Pstro.pl - społecznościowa wyszukiwarka lokalnych usług

Od niedawna w sieci oficjalnie działa wyszukiwarka lokalnych usług Pstro.pl za pomocą której odnaleźć można we własnej okolicy firmy i sklepy oraz zapoznać się z opinią użytkowników na ich temat, a także samemu dorzucić własne trzy grosze.

Serwishttp://Pstro.pl łączy w sobie dwie funkcje: wyszukiwania informacji o lokalnych firmach i usługach oraz nawiązywania kontaktów i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności.

Pstro rozwiązuje problem, z jakim spotyka się każdy z nas: brak wiarygodnego i łatwego w obsłudze źródła informacji o jakości lokalnych i ogólnopolskich usług. Szukasz biura podróży, szkoły językowej, mechanika samochodowego, kosmetyczki, stomatologa itd. Do tej pory zdani byliśmy tylko na telefon do znajomego lub próbę szukania igły w stogu siana na forach i grupach dyskusyjnych dużych portali - mówi Maciek Saganowski, jeden z twórców serwisu.

Baza firm, sklepów i innych form świadczenia usług obejmuje obecnie 60 największych miast Polski i co ciekawe, nawet w przypadku mniejszych miejscowości jest dosyć bogata. Twórcy Pstro.pl deklarują jednak, że nie kompletność bazy firm jest dla nich obecnie priorytetem. Zależy nam na posiadaniu tych podmiotów, które są albo bardzo lubiane, lub nielubiane, kontrowersyjne, są tematem do rozmowy, budzą emocje, ludzie je sobie polecają lub odradzają, tworzą się wokół nich hermetyczne społeczności (np. szkoły rodzenia, lekarze, restauracje) - stąd właśnie kładziemy przede wszystkim nacisk na tzw user generated content - wyjaśnia Krzysztof Gibek, współtwórca Pstro.pl.

Pstro.pl - społecznościowa wyszukiwarka lokalnych usług
Korzystanie z usług wyszukiwawczych jest proste: należy wybrać interesującą miejscowość oraz sektor usług i zawęzić obszar wyszukiwania do konkretnej dzielnicy. Wyświetlonym wynikom uporządkowanym wg wartości ocen przyznanych przez użytkowników towarzyszy zamieszczona w odrębnej zakładce mapa z lokalizacją. Można też zapoznać się z opiniami na temat firmy, jakie zostawili inni internauci, a także podzielić się z nimi własnym zdaniem.

Co z pozyskiwaniem wartościowych opinii użytkowników, które w serwisach typu social shopping decydują o jego wartości, czy będą jakieś "marchewki" za cenne opinie? Nie przewidujemy żadnych materialnych benefitów dla osób, które dodają podmioty, czy opinie. Osoby te nie dodają/piszą dla maskotek lub pieniędzy, lecz z chęci podzielenia się swoim doświadczeniem - mówi Maciek Saganowski. Bardziej myślimy natomiast o nadawaniu konkretnych statusów / odznak dla osób, które osiągną jakiś poziom dodawanych treści. Byłby to miły gest w ich stronę i podziękowanie w imieniu całej społeczności pstro za dodawanie podmiotów i dzielenie się doświadczeniami o nich.

Twórcy serwisu mówiąc o modelu biznesowym projektu podkreślają dywersyfikację przychodów oraz wymieniają w pierwszej kolejności: adsense, reklamę odsłonową, newslettery i sieci afiliacyjne. Drugą ważną nogą zarabiania będzie sprzedawanie samym prezentowanym podmiotom produktu/wizytówki premium. Oczywiście przy zachowaniu 100% integralności opinii naszych użytkowników. Poza tym planujemy też inne źródła przychodu na poziomie reklamy behavioralnej i classifieds - deklaruje Krzysztof Gibek.

W przeciągu najbliższych 12 miesięcy rozwój projektu przebiegać będzie trzytorowo. Po pierwsze stworzenie narzędzi wspierających użytkowników w zagęszczaniu wzajemnych relacji (gęstość połączeń) jak i zdobywaniu nowych użytkowników. Bez zadowolonych użytkowników nie będziemy mieć nowych podmiotów w bazie, ani nowych opinii. Dlatego to jest podstawa. Po drugie, stworzenie mechanizmów zarabiania na ruchu. Po trzecie skalowalność, czyli bieżące utrzymanie serwisu i sprostanie (miejmy nadzieję) powiększającemu się ruchowi. Mówiąc bardziej konkretnie. W najbliższym czasie nasi użytkownicy dostaną długo wyczekiwanego friend-casta, czyli zbiór powiadomień dotyczących sieci ich znajomych oraz ich okolicy. Zaraz potem będą wiadomości i cały szereg drobniejszych usprawnień w naszej wewnętrznej wyszukiwarce - zapowiadają twórcy Pstro.pl