PwC: Jeszcze w tym roku wydatki na reklamę internetową mogą być wiekszę niż wydatki na reklamę prasową
-
- Artur Małek,
-
- Agnieszka Świtkowska,
- 04.12.2008, godz. 16:17
"Jeśli dzienniki i magazyny odczują efekt zmniejszających się budżetów reklamowych, to jest prawdopodobne, że internet stanie się drugim medium jeszcze w roku 2008" - o tym jaki udział w wydatkach na reklamę obejmie internet mówi w wywiadzie dla Internet Standard Marcin Kałkucki - menedżer w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers.

Wysoką dynamikę wzrostu można tłumaczyć relatywnie wczesnym etapem rozwoju rynku reklamy internetowej, kiedy to dopiero zaczynają być odkrywane i w pełni doceniane możliwości tego medium, jako nośnika reklamy. Polska podąża zgodnie z trendami wyznaczonymi przez kraje bardziej rozwinięte, gdzie procentowy udział wydatków na reklamę w internecie jest znacznie wyższy niż w Polsce. Należy zakładać, iż wraz z rozwojem i nasyceniem rynku dynamika wzrostów będzie niższa.
Czy uda się utrzymać taką dynamikę wzrostu na koniec roku?
Jeśli chodzi o dynamikę to trudno zakładać by 57% wzrost jaki zanotowaliśmy w I półroczu 2008, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, był możliwy do utrzymania w skali całego roku 2008. Nie zmienia to jednak faktu, że wzrost o około 30-35% rok do roku wciąż powinien być odnotowany jako duży sukces branży.

Marcin Kałkucki - menedżer w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers
Moim zdaniem otwarta pozostaje tylko kwestia, kiedy ta pozycja nr 2 zostanie osiągnięta. Dużo zależy tutaj od rozwoju sytuacji na polskim rynku reklamowym w II półroczu bieżącego roku oraz w roku 2009. Jeśli dzienniki i magazyny odczują efekt zmniejszających się budżetów reklamowych, to jest prawdopodobne, że internet stanie się drugim medium jeszcze w roku 2008. Gdyby okazało się, że konsekwencje 'kryzysu' będą bardziej równomiernie odczuwane przez poszczególne media, wtedy biorąc pod uwagę prognozowane wzrosty nakładów na reklamę w internecie, drugie miejsce powinno być w zasięgu internetu w przyszłym roku.
Jaką kwotą więc rynek reklamy internetowej zamknie rok 2008?
Przy założeniu, że dynamika rozwoju wydatków na reklamę w internecie utrzyma się na poziomie około 35% rok do roku, wydaje się realne przekroczenie psychologicznej bariery 1 miliarda złotych. Dużo zależy oczywiście od tego, w jakim stopniu podmioty na rynku odczują efekty spowolnienia gospodarczego.
Zbadanie przychodów z reklamy internetowej nie jest zadaniem łatwym... Jak wygląda metodologia przeprowadzanego przez PwC i IAB badania AdEx?
Badanie wydatków na reklamę internetową prowadzone jest przez PricewaterhouseCoopers oraz IAB na wielu rynkach w oparciu o dane uzyskane bezpośrednio od uczestników rynku. Co istotne, w polskiej edycji badania biorą udział wszystkie liczące się na tym rynku podmioty. Raportują do PwC dane finansowe dotyczące m.in. poziomu wydatków wg rate card, brutto, netto, również w podziale na miesiące. Dodatkowo uczestnicy badania podają m.in. informację o podziale wydatków na poszczególne formy reklamy oraz wg sektorów.
Jaką więc metodę liczenia przychodów przyjmuje się w sytuacji, gdy firma działająca w danym segmencie rynku nie chce ujawnić swoich wyników finansowych? Przecież np. potentat rynku wyszukiwarek, Google, nie ujawnia swoich wyników finansowych (w maju podczas organizowanej przez nas konferencji "SEM Marketing w wyszukiwarkach" przedstawiciele firm z tego segmentu rynku wyrażali opinię, że dane opublikowane w zeszłorocznym raporcie są niedoszacowane)
Metodologia szacowania przychodów Googla opiera się zasadniczo na relacji oglądalności (dane z PBI) do średnich cen za reklamę w wyszukiwarkach. Pozwala nam to zachować spójny obraz rynku i prezentować całościowe dane.