, pod względem wartości rynku reklamy internetowej. - "Rok temu byliśmy na 11. miejscu wśród państw europejskich. Przy pewnych sprzyjających okolicznościach może się okazać, że w 2009 r. weszliśmy do pierwszej dziesiątki" - komentuje dane za 2009 r. Jarosław Sobolewski, dyrektor zarządzający IAB Polska. O tym czy tak się stanie, dowiemy się na przełomie maja i czerwca. W tym okresie swoje wyniki dotyczące wartości rynków w 2009 r. udostępnią pozostałe państwa europejskie.

Może się wtedy okazać, że Polska była w ubiegłym roku liderem pod względem wydatków na internet w Europie Środkowo-Wschodniej. W naszym rejonie bój o palmę pierwszeństwa toczymy z Czechami.

Internet w podziale na sektory: SEM rośnie, display powoli traci

Spójrzmy na polski rynek reklamy on-line pod kątem różnych jej typów. Reklama graficzna (display) pozostaje najpopularniejszą formą, obejmującą w 2009 r. 50% wydatków. W porównaniu do 2008 roku, jej udział jednak nieznacznie zmalał (spadek o 2 punkty procentowe). Jest to kolejny rok z rzędu, gdy reklama banerowa traci swój udział w rynku.

Reklama internetowa w Polsce, stan na 2009 r.: wzrost o 11 proc.

Przychody (netto) wydawców w Internecie w podziale na typy reklamy

W ubiegłym roku najszybciej rosnącym segmentem był SEM - z reklamy w wyszukiwarkach pochodziło 26% przychodów reklamowych online, podczas gdy w 2008 roku segment ten plasował się na poziomie 23%. Mówiąc o wartości rynku SEM w Polsce należny pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, nie obejmuje ona przychodów firm, które zajmują się działaniami optymalizacji serwisów w wyszukiwarce, czyli SEO. - "Rynek firm specjalizujących się w Polsce w działaniach SEO jest w Polsce zbyt rozdrobniony, abyśmy go mogli zmierzyć" - powiedział Jarosław Sobolewski. - "Gdy Google weszło do Polski rynek SEO przejęli freelancerzy, którzy wykonują swoją pracę często z domu. Znaleźli w ten sposób źródło dochodu i teraz go bronią." Dlatego też wartość rynku SEM w badaniu AdEx to tak naprawdę wartości rynku reklam PPC (płatne linki). Drugą dyskusyjną kwestią jest fakt, że Google, będące największym graczem na rynku nie ujawnia swoich przychodów. Dlatego obroty tego gracza są szacowane przez PwC.