Reklama internetowa w Polsce, stan na 2009 r.: wzrost o 11 proc.

O badaniu AdEx

Podane wyżej wyniki raportu AdEx opracowywane są przez PricewaterhouseCoopers na podstawie rzeczywistych przychodów raportowanych na koniec 2009 r. przez 29 firm z rynku internetowego w Polsce. Jest to jedyne badanie w Polsce oparte na rzeczywistych wynikach finansowych, czyli po odjęciu rabatów.

Jak liczone są wydatki reklamowe w badaniu AdEx? Za wydatki reklamowe uznajemy budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-back). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy jak i barterowy.

Aleksandra Łuczyńska, młodszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii PricewaterhouseCoopers: - "Dane do raportu AdEx opracowywane są na podstawie rzeczywistych przychodów, raportowanych przez firmy uczestniczące w badaniu na koniec kwartału lub roku. Badanie obejmuje takie typy reklamy jak internetowa reklama graficzna, e-mailing, ogłoszenia drobne oraz reklama w wyszukiwarkach. Należy pamiętać, że jest to jedyne jak dotąd, tak dokładne badanie rynku reklamy internetowej w Polsce."

Podmioty biorące udział w badaniu to m.in. Adnet, Eniro, Netsprint, TVP, Advice, Fotka, Novem, Wirtualna Polska itd.