Radio zostało w tyle za internetem

Internetowi wydawcy w Wielkiej Brytanii mogą sobie pogratulować. Na reklamy w internecie firmy i agencje wydały 653 mln funtów. Na radiowe reklamy 637 mln funtów. Ale to nie koniec - drżyj reklamo zewnętrzna!

Radio zostało w tyle za internetem
W Wielkiej Brytanii już 58.7 % z prawie 60 mln mieszkańców ma dostęp do internetu. Udział internetu jako medium reklamowego osiągnął poziom 3,9%. Dla porównania w Polsce na internet - według prognoz przepytanych przez Internet Standard rozmówców i IAB - w tym roku przeznaczonych zostanie około 1,5% budżetów reklamowych.

Stałe łącze otwiera oczy reklamodawcom

Na 35 milionów użytkowników internetu w Wielkiej Brytanii już nieco ponad 6 mln ma stały dostęp do internetu. Tacy internauci spędzają w sieci dwa razy więcej czasu niż osoby korzystające z modemów, czyli "wdzwanianego" internetu.

Im szybsze łącza tym większe są możliwości dla twórców reklam internetowych. Zamiast nieciekawych banerów mogą zaoferować reklamy interaktywne, przyciągające oko reklamy z interesująca animacją, czy reklamy audio.

Dopasowane jak nigdzie

Co więcej, dzięki technikom doboru reklam na podstawie zachowań internautyy, czyli "behawioralnemu targetowaniu", internet pozwala na dużo lepsze dopasowanie treści a nawet formy reklamy do zainteresowań czy gustu odbiorcy.

Takich możliwości nie oferuje żadne inne medium. Telewizja pozwalana kontekstowe dopasowanie reklam - czyli np. emisje reklam pieluszek Pampers w czasie bloku programowego skierowanego do dzieci bądź rodziców. Podobnie ograniczone możliwości ma również radio. Reklama zewnętrzna zaś jest w zasadzie zupełnie ich pozbawiona.

Radio zostało w tyle za internetem

Wydatki na reklamą online, radiową i outdoor w latach 2001 - 2004

Wydatki rosną

Według raportu przypuszczalnie już za kilka lat w Wielkiej Brytanii internet przegoni kolejne medium reklamowe - reklamę zewnętrzną.

Wzrost wydatków na reklamę w internecie w 2004 roku w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 60%. W Polsce - 65%. Według najświeższego raportu przeprowadzonego przez Deutsche Bank we współpracy z MediaPost pierwszy kwartał bieżącego roku napawa optymizmem. Według 71% przebadanych respondentów z kadry zarządzającej firm i agencji zajmujących się sprzedażą powierzchni w internecie klienci wydali w tym okresie więcej nić w ostanich trzech miesiącach 2004 roku. Średnio wzrost wydatków wyniósł 11%.

Rośnie nowa potega medialna.