Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Raport Digital Landscape: Poland już dostępny!

Raport podsumowujący rozwój polskiej branży internetowej, przygotowany przez redakcję Internet Standard w angielskiej wersji językowej został udostępniony do pobrania na stronie serwisu. Ile wart jest e-rynek? Jak rozwija się e-commerce? Co powinni wiedzieć zagraniczni inwestorzy, którzy zamierzają podbić lokalny rynek? Internet Standard podpowiada.

Pierwsza edycja raportu Digital Landscape: Poland została podzielona na kilka sekcji opisujących: polskich użytkowników internetu, największych graczy na rynku, rozwój handlu w sieci, najnowsze trendy na rynku oraz sposoby otwarcia spółki w Polsce. Dodatkowo opracowanie przedstawia opinie inwestorów i obserwatorów krajowej e-branży.

Poniżej prezentujemy jedynie skrót raportu w języku polskim. Całość jest dostępna w angielskiej wersji językowej do pobrania na tej stronie.

Internauci i wartość e-rynku

Jak wynika z badań SMG/KRC NetTrack w drugim kwartale 2007 roku 42% Polaków korzystało z internetu, co oznacza, że w kraju było ok. 12,8 mln użytkowników sieci (powyżej 15 roku życia). Ponad dwie trzecie z nich korzystało z sieci codziennie bądź prawie codziennie.

Interactive Advertising Bureau Polska (IAB Polska) szacuje, że w 2006 roku rynek internetowy wart był 215 mln PLN (nie uwzględniając reklamy w wyszukiwarkach). Niestety Google nie ujawnia swoich przychodów w Polsce, przez co trudno jest oszacować wartość rynku płatnych odnośników. Pomimo tego IAB Polska odważyła się określić wielkość przychodów z tej formy reklamowej - według organizacji branżowej rynek ten wart był 60 mln PLN w 2006 r.

Tym samym ogólna wartość rynku internetowego szacowana jest na 275 mln PLN w 2006 roku (a to oznacza, że na internet przypadło ponad 5% wszystkich wydatków na media).

IAB Polska prognozuje, że rynek reklamy internetowej w 2007 roku wart był 305 mln PLN, a płatne odnośniki wygenerowały 110 mln PLN przychodów. Ogólna wartość e-rynku wyniosi wtedy 415 mln PLN.

Najwięksi gracze

W Polsce działają tysiące firm internetowych. W raporcie Digital Landscape: Poland znajdują się opisy najbardziej popularnych sieci reklamowych, portali, wortali i innych, znaczących graczy rynkowych. W kolejnych opracowaniach zaprezentowanych zostanie więcej firm.

E-commerce

Od 2001 do 2006 roku polski rynek e-commerce wzrósł o 4500%. Największe tempo wzrostu można było zaobserwować w latach 2000-2004, kiedy to wartość e-commerce z roku na rok rosła o 200%.

W 2006 roku wartość e-commerce szacowana była na 5 mld PLN, z czego 3 mld PLN wygenerowały aukcje internetowe.

Zgodnie z ostatnimi danymi, które opublikowała Rzeczpospolita, polskie e-commerce warte było 8 mld PLN w minionym roku.

Polski rynek handlu internetowego jest znacznie większy niż irlandzki, portugalski czy grecki.

Obecnie w katalogu sklepów internetowych, prowadzonym przez Sklepy24.pl, znajduje się około 3300 podmiotów zajmujących się handlem online. Najwięcej sklepów jest w kategorii "Dom i ogród".

Jak wskazują dane Eurostatu, w 2006 roku jeden na ośmiu Polaków i jeden na czterech polskich użytkowników sieci zrobił przynajmniej raz zakupy przez internet. To pozwala Polsce zająć 17 miejsce w europejskim rankingu.

Szał inwestycji

Rok 2007 można nazwać w Polsce gorącym czasem inwestycji w działalność internetową. W raporcie opisane zostały ostatnie przejęcia e-spółek, wzmożone zainteresowanie funduszy młodymi przedsięwzięciami oraz kolejne kroki zagranicznych firm, które są w trakcie otwierania swoich polskich placówek (MySpace, AOL, Hi5, Bebo itp).

Opracowanie opisuje też najnowsze debiuty giełdowe. Co więcej, zagraniczni inwestorzy mogą zapoznać się z rodzajami prowadzenia działalności gospodarczej w kraju.

Raport kończą komentarze inwestorów i obserwatorów polskiego rynku dotyczące rozwoju e-branży.

Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do pełnej wersji raportu Digital Landscape: Poland, który można pobrać z tej strony.

***

Jeżeli mają Państwo komentarze odnośnie raportu, prosimy o kontakt z autorami opracowania.

Jeżeli chcieliby Państwo zamówić reklamę w kolejnej edycji raportu, prosimy o kontakt z Anią Stando (tel. +48 22 321 78 00 bądź mail: Anna_Stando AT idg.com.pl).