Ranking marek: TP i Era w czołówce, ale ze spadkiem, Allegro i nk.pl na szczytach

Jak pokazuje tegoroczny ranking "Marki polskie 2010" przeprowadzony przez "Rzeczpospolitą", firmy z branży telekomunikacyjnej straciły w ostatnim czasie siłę i moc. Mimo spadków Telekomunikacji Polskiej i Erze udało się pozostać w pierwszej piątce. Spółki z branży internetowej zawojowały jednak rankingi branżowe. Nk.pl na czele usług, a Allegro.pl handlu.

W tegorocznym rankingu najcenniejszych polskich marek widać echa kryzysu i spowolnienia gospodarczego z 2009 r, a lista mocy wykazuje duże spadki w telekomunikacji i wręcz załamanie w branży odzieżowej. Łączna wartość 330 marek które znalazły się w rankingu osiągnęła prawie 61 mld zł, co oznacza wzrost o 3 mld w stosunku do zeszłego roku, ale twórcy rankingu zwracają uwagę, że gdyby nie wzrost wycen bankowych brandów tj. PKO BP, Banku BPH czy Getinu, można by mówić o stagnacji, jaka zapanowała w tabeli wartości. W tegorocznym zestawieniu 188 marek zyskało na wartości, podczas gdy aż 142 straciły. "Z taką skalą przecen mamy do czynienia po raz pierwszy w historii naszego rankingu" - mówią jego twórcy.

Nie zmieniła się pierwsza piątka najcenniejszych polskich marek, której łączna wartość wzrosła o 2 proc., do 13,6 mld zł. Na szczycie rankingu rosnące w moc Orlen i PKO BP. Spadek wartości odnotowały natomiast zamykające pierwszą piątkę TP i Era. Telekomunikacja Polska wypadła natomiast z pierwszej trójki rankingu branżowego, który po raz pierwszy zawojowali operatorzy komórkowi. Ranking już kolejny rok z rzędu otwiera Era, brand Polskiej Telefonii Cyfrowej, a drugie miejsce ponownie zajmuje Plus (marka Polkomtelu). Na trzecim miejscu, które opuściła TP znajduje się operator Play.

Jednym z najbardziej spektakularnych debiutów w rankingach mocy jest NK.pl, która znalazła się na czele nowo wyodrębnionej kategorii usług. W tej kategorii wyprzedziła doradców finansowych Open finance i Expander, biura podróży Triada, Itaka, Alfa Star i sieć restauracji Sphinx oraz kawiarni Coffee Heaven.

Z kolei w kategorii handel zwyciężył serwis aukcyjny Allegro.pl. Pierwsza dziesiątka tego rankingu okupywana jest zresztą przez sklepy internetowe, które z roku na rok powiększają swoją przewagę nad sklepami tradycyjnymi. Przez ostatni rok moc marki Allegro wzrosła o 4 pkt, do 508 pkt, ale nad zajmującą drugą pozycję siecią sklepów odzieżowych Royal Collection ma aż 64 pkt przewagi i jej pozycja jest niezagrożona. Trzecią pozycję zajmuje Merlin.pl, którego moc wzrosła o 11 pkt. Aż 25 pkt zyskał z kolei Agito.pl, który zajmuje 4 miejsce. Na miejscu 6 znalazła się sieć salonów ze sprzętem komputerowym i elektroniką użytkową Komputronik.