Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Przyszłość zaczęła się 14 czerwca

Podczas konferencji Internet 2k10 wskazaliśmy najważniejsze trendy wyznaczające naszym zdaniem nowy etap w rozwoju sieci - "trzecią falę". Czy codzienność jutra zdominowana będzie wieloma platformami komunikacyjnymi i aplikacjami, czy społecznościowy boom się utrzyma i w jakim kształcie, ile będziemy płacić za treści w internecie oraz w jakim kierunku rozwijać się będzie e-commerce? Oto echa konferencyjnych prezentacji, wystąpień i dyskusji.

Przyszłość zaczęła się 14 czerwca
Trzecia fala - pod tym hasłem odbyła się w dniach 14-15 czerwca 2010 konferencja Internet 2k10 podczas której wskazano i omówiono najważniejsze trendy i zjawiska kształtujące internet przyszłości. Czy jesteśmy świadkami i uczestnikami "trzeciej fali" w rozwoju sieci? Które z wizji i projektów zaprezentowanych 14 i 15 czerwca staną się codziennością jutra?

Przeżyliśmy już okres rozkwitu dotcomów zakończony spektakularnym ich upadkiem tzw. bańką internetową oraz dynamiczny rozwój projektów poszukujących optymalnego modelu biznesowego wraz z Web 2.0. Tematy omawiane podczas konferencji, a także opinie prelegentów zaprezentowane podczas dyskusji panelowych i kuluarowych pozwalają potwierdzić fakt, że jesteśmy obecnie świadkami i uczestnikami następnego przełomu - mówi Agnieszka Świtkowska, wydawca Internet Standard. Ten przełom w nawiązaniu do wizji Alvina Tofflera nazwaliśmy "trzecią falą" upatrując jego symptomów w zjawiskach ułatwiających na niespotykaną dotąd skalę komunikację międzyludzką oraz postępujące procesy konwergencji i wzajemnego przenikania się mediów oraz platform technologicznych.

"Trzecia fala" to tytuł wydanej w latach 70-tych XX w. książki Alvina Tofflera, która już kilka lat temu okazała się prorocza. Toffler po pierwszej fali agrarnej i drugiej przemysłowej przewidział i opisał nadejście trzeciej fali związanej z rozwojem technologii umożliwiających na niespotykaną dotychczas skalę komunikację międzyludzką. Ta trzecia fala ma miejsce dziś - co zauważyły branżowe media na świecie w tym m. in. (później jednak niż Internet Standard) popularny serwis Techcrunch traktując trzecią falę jako epokę następującą po: pierwszej fali w której powstawały i popularyzowały się komputery i drugą przebiegającą pod znakiem internetu. Trzecia fala to wg TechCrunch nowoczesne serwisy społecznościowe i social e-commerce'owe, a także różne platformy mobilne jak np. smartforny czy iPady.

Jak my rozumiemy i postrzegamy "trzecią falę"? To m. in. wideo, nowoczesne serwisy społecznościowe, e-commerce i rozrywka upływające pod znakiem "social". To również różnorodne platformy mobilne i wykorzystujące konwergencję mediów usługi, mobilne aplikacje, płatny kontent oraz projekty działające wg zasady "real time is not enought". O tych właśnie tematach była mowa na konferencji Internet 2k10 Trzecia fala.

Na fali

Niezależnie czy nam się to podoba czy nie, nasza przyszłość już się zaczęła - podsumował swoje wystąpienie Grzegorz Tomasiak, prezes WP. Zwrócił on uwagę na kilka globalnych trendów kształtujących sposoby korzystania z sieci i monetyzowania treści w najbliższym czasie.

Wg prognoz Morgan Stanley już za dwa lata liczba smartfonów przekroczy liczbę wykorzystywanych PC-tów i laptopów, a w 2020 r. mobilnych urządzeń z dostępem do Internetu będzie ponad 10 miliardów! Nie chodzi tu tylko o blackberry czy iPhony, ale również o tablety, e-czytniki, zaawansowaną elektronikę samochodową i nawigację czy konsole do gier, które sprawiają, że rynek tradycyjnych e-usług i aplikacji znacznie się zwiększy. Już teraz Apple i Android całkowicie zdominowali rynek oraz narzucili warunki gry pozostałym graczom. Zadziwiające jak chętnie użytkownicy gotowi są płacić za aplikacje na urządzenia mobilne, a jak opornie podchodzą do możliwości płacenia za treści w "tradycyjnym" internecie… Z deklaracji przedstawicieli największych polskich portali wynika, że być może ta sytuacja zacznie się w najbliższym czasie zmieniać...

Przyszłość zaczęła się 14 czerwca

Grzegorz Tomasiak, prezes zarządu, Wirtualna Polska

Konwergencja mediów, które niejako same dostosowują się do aktualnych potrzeb użytkownika z wykorzystaniem np. mobilnych platform coraz częściej znajduje zastosowanie w prostych usługach usprawniających różne procesy jak np. dokonywanie płatności. Skycash - bo premiera tego produktu miała miejsce podczas konferencji Internet 2k10 - to niezależny od operatorów telekomunikacyjnych system płatności mobilnych przez telefon komórkowy. System może mieć zastosowanie w dokonywaniu opłat np. za zakupy w internecie lub w tradycyjnych sklepch (bilety, opłaty parkingowe, opłaty w punktach usługowych itp.). Jakie są zalety Skycash i czym system się różni od płatności przelewem lub za pośrednictwem SMS premium? Jego przewagę konkurencyjną tworzy realizowanie płatności w czasie rzeczywistym, niższy koszt niż SMS premium oraz brak konieczności posiadania konta - przekonywał Michał Bzowy, wiceprezes zarządu Przelewy24.pl. Ile to kosztuje? Opłata za transkacje P2P wynosi 0,29 zł, a przelewy do merchantów są bezpłatne; do tego doliczyć trzeba jednak opłatę w wysokości 2 zł za wypłatę ze środków z konta SkyCash oraz abonament miesięczny za korzystanie z portmonetki systemu - 2 zł (jest ona anulowana w przypadku dokonania min. 1 transakcji).

Przyszłość zaczęła się 14 czerwca

Michał Bzowy, wiceprezes zarządu, Przelewy24

Skoro już mowa o kupowaniu - to niewątpliwie na fali są dzisiaj zakupy grupowe, w których dzięki internautom posiadającym podobne potrzeby czy zainteresowania zyskać można nawet kilkadziesiąt procent zniżki za pełnowartościowy produkt lub usługę.

Największy na świecie gracz - Groupon od początku swego istnienia tj. od końca 2008 r. sprzedał ponad 6 mln bonów i pozwolił zaoszczędzić swoim użytkownikom / klientom ponad 243 mln USD. Marcin Szałek - dawniej dyrektor zarządzający CityDeal, dziś country manager z firmy Groupon, która dzięki przejęciu rywala rozszerzyła swoje pole działania o dodatkowych kilkanaście rynków, w tym polski - przedstawił ideę i model biznesowy social e-commerce. Na polskim rynku obserwujemy ostatnio wysyp serwisów działających wg modelu Groupona - jest m. in. Gruper.pl założony przez Marka Borzestowskiego oraz Grupust.pl, za którego promocję odpowiedzialny jest były szef Monetto. Czy to chwilowa moda czy trend porównywalny do światowego przekonać się powinniśmy w ciągu najbliższych miesięcy. (zapraszamy do rozmowy wideo z Marcinem Szałkiem).

Rok 2010 r. upłynie pod znakiem VOD - uważa Łukasz Wejchert, prezes Onet. Wiele wskazuje na to, że po kilkuletnim okresie "rozgrzewki" wideo wreszcie wypłynie na szerokie wody i włączając się w nurt trzeciej fali zyska uznanie nie tylko użytkowników ale i reklamodawców.

Wg danych ComScore w kwietniu 2010 r. blisko 136 mln osób obejrzało 13 mld materiałów wideo na YouTube, a użytkownik Hulu poświęcił na korzystanie z tego serwisu średnio 2,5 godziny. Wideo coraz wyraźniej zaczyna jednak "wychodzić" z tradycyjnego internetu w PC i eksploruje obszary do tej pory niewykorzystywane przez taką formę usług jak np. platformy mobile, IP TV Sets, xBox, PlayStation, Wii, czy set-top-boxy typu Boxee. Dodatkowo obok znanej i popularnej treści generowanej przez użytkowników pojawia się profesjonalny i legalny kontent generujący dodatkowe wzrosty w branży wideo on-line. Jak na tym zarabiać i który z możliwych modeli biznesowych zdominuje epokę trzeciej fali? Wg Adama Bąkowskiego, new bussines development directora w Onet.pl wygra Advertising VOD (AVOD) czyli zarabianie na reklamie przy równoczesnym udostępnianiu materiałów premium najwyższej jakości w modelu odpłatnym. Na taki model stawia uruchomiony w lutym 2010 r. nowy produkt w portfelu Onetu - VOD, gdzie obecnie ponad 90% tytułów oferowanych jest bezpłatnie. W jakim kierunku rozwijać się będzie OnetVOD? A. Bąkowski wskazuje na rozszerzanie oferty na obszar mobile i wychodzenie do telewizji (w tym Google TV), otwieranie się na wielkich dostawców treści przy jednoczesnej silnej pozycji treści lokalnej oraz oferowanie nowych możliwości reklamowych.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.