Przegląd tygodnia 8-14.12

Prokom i Impexmetal uruchomiły wirtualną giełdę metali, a UPC podłączyło swoich widzów do Internetu.

UPC Telewizja Kablowa we współpracy z Chello Broadband uruchomił usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu. Swoim abonentom (jest ich w Polsce 1,4 mln) UPC oferuje stały i nielimitowany dostęp do Internetu za 199 zł miesięcznie. Instalacja niezbędnych urządzeń kosztuje 399 zł. Infrastruktura oparta jest na okablowaniu zakładanym jeszcze przez Polską Telewizję Kablową, przejętą przez holenderską spółkę United Pan-Europe Communication. W ostatnim czasie firma przeprowadziła restrukturyzację sieci, aby uzyskać łączność dwukierunkową. Usługa będzie początkowo oferowana w Warszawie. Niebawem zostanie uruchomiona w Krakowie, a potem w kolejnych miastach Polski. Bruse Massey, dyrektor generalny UPC Polska, powiedział, że firma zamierza w przyszłości oferować komplementarne usługi teleinformatyczne (telefon, telewizja, Internet). Usługi telefoniczne będą realizowane głównie za pośrednictwem technologii VoIP. Abonenci platformy cyfrowej Wizja TV również otrzymają za pośrednictwem swoich dekoderów dostęp do Internetu w kombinowany sposób: modem telefoniczny i łącze satelitarne. Ta usługa będzie kosztować 149 zł miesięcznie.

Intel Corp, posiadający udziały w portalach Wirtualna Polska, czeskim Centrum.cz i węgierskim Index.hu, zachęca spółki do współpracy. Partnerstwo portali ma dotyczyć technicznych aspektów oraz wspólnej oferty reklamowej i strategii marketingowej. Współpracę nawiązały już portale Centum.cz i Index.hu, które oferują wspólnie przeglądarki internetowe. „Jeśli są możliwości, zachęcamy spółki w których mamy udziały, do współpracy. Portale z Polski, Czech i Węgier nie są konkurentami – działają na różnych rynkach, ale w tej samej branży, dlatego taki sojusz będzie dla nich korzystny” – uważa Marcin Hejka, odpowiedzialny za inwestycje Intel Corp. w Europie Centralnej. Przedstawiciele Wirtualnej Polski na razie nie komentują planów nawiązania współpracy. Natomiast kierownictwo spółek z Czech i Węgier zdecydowanie stawia na stworzenie jednej europejskiej sieci, funkcjonowanie której byłoby tańsze, zaś jej oferta byłaby bardziej konkurencyjna. Przedstawiciel Intela nie skomentował pogłosek jakoby współpraca ta miała się zakończyć fuzją portali. „Jesteśmy mniejszościowym akcjonariuszem i sugestie dotyczące współpracy kapitałowej nie należą do naszej strategii” – powiedział Marcin Hejka.

Istotną barierą przy wdrożeniu Internetu w małej firmie jest ograniczona wiedza na temat jego zastosowań - wynika z badań przeprowadzonych przez Demoskop. Według tych badań, ponad połowa (57,6 procent) polskich przedsiębiorstw, zatrudniających do 50 osób, w ogóle nie posiada komputera. Z pozostałych, skomputeryzowanych, tylko mniej niż połowa ma dostęp do Internetu. Z badań wynika, że z Sieci korzystają głównie firmy zatrudniające dużą liczbę pracowników, mieszczące się w dużych miastach, zaś ich kierownictwo ma wyższe wykształcenie (choć Internetem zaczynają się interesować także szefowie z wykształceniem średnim). Ci, którzy korzystają z Internetu, oceniają go jako pożyteczne narzędzie w biznesie. Większość jednak tylko czerpie z niego informacje, rzadko natomiast chce zaistnieć w Sieci. Najczęściej wykorzystywane narzędzia internetowe służą im do prowadzenia elektronicznej korespondencji i tworzenia stron WWW. Tylko nieliczni wykorzystują Internet do prowadzenia handlu elektronicznego. Podawanym najczęściej powodem niewykorzystywania Internetu w firmie jest brak takiej potrzeby. Większość mniejszych przedsiębiorstw jest zdania, że jest on potrzebny tylko dużym firmom. Dla 16 procent badanych przeszkodą we wdrożeniu Sieci są wysokie koszty. Przedsiębiorcom także przeszkadza niedostateczna jakość połączeń lub w ogóle brak możliwości podłączenia się do Internetu.

Elektrim i Microsoft podpisały list intencyjny dotyczący przyszłej współpracy. Obie firmy razem zaoferują rozwiązania internetowe bazujące na swoich produktach i usługach. Elektrim zamierza wykorzystywać serwery z serii Microsoft.NET Enterprise Servers. Technologie Microsoftu będą także wykorzystywane przez spółkę Poland.com, która zamierza świadczyć usługi typu Application Service Provider. Współpraca z Poland.com będzie analogią bardzo dobrych doświadczeń wynikających z listu intencyjnego podpisanego wcześniej pomiędzy CT Creative Team, spółką z Grupy Elektrim a polskim oddziałem Microsoft. Amerykańska firma także dostarczy swoje rozwiązania dla e-Center, spółki Elektrimu i Investment Fund.

Akcje zadebiutowały w czwartek na GPW ceną 120 zł. W środę papiery spółki po raz ostatni były notowane na CeTO. „Ta cena odpowiada obecnemu stanowi rynku” – skomentował pierwsze notowanie na nowym parkiecie Wojciech Popowski, prezes Simple. Cena podczas debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych była o 4,5 procent wyższa niż osiągnięta podczas ostatniego notowania na Centralnej Tabeli Ofert (wyniosła wówczas 115 zł). Walory Simple były notowane na CeTO od listopada 1998 r. Już w ubiegłym roku kierownictwo tej warszawskiej firmy informatycznej zapowiadało, że planuje wprowadzić akcje spółki do notowań na GPW. W październiku walory zostały dopuszczone do obrotu giełdowego. Simple jest trzynastą spółką, która zadebiutowała w tym roku na GPW.

Ruszyła wirtualna giełda metali prowadzona przez firmę CE-Market.com. Za pośrednictwem strony ce-market.pl handlować będą mogli wyłącznie zarejestrowani i zweryfikowani użytkownicy. Na razie będzie prowadzony obrót tylko ośmioma metalami. „Do końca przyszłego roku planujemy pozyskanie 300 polskich użytkowników, plus do tego kontrahentów zagranicznych” - powiedział Bogusław Bartczak, prezes firmy. Spółka planuje osiągnięcie 1% wartości krajowego rynku handlu metalami. „Do tej pory wykorzystaliśmy na inwestycje 2 mln złotych. Inwestycja powinna zwrócić się w III kwartale przyszłego roku. Późnej powinnyśmy stać się firmą rentowną” - powiedział Bogusław Bartczak. CE-Market planuje też wejście na rynki-niemiecki, czeski, węgierski oraz pojawienie się na rynkach krajów bałtyckich. Handlując na CE-Market będzie można wykorzystać system aukcji „Do tej chwili założono 38 aukcji o wartości 8 mln złotych” - powiedział Bartczak. Właścicielami CE-Market.com Impexmetal, Prokom Software i Prokom Internet. Spółki te zadeklarowały zamiar zainwestowania w wirtualną giełdę metali 10 mln dolarów.