Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Przez pryzmat Standardu

Fuzja cyfrowych platform Wizji TV i Cyfry+, choć pożyteczna z punktu widzenia obu firm, nie najlepiej świadczy o polskim rynku nowych technologii. Jest ten rynek, czy go nie ma?

Okazało się, że za mało jest w Polsce klientów, aby wyżywić dwie firmy oferujące cyfrowe platformy multimedialne. Wyniki obu firm były porównywalne, ale paneuropejskie kłopoty paneuropejskiego operatora, jakim jest właściciel Wizji TV - UPC, skłoniły go do oddania multimedialnego interesu w ręce Canalu+. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że słowa "fuzja" użyto tylko, aby zachować prestiż UPC.

Może i Canal+ ma się lepiej, ale nikt nie mówi, że dobrze - liczba abonentów płatnej telewizji spada, firma likwidowała operacje w co bardziej deficytowych rejonach kraju. Nie wypaliły też satelitarne usługi dostępowe Wizji TV, a popyt na dostęp kablowy nie uzasadnia na razie inwestycji w rozbudowę tej infrastruktury. Skutkiem czego mało gdzie można zamówić dostęp przez kabel UPC PTK, nawet w rejonach w których usługi te są teoretycznie świadczone. To samo zresztą dotyczy konkurencji, czyli Aster City czy TP S.A. Dostęp przez modem, jak na razie, pozostaje w naszym kraju ekonomicznie optymalny. Co ciekawe specjaliści uważają, że jest w Polsce duży popyt na usługi szerokopasmowe, którego nikt nie jest w stanie w rozsądny sposób zaspokoić. W rozsądny, czyli za rozsądne pieniądze. Pytaniem jest czy mylą się specjaliści, czy też prezesom brak odwagi (czy może pieniędzy) na zdecydowany krok. Byłaby nim inwestycja w sieć, która zapewni szybki dostęp przynajmniej w największych miastach Polski, za zryczałtowaną opłatą... No właśnie, jaką?

Moje własne doświadczenia wskazują, że kwoty, które proponują UPC, Aster City czy TP S.A. nie są z sufitu wzięte, i że są ludzie gotowi taką kwotę wyłożyć (gdyby tylko mogli, bo na ogół nie mogą). Grono moich znajomych nie stanowi reprezentatywnej próbki. Zapewne należałoby się odwołać do średniego przychodu z abonenta telefonii komórkowej.

Te właśnie sieci wskazują, że do Polski można z sukcesem wprowadzać nowoczesne technologie telekomunikacyjne. Istnieją i prosperują trzy duże firmy, które stać na inwestycje i reklamową wojnę. Liczba ich klientów rośnie. Dobrze to rokuje przyszłości GPRS i UMTS. Zdaniem niektórych mobilny Internet czeka w Polsce znacznie błyskotliwsza kariera niż "stacjonarny", przynajmniej w początkowej fazie. Dlatego prawdopodobnie koszt abonamentu internetowego musi być sporo niższy niż telefonicznego, zwłaszcza w okresie propagacji usługi. 100 zł? 50? 25 zł!? Czy to możliwe?

Trudno jednak sądzić, że docelowo komórki, PDA czy nawet notebooki zastąpią wygodny komputer z 17 calowym monitorem i procesorem 2 GHz. Jak inaczej wygodnie oglądać streaming video? Dlatego chyba warto inwestować w poszerzanie kabla.