Pułapki nieetycznego pozycjonowania

Większość użytkowników Internetu i właścicieli stron oraz serwisów internetowych zna bądź spotkało się z pojęciem "pozycjonowanie stron internetowych".

Większość użytkowników Internetu i właścicieli stron oraz serwisów internetowych zna bądź spotkało się z pojęciem "pozycjonowanie stron internetowych".

Zazwyczaj wiedza na temat pozycjonowania wynika z kontaktu z ofertą reklamową, krótkim artykułem w mediach lub pochodzi z informacji uzyskanej od znajomych (aż 90% respondentów badania przeprowadzonego przez Agencję Interaktywną Adweb). Wskaźnik ten znakomicie obrazuje specyfikę polskij branży internetowej, w której dynamika rozwoju rynku wyprzedza znacznie poszerzanie wiedzy i świadomości internautów. Taką sytuację znakomicie wykorzystuje wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Niewielkie nasycenie rynku i wciąż małe zainteresowanie firm zachodnich klientami polskimi dało wielu organizacjom możliwość wolnej interpretacji usługi pozycjonowania – zarówno pod względem finansowym, jak i etycznym.

Pozycjonowanie za darmo – gdzie jest haczyk?

Nowym trendem na rynku są usługi pozycjonowania z darmowym okresem próbnym. Zasadniczo wszystkie tego typu oferty sprowadzają się do wyniesienia strony na wysokie pozycje w wyszukiwarce w zadziwiająco krótkim czasie. Dopiero po osiągnięciu konkretnych wyników klientowi pozostawiana jest decyzja, czy skorzystać z płatnych usług firmy pozycjonerskiej. Co jednak, jeśli nie zdecyduje się on na kontynuację współpracy?

Błyskawiczne pozycjonowanie zazwyczaj opiera się na dodawaniu dużej liczby linków prowadzących do witryny klienta. Taki zabieg wskazuje wyszukiwarce, że popularność strony rośnie, więc witryna indeksowana jest na coraz wyższej pozycji. Kiedy zaś klient nie zdecyduje się na kontynuację współpracy, linki do jego strony są usuwane, co w konsekwencji skutkuje zablokowaniem i "wyrzuceniem" z wyszukiwarki strony klienta na stałe. Mechanizmy wyszukiwarek odczytują takie drastyczne zmiany w popularności strony jako próbę manipulacji wynikami, a kara dla witryny jest surowa i nieodwołalna.

Podnoszenie pozycji strony w bardzo krótkim czasie wiąże się zazwyczaj z wykorzystywaniem metod nieetycznych. Oczekiwania klienta, jego nastawienie na szybkie wyniki i brak wiedzy na temat samych metod pozycjonowania przyczyniły się do stosowania przez wiele firm różnych technik, narażających strony www na zablokowanie przez wyszukiwarki. Według nieza-leżnych badań, aż 70% klientów decydujących się na usługi pozycjonowania na pierwszym miejscu swoich oczekiwań stawia krótki czas realizacji, przy czym zaledwie u 15% z nich potrzeba podniesienia pozycji witryny w Internecie wynika z faktycznej wiedzy na ten temat (źródło: Agencja Interaktywna Adweb).

Odpowiedzią większości firm stosujących dozwolone metody pozycjonowania jest zamieszczanie w ofertach informacji, że wszelkie działania podejmowane są zgodnie z zasadami kodeksu etycznego SEO. Pozycjonowanie w sposób etyczny jest procesem, który trwa dłużej, jednak zapewnia długofalowe efekty i eliminuje ryzyko usunięcia strony z wyszukiwarki. Z badań agencji Adweb wynika jednak, że na tę informację przy wyborze usług pozycjonerskich uwagę zwraca mniej niż 5% klientów. Jeśli utrzyma się tendencja, dysproporcja w rynkowej ofercie firm pozycjonujących witryny internetowe może osiągnąć do końca bieżącego roku nawet 70% na rzecz pozycjonowania "nieetycznego".