Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?

Ile zarabia Nasza-Klasa i jak sobie radzą jej konkurenci? Prezentujemy raport, w którym analizujemy wyniki finansowe siedmiu popularnych polskich serwisów społecznościowych.

Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?
Metodologia

Wyniki finansowe spółek za 2008 rok uzyskaliśmy z Krajowego Rejestru Sądowego. Pozostałe informacje pochodzą od przedstawicieli firm, z badania Megapanel PBI/Gemius, a także z innych źródeł.

Spółki, których dane finansowe ujawniamy to Nasza Klasa, GoldenLine, Pixelate Ventures (Epuls.pl), Poszkole.pl, Fotka.pl, Grono.Net oraz GG Network.

Należy pamiętać, że spółki takie jak np. Fotka.pl oprócz swoich najważniejszych projektów społecznościowych (w tym przypadku Fotka.pl) posiadają także inne serwisy (np. Limetka.pl). Ustaliliśmy jednak, że w 2008 r. "poboczne" projekty nie miały większego wpływu na wyniki omawianych przedsiębiorstw.

Wstęp:

Wiodące serwisy społecznościowe osiągnęły w 2008 r. bardzo ładne wyniki finansowe. Dojne krowy to oczywiście N-K i GG, które przynoszą swoim właścicielom krocie. Ale nawet mniejsze serwisy potrafią już wykazać się sprzedażą na poziomie ładnych kilku milionów złotych i generować zysk netto około miliona, czasami więcej.

To już bardzo poważne biznesy, o wysokiej rentowności, gdyż w przeciwieństwie do internetowego handlu, serwis informacyjny ma sporo większą marżę i o wiele mniejsze koszty, przy czym w określonych granicach obsługiwanego ruchu, czyli bez inwestycji w infrastrukturę są to koszty stałe - zatem wzrost przychodów generuje czyste zyski.

Marcin Przasnyski, StockWatch.pl

Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?

Źródło: Krajowy Rejestr Sądowy, sprawozdania finansowe spółek

Nasza Klasa Sp. z o.o.

Średni przychód na użytkownika w 2008 r.: 3,5 zł

Struktura sprzedaży: reklama i usługi płatne

Liczba zatrudnionych w 2008 r.: 105 osób

Nasza-Klasa.pl wygenerowała w 2008 r. przychody rzędu 27,7 mln zł. Zysk netto serwisu wyniósł w tym samym okresie 12,3 mln zł.

Nad projektem Nasza-Klasa.pl pracuje obecnie 160 osób. Serwis poszukuje przede wszystkim developerów - IT to jeden z najdynamiczniej rozrastających się działów. Wraz z rozwojem nowych narzędzi i usług, rośnie też zapotrzebowanie kadrowe w Działach Obsługi Użytkownika i Bezpieczeństwa.

Marcin Chruszczyński

3 pytania do Marcina Chruszczyńskiego, szefa operacyjnego w Nasza Klasa.

1. Jakie przychody pozaoperacyjne uzyskuje spółka? Z rachunku wyników widać, że działalność finansowa jest na plusie.

- Nasza Klasa finansowo ma się dobrze, firma jest rentowna. Jeśli zaś chodzi o przychody pozaoperacyjne stanowią je głównie odsetki od depozytów.

2. Poziom ogólnego zadłużenia jest dość wysoki i znaczną pozycją jest zadłużenie długoterminowe. Czy finansujecie się obligacjami czy kredytami, i czy trudno było pozyskać kapitał?

- Są to zobowiązania z tytułu leasingu. Zakupy hardware finansujemy właśnie leasingiem finansowym - jest on stosunkowo łatwo dostępny.

3. Co jest zabezpieczeniem, posiadany sprzęt czy znak towarowy?

-Zabezpieczeniem tym jest sprzęt.

Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?

Źródło: Krajowy Rejestr Sądowy, sprawozdania finansowe spółek

GoldenLine Sp. z o.o.

Średni przychód na użytkownika w 2008 r.: 7,4 zł

Struktura sprzedaży.: usługi rekrutacyjne i usługi reklamowe

Liczba zatrudnionych w 2008 r.: 10

Liczba zatrudnionych w 2009 r.: 50 osób. Największy jest dział sprzedaży.

Trzeba przyznać, że GoldenLine rozwija się bardzo dynamicznie. W ubiegłym roku przychody firmy wzrosły o 234 proc. w stosunku do 2007 r. i osiągnęły 3,3 mln zł. - "2009 rok był trudniejszy od 2008, ale też sporo nas nauczył. Zmusił nas do szybszej reorganizacji i optymalizacji większości procesów" - mówi Mariusz Gralewski, prezes GoldenLine. W 2009 r. przychód ma przekroczyć kwotę 4,3 mln zł.

W ubiegłym roku znacznie zwiększył się także wynik netto przedsiębiorstwa (o 202 proc.), który wyniósł 560 tys. zł.

Środki na rozwój serwisów społecznościowych nie są pobierane jedynie z zysku przedsiębiorstwa. Spółka GoldenLine dostała dofinansowanie w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka (działania 1.4.4.1 i 6.1). Ma to być dla niej paszport do eksportu usług.

3 pytania do Mariusza Gralewskiego:

1. Jakie usługi wprowadziliście w 2008 r., z których osiągnęliście ponad trzykrotny wzrost przychodów?

- Cały czas wprowadzamy nowe produkty lub ulepszamy stare. Z tego punktu widzenia w 2008 roku nie stało się nic wyjątkowego. Końcówka 2006 roku i cały 2007 to były nasze początki sprzedażowe. W 2008 roku byliśmy już dużo mocniej poukładani i skuteczni biznesowo. To był główny powód dużego wzrostu przychodów.

2. Jaka jest struktura kosztów portalu tj. jaki % na infrastrukturę, jaki na marketing?

- Wydatki na marketing są wciąż minimalne. Cały czas rozwijamy się organicznie, bez większych nakładów marketingowych. Infrastruktura to około 10% kosztów naszej działalności.

3 Czy obecna rentowność zadowala właścicieli, a jeśli nie to jaki poziom przychodów i zysku postawili sobie za cel? Czy jest to osiągalne obecnym produktem, czy trzeba zainwestować w rozwój?

- Z 2007 na 2008 nasze przychody razem z zyskiem urosły trzykrotnie. Pomimo kryzysu w 2009 urośliśmy o około 50%. Jesteśmy w pełni zadowoleni z rozwoju GoldenLine.

Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?

Źródło: Krajowy Rejestr Sądowy, sprawozdania finansowe spółek