Przegląd tygodnia 7-11.04

Pod koniec 2003 r. ok. 72% klientów TP S.A. będzie mogło skorzystać z usługi Neostrada Plus - zapowiedział Yann Gontard, dyrektor pionu Multimediów w TP SA. FBI poinformowało, że liczba zgłoszonych w USA "nadużyć internetowych" była w 2002 r. trzy razy wyższa niż rok wcześniej. OBOP przedstawił wyniki marcowego badania Interbus - według badania, 25% Polaków co najmniej raz w miesiącu korzysta z Internetu.

Pod koniec 2003 r. ok. 72% klientów TP S.A. będzie mogło skorzystać z usługi Neostrada Plus - zapowiada Yann Gontard, dyrektor pionu Multimediów w TP SA. Operator zamierza również obniżać koszty instalacji i abonamentu oraz intensywanie promować Neostradę. O planach rozwoju Neostrady poinformowano podczas konferencji prasowej zaorganizowanej pod wiele mówiącym hasłem "Odzyskujemy zaufanie do Neostrady". Zaufanie to zostało poważnie nadszarpnięte pod koniec ubiegłego roku, kiedy to awarie routerów skutecznie obrzydzały życie użytkownikom Neostrady. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54296

URTiP skontrolował SDI i Neostradę Kilka dni po obwieszczeniu przez operatora informacji o ambitnych planach rozwoju swoich usług dostępowych URTiP poinformował o wynikach kontroli jakości usług SDI i Neostrada. Kontrola została przeprowadzona w związku z licznymi skargami użytkowników SDI i Neostrady w okresie od 27 lutego do 19 marca 2003 r. Internauci skarżyli się głównie na wadliwe funkcjonowanie lub brak dostępu do Internetu oraz bardzo niską szybkość transmisji danych. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54491

Technologie bezprzewodowe znacząco ożywią rynek usług konsultingowych i integracyjnych w obszarze telekomunikacji. Według badań IDC globalna wartość tego typu projektów w 2007 r. wzrośnie do 29,3 mld USD. Analitycy prognozują, że rynek ten będzie cechować dynamika wzrostu na poziomie 7,8 proc. rocznie. Zdaniem specjalistów głównym motorem wzrostu nie będą raczej firmy telekomunikacyjne. Większość telekomów nadal będzie starała się ograniczać inwestycje i optymalizować koszty. Szansą dla dostawców stanie się rynek korporacyjny.

Interia.pl podpisała umowę o współpracy z Energis Polska. Umowa zakłada, że firmy będą współpracowaly w zakresie świadczenia usług dostępu do Internetu - Interia zamierza zaoferować je swoim użytkownikom najpóźniej w trzecim kwartale br. Przedstawicie portalu poinformowali, że rozpoczęcie przez Interia.pl działalności wirtualnego operatora dostępu do sieci Internet (VISP) to część strategii restrukturyzacji działalności spółki oraz różnicowania jej źródeł przychodów (wdrażanej przez Zarząd portalu od końca 2001 r.).

Oficjalny serwis internetowy Gwiezdych Wojen, StarWars.com, już wkrótce będzie pobierał opłatę abonamentową za dostęp do newsów. Jego operatorzy liczą na to, że fani sagi, spragnieni informacji o Epizodzie III, chętnie wyłożą kilka dolarów za dostęp do serwisu. Przedstawiciele Starwars.com zapowiadają, że osoby, które zdecydują się na uiszczenie opłaty abonamnetowej (jej wysokości jeszcze nie podano) otrzymują o wiele więcej informacji, niż można znaleźć w serwisie w tej chwili.

FBI poinformowało, że liczba zgłoszonych w USA "nadużyć internetowych" była w 2002 r. trzy razy wyższa niż rok wcześniej. Straty poniesione z tego tytułu przez amerykańskich internautów szacuje się na 54 mln USD (o 37 mln więcej niż w 2001 r.). Walką z takimi zjawiskami zajmuje się specjalna komórka FBI - IFCC (Internet Fraud Complaint Center). W ciągu ubiegłego roku zgłoszono do niej ponad 75 tys. przypadków najróżniejszych nadużyć - np. oszustw aukcyjnych, wyłudzeń, czy też niedostarczenia zamówionych towarów.

Kanadyjski rząd zajął pierwsze miejsce w przygotowanym przez firmę Accenture rankingu rządów, które najlepiej wykorzystują dobrodziejstwa technologii do służenia obywatelom. Ranking jest częścią opublikowanego właśnie raportu "e-Government Leadership: Engaging the Customer". W zestawieniu porównano stopień wdrożenia usług e-government w 22 krajach z całego świata. Kanada zajeła pierwsze miejsce już po raz trzeci, wyprzedzając m.in. Singapur oraz USA. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54454

TNS OBOP przedstawił wyniki marcowego badania Interbus. Według badania, 25% Polaków co najmniej raz w miesiącu korzysta z Internetu. Dostęp do Internetu deklarowało 32% badanych w marcu 2003 r. Za internautów w znaczeniu definicji IAB (tzn. korzystających co najmniej raz w miesiącu z Internetu) badanie uznało 25% wszystkich respondentów. 6% osób, które obecnie nie posiadają dostępu do Internetu, planuje uzyskać go w ciągu najbliższego półrocza. W badaniu znajomości spontanicznej wyraźnie zwyciężył Onet (71%) przed Wirtualną Polską (56%), Interią (29%), RMF (19%) i Gazetą (liczoną razem z adresem Wyborcza.pl - 17%). Z wortali poświęconych zagadnieniom informatycznym najwyższą rozpoznawalność spontaniczną miała witryna czasopisma Komputer Świat (5%), przed PC World (4%), Computerworld (4%) i Chip (2%). Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54416

NASK ogłosił, że jest technicznie gotowy do rejestrowania nazw zawierających wszystkie polskie litery, także te "z ogonkami". Standardowo nazwy DNS można budować jedynie ze znaków należących do podstawowego zbioru ASCII. Mimo deklarowanej gotowości NASK nie oferuje jeszcze takich usług, czekając na ogłoszenie oficjalnego standardu przez IETF, podstawowe ciało standaryzacyjne w Internecie. Ma to nastąpić przed końcem br.

Komisja Europejska oskarżyła francuski rząd o nieuczciwe faworyzowanie koncernu France Télécom, co zdecydowanie utrudnia innym francuskim ISP skuteczne konkurowanie z telekomem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej zarzucili Francuzom, że konkurenci France Télécom zmuszani są podczas rejestrowania nowych klientów do stosowania skomplikowanych i długotrwałych procedur - podczas, gdy w przypadku FT proces ten jest zdecydowanie prostszy i trwa znacznie krócej. Komisja zwróciła również uwagę na fakt, że alternatywni operatorzy, aby móc podłączyć nowego abonenta do swojej sieci, muszą zdobyć pozwolenie od lokalnych władz - FT nie ma takiego obowiązku.

Czołowi dostawcy rozwiązań bezprzewodowych zamierzają wprowadzić na rynek systemy do budowy sieci miejskich w technologii 802.16. Opracowywany standard pozwoli na zestawianie radiowych połączeń o zasięgu nawet 50 kilometrów. Wsparcie dla nowej technologii zapowiedziało konsorcjum Worldwide Interoperability for Microwave Access (WiMAX). W jego skład wchodzą m.in. Intel, Nokia, Proxim oraz Alvarion.

Prokuratura Rejonowa w Brzesku prowadzi bezprecedensowe dochodzenie w sprawie "wyłudzenia pieniędzy przez połączenie komputera poszkodowanej z płatnymi witrynami internetowymi" - poinformowała PAP. Prowadzone przez prokuraturę dochodznie dotyczy wyłudzenia 3 tys. zł (na szkodę mieszkanki Brzeska) poprzez "przez wprowadzenie (...) na dysk twardy jej komputera nowego zapisu (tzw. dialera), służącego automatycznemu łączeniu komputera z płatnymi witrynami WWW".

Międzynarodowa Akademia Sztuki Cyfrowej i Nauki ogłosiła wczoraj nominacje do siódmej edycji Webby Awards. Nagrody te, przyznawane co roku, traktowane są jak internetowe Oscary. Wyróżniają one najbardziej wartościowe, zdaniem jury, serwisy internetowe. W tegorocznej edycji konkursu 150 nominowanych serwisów walczy o nagrody w 30 kategoriach. Ogłoszenie wyników nastąpi podczas uroczystej gali 5 czerwca. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54378

8 kwietnia Netia Świat S.A., spółka zależna Netii Holdings, przejęła całościowy pakiet akcji TDC Internet Polska SA. Wartość umowy opiewa na 1 tys. EUR, ale bliższe szczegóły nie transakcji nie są znane. Przypomnijmy, że zakup TDC IP to nie pierwsza internetowa inwestycja Netii. W 1999 r. spółka przejęła ogólnopolskiego dostawcę - spółkę TopNet. Netia nabyła także udziały w firmie Intermik. W 2002 r. operator bez powodzenia starał się o przejęcie kontroli nad Telbankiem. Dotychczasowy właściciel TDC IP, duński TDC A/S, rezygnuje ze świadczenia usług internetowych w Polsce.

W 2002 r. operator sieci Idea zanotował 3,46 mld zł przychodu (rok wcześniej 2,39 mld zł) oraz 69 mln zł straty netto. Plan Centertela na bieżący rok zakłada nawet 25 proc. wzrost obrotów i wypracowanie zysku netto. Na koniec 2002 r. z usług Idei korzystało 4,48 mln klientów. Liczba użytkowników utrzymywanej przez operatora sieci analogowej NMT450i spadła do 11,9 tys. z 42 tys. w 2001 r. W samym IV kw. ubiegłego roku telefony w sieci Idea zakupiło 691 tys. osób. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54360

Microsoft wykorzystał odbywającą się w tym tygodniu w Las Vegas konferencję NAB do zaprezentowania różnych metod wykorzystania technologii Windows Media 9 przez firmy medialne. Agencja Associated Press zademonstrowała nową aplikację do strumieniowej transmisji wideo SnapFeed, wykorzystującą technologię Microsoftu. Z technologii Windows Media 9 korzysta również BBC. Wśród innych firm, które zademonstrowały podczas NAB 2003 swoje rozwiązania wykorzystujące Windows Media 9 znalazły się m.in.: Adobe Systems, Avid Technology, Sonic Foundry oraz Panasonic.

Od maja wprowadzony zostanie płatny dostęp do części zasobów serwisu internetowego dziennika Rzeczpospolita. "Wykupiony dostęp pozwoli na pełne korzystanie z Archiwum oraz ze wszystkich dokumentów w serwisach Prawnym i Ekonomicznym" - tłumaczy Marek Kopyt, szef serwisu. Zapłacić trzeba będzie za dostęp do całej zawartości Archiwum Rzeczpospolitej OnLine, większości dokumentów w serwisach prawnym i ekonomicznym, a także do artykułów publikowanych w wydaniach codziennych i dodatkach stałych ROL, starszych niż 7 dni. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54349

Internet Corporation for Assigned Names and Numbers szuka osób, które chciałyby zająć kluczowe stanowiska m.in. w Radzie Dyrektorów, Komitecie Doradczym oraz Radzie GNSO (Generic Names Supporting Organization). Zgłoszenia przyjmowane będą do 5 maja. Poszukiwanie nowych pracowników związane jest z reorganizacją struktury ICANN - organizacja przekształca się właśnie w nowe ciało, nazwane ICANN 2.0.

Portal Yahoo! wprowadził w poniedziałek szereg modyfikacji, które mają zachęcić nowych internautów do korzystania z jego wyszukiwarki internetowej. Większość nowych rozwiązań w Yahoo! znamy już z innych wyszukiwarek - przede wszystkim z Google. Wśród innowacji znalazły się rozbudowane wyszukiwanie plikow graficznych, możliwość precyzyjnego określenia opcji wyszukiwania oraz definiowania języka, w jakim ma być przeprowadzone szukanie.

Trzej europejscy operatorzy komórkowi - Telefónica Móviles SA, Telecom Italia Mobile (TIM) oraz T-Mobile - podejmą ścisła współpracę w zakresie świadczenia usług telefonicznych. Konsorcjum powołano w odpowiedzi na postępującą dominację rynkową grupy Vodafone. Na mocy porozumienia Telefónica, TIM i T-Mobile będą oferować klientom ujednolicony pakiet usług połączeń głosowych i transmisji danych. W pierwszym etapie udostępnią klientom promocyjne roamingowe usługi transmisji GPRS i przesyłania wiadomości MMS. Operatorzy będą wspólnie zamawiać aparaty komórkowe u producentów i wspierać rozwój oprogramowania do telefonów.

34% polskich posłów aktywnie korzysta z poczty elektronicznej w kontaktach z wyborcami. Przed rokiem czyniło tak zaledwie 13% parlamentarzystów. Ruch "Internet Obywatelski", którego celem jest m.in. popularyzacja Internetu jako instrumentu w kontaktach władzy z obywatelami, zakończył drugą edycję akcji "Poseł on-line", mającej na celu sprawdzenie, w jakim stopniu posłowie obecnej kadencji korzystają z poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji z wyborcami. Najbardziej aktywni byli przedstawiciele takich klubów jak SKL (62,5% odpowiedzi), RKN (60%) i PO (59,6%). Stosunkowo słabo wypadli natomiast niedawni koalicjanci z SLD i PSL - odpowiedzi na list udzieliło odpowiednio 26,4 i 27,5% posłów zrzeszonych w tych klubach parlamentarnych.

Wirtualna Polska podpisała umowę o współpracy z internetowym serwisem ubezpieczeniowym eBroker.pl Na mocy porozumienia użytkownicy WP.pl zyskują możliwość porównywania cen ubezpieczeń, zakresów ochrony i wreszcie dokonania ich zakupu; oferta ebroker.pl obejmuje produkty ubezpieczeniowe 11 towarzystw. Portal posiadał już specjalizowany serwis z ofertę ubezpieczeniową portalu (Ubezpieczenia.wp.pl), teraz zyska on interaktywne narzędzia doradcze i content, opracowane przez ebroker.pl.

Według raportu przedstawionego przez Jupiter Research, tylko nieco ponad połowa (56%) petentów działów obsługi klienta było usatysfakcjonowanych z pomocy uzyskanej pocztą elektroniczną. 88% z 2734 respondentów uczestniczących w badaniu oczekuje, że odpowiedź na swoje zapytanie e-mailowe otrzyma w przeciągu 24 godzin; w tym 12% najbardziej niecierpliwych ankietowanych oczekuje odpowiedzi w ciągu godziny. W ciągu 6 godzin odpowiedzi chce 36%. 11% ankietowanych jest skłonna poczekać 48 godzin, ale już tylko 1% - dwie doby. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54278