Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Przemysł muzyczny znów sobie nie zarobił

Globalne wyniki sprzedaży w przemyśle muzycznym, po raz kolejny nie nastrajają optymistycznie szefów największych wytwórni. Rok 2004 zakończył się kolejnym spadkiem obrotów. Eksperci są jednak dobrej myśli - w 2005 roku branża ma zanotować wzrost dzięki internetowym sklepom oraz muzycznym nośnikom DVD.

'Nękana' między innymi przez piratów i popularne sieci P2P branża muzyczna, zanotowała 1-procentowy spadek dochodów w porównaniu do ubiegłego roku do poziomu 32,1 miliarda USD. Jednak jak twierdzą przedstawiciele firmy badawczej Informa, w 2005 roku branża zacznie wychodzić na prostą - zanotuje 1-procentowy wzrost.

W ciągu następnych 6 lat, branża muzyczna ma powrócić do poziomu dochodów przekraczającego 39 miliardów USD. Ostatni raz taki poziom można było zaobserwować w latach 1997 - 2000, jeszcze przed pojawieniem się tanich nagrywarek i rozpowszechnieniem sieci bezpośredniej wymiany plików.

Można powiedzieć, iż internetowe sklepy muzyczne w stylu iTunes, Napster, czy Sony Connect jeszcze się nawet nie rozpędziły - 'wyprodukowały' zaledwie 0,9% ubiegłorocznych dochodów światowego przemysłu muzycznego. Jak twierdzi jednak Simon Dyson, jeden z analityków z firmy Informa, bez wątpienia serwisy te zmieniły oblicze branży. Zdaniem Dysona, do 2010 roku sprzedaż w internetowych sklepach muzycznych stanowić będzie 8,8% globalnych dochodów przemysłu muzycznego.

Rośnie zainteresowanie muzycznymi klipami wideo. W ubiegłym roku sprzedaż nośników DVD zawierających klipy wideo oraz koncerty wzrosła o 26,3% do poziomu 2,7 miliarda USD. W 2005 roku planowany wzrost sprzedaży muzycznych materiałów wideo ocenia się na kolejne 17,6%.

Co ciekawe, wzrost dochodów przemysłu muzycznego w 2005 roku zostanie zanotowany na mniej rozwiniętych rynkach - w Chinach oraz Rosji. Według prognoz Informy, do 2010 roku oba te kraje znajdą się odpowiednio na 5 oraz 6 miejscu pod względem ilości sprzedanych płyt CD. Według badania Nielsen SoundScan, w samych Stanach Zjednoczonych, sprzedaż albumów wzrosła w 2004 roku o 2%, po 3 kolejnych latach spadków.