Przegląd tygodnia 31.03-4.04

Prezes URTiP utrzymał w mocy decyzję z 15 stycznia 2003 r., odmawiającą zatwierdzenia projektu oferty ramowej. Google i Amazon.com podpisały umowę, na mocy której największy sklep internetowy na świecie umieści na swojej stronie wyszukiwarkę Google. Z badania "Korzystanie z Internetu w Polsce" wynika, że 27% polskich internautów w marcu codziennie lub prawie codziennie wchodziło do Internetu.

Na początku tego tygodnia serwis Web.Reporter.pl wprowadził opłaty za korzystanie z sekcji WebNEWS. Niestety - po kiku dniach okazało się, że grupa internautów, skłonnych do zapłacenia 9 zł za trzytygodniowy dostęp do sekcji jest zbyt mała. Dlatego też opłaty za poszczególne wiadomości zniknęły - teraz płacić trzeba jedynie za dostęp do ich archiwum. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54251

W 2002 r. przychody Telekomunikacji Polskiej wzrosły o 3,9% - do poziomu 18 mld zł, a zysk netto do 919 mln zł. Grupa TP w 2003 r. chce zwiększyć liczbę obsługiwanych linii stacjonarnych o 500 tys. i pozyskać kolejne 1 mln klientów dla sieci Idea. Tegoroczna prognoza zarządu firmy zakłada wzrost przychodów na poziomie ok. 3 - 5 proc. Poprawę wyników operacyjnych ma przynieść dalsza optymalizacja kosztów. W 2003 r. TP planuje kolejne redukcje zatrudnienia, ale na mniejszą skalę. W 2002 r. z TP odeszło ponad 14 tys. osób. Na koniec roku liczba linii telefonicznych przypadających na jednego pracownika wzrosła ze 181 do 246. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54244

Koncern Twentieth Century Fox Film będzie udostępniał swoje filmy w internetowym serwisie CinemaNow. Jego użytkownicy mogą, za odpowiednią opłatą, pobierać i oglądać filmy na ekranie swojego komputera. Już teraz w ofercie CinemaNow znajduje się kilka filmów Twentieth Century Fox (m.in. "Unfaithful", "The Good Girl" oraz "One Hour Photo". Zbiór ten ma się sukcesywnie zwiększać. "Cyfrowe wypożyczenie" jednego filmu na 24 godziny kosztuje 3,99 USD. W tej chwili z usług internetowej wypożyczalni regulanie korzysta ok. 10 tys. użytkowników.

Google i Amazon.com podpisały umowę, na mocy której największy sklep internetowy na świecie umieści na swojej stronie wyszukiwarkę Google oraz będzie korzystał z opracowanego przez jej operatora systemu AdWords. Umowa zakłada, że internauci odwiedzający stronę Amazon.com będą bezpośrednio z niej mogli przeprowadzić wyszukiwanie poprzez Google. Co więcej, sklep będzie również korzystał z technologii AdWords, umożliwiającej umieszczanie tzw. "sponsorowanych linków" (czyli de facto: reklam) w wynikach wyszukiwania.

Serwis Shazam Entertainment zdobył tytuł "Best Startup 2003", przeznawany przez magazyn Revolution. Oferowana przez Shazam usługa pozwala użytkownikom telefonów komórkowych na błyskawiczne zidentyfikowanie dowolnej piosenki - wystarczy, że zadzwonią pod odpowiedni numer i zbliżą telefon do źródła dźwięku (np. radia). Po 15 sekundach użytkownik otrzyma wiadomość SMS zawierającą nazwisko wykonawcy oraz tytuł utworu.

Kłopoty Szeptela Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty domaga się od telekomunikacyjnej spółki 2,08 mln zł tytułem zaległych opłat koncesyjnych. Zarząd spółki utrzymuje, że w ustawowym terminie złoży zażalenie na decyzję URTiP. Na 14 kwietnia zaplanowano walne zgromadzenie akcjonariuszy Szeptel SA. Zarząd borykającej się z problemami finansowymi firmy ma przedstawić wtedy nowy program restrukturyzacji. Szeptel wciąż utrzymuje, że podczas NWZA nie będzie rozpatrywana możliwość ogłoszenia upadłości spółki.

Z badania "Korzystanie z Internetu w Polsce" wynika, że 27% polskich internautów (a zarazem 7% wszystkich Polaków) w marcu codziennie lub prawie codziennie wchodziło do Internetu. 2-3 razy w tygodniu surfowało 24% internautów, raz w tygodniu - 27%, raz w miesiącu - 11%, a rzadziej - 12%. W sumie więc, wedle klasycznej definicji (przynajmniej raz w miesiącu zalogowany do Sieci) za internautów można by uznać 88% mających z Internetem kontakt i zarazem niemal co czwartego rodaka - 23% Polaków. Zdecydowana większość wchodzących do Intenetu - 78% - korzysta z Sieci często, co najmniej raz w tygodniu. W domu z Internetu korzysta 42% internautów, w pracy - 28%. U znajomych albo w szkole/na uczelni z Internetu korzysta 60% (odpowiednio 26% i 34%). Do kawiarenek internetowych uczęszcza ponadto 27%. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54231

Microsoft kontra Google? Dyrektor ds. marketingu MSN, internetowego działu Microsoftu, Bob Visse, zapowiedział, że jego koncern podejmie kroki mające na celu wejście na rynek wyszukiwarek internetowych. Przedstawiciel MSN nie podał jednak żadnych szczegółów dotyczących owych posunięć. Nie wiadomo zatem, czy Microsoft zamierza na własną rękę opracować nowe techologie wyszukiwania informacji w Sieci, czy też może wejść na rynek wyszukiwarek poprzez przejęcia firm już na tym rynku działających i starać się udoskonalać rozwiązania już istniejące.

Ponad trzy czwarte amerykańskich internautów korzysta z Sieci w związku z wojną w Iraku, wynika z raportu Pew Research Center. Raport pokazuje również, że rola Internetu jako głównego źródła informacji bardzo szybko się zwiększa. Aż 77% dorosłych użytkowników Internetu w USA poszukuje w Sieci informacji związanych z konfliktem, wymienia poglądy na ten temat na forach dyskusyjnych i wysyła lub odbiera e-maile o treści związanej z wojną. Jako źródło informacji o operacji militarnej w Iraku Internet wymieniło aż 56% użytkowników Sieci w USA. Jeden na siedmiu (ok. 14%) amerykańskich internautów deklaruje, że łączy się z Internetem wyłącznie w celu uzyskania najnowszych informacji o konflikcie.

Władze katarskiej telewizji Al-Jazeera uruchomiły serwis SMS-owy, za pośrednictwem którego przekazywane są najświeższe informacje dotyczące konfliktu w Iraku. W ubiegłym tygodniu Al-Jazeera uruchomiła anglojęzyczną wersję swojej witryny internetowej, która natychmiast po "starcie" zanotowała ogromną liczbę odwiedzin z całego świata. Niestety - równie szybko serwisem english.aljazeera.net zainteresowali się hakerzy. Już w kilka godzin po uruchomieniu serwisu padł on ofiarą ataku DoS (Denial of Service), który okazał się na tyle skuteczny, że witryna w dalszym ciągu nie jest dostępna dla odwiedzających. Środkiem, który choć w części ma złagodzić skutki tego ataku jest właśnie decyzja o uruchomieniu serwisu SMS. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54192

Firma AT&T udostępniła internautom nową usługę - AT&T PrePaid Web Cents. Umożliwia ona wykupienie karty pre-paid o określonym nominale, którą będzie można płacić za dostęp do płatnej zawartości serwisów WWW. Usługa skierowana jest przede wszystkim dla młodszych internautów oraz osób podróżujących. Wiadomo już, że z AT&T współpracować będą m.in. serwisy Cellus USA, Disney Online, Shockwave.com, GameBlast oraz Vindigo - sprzedawanymi przez firmę kartami będzie można płacić w tych właśnie serwisach. Przedstawiciele AT&T zapowiadają, że do końca kwietnia karty będzie można kupić w co najmniej 4 tys. punktów w USA.

Witold Graboś, prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, utrzymał w mocy decyzję z 15 stycznia 2003 r., odmawiającą zatwierdzenia projektu oferty ramowej (czyli zestawu usług, jakie operator narodowy musi świadczyć na rzecz innych operatorów) TP S.A. Powodem jest jej niezgodność z Prawem Telekomunikacyjnym. Oznacza to, że prezes URTiP nie uwzględnił złożonego przez TP S.A. wniosku o ponowne rozpatrzenie tej sprawy. Telekomunikacja Polska będzie więc musiała nowy projekt oferty, określający ramowe warunki umów o połączeniu sieci telekomunikacyjnych z innymi operatorami. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54173

Organizacja Internet Streaming Media Alliance (ISMA) zakończyła wstępne prace nad specyfikacją technologii, pozwalającej na szyfrowanie przekazów strumieniowych w formacie MPEG-4. Według przedstawicieli ISMA (w skład której wchodzą m.in. Apple, AOL Time Warner, Cisco Systems, IBM oraz Sun Microsystems), nowa specyfikacja zapewnia całkowitą kompatybilność nowych metod kodowania transmisji ze standardami ISO. Kluczową jej częścią jest oparty na infrastrukturze kluczy publicznych standard 128-bitowego szyfrowania AES, pozwalający na bezpieczne transmisje strumieniowe w sieciach IP.

Firma Nielsen//NetRatings oraz International Academy of Digital Arts and Sciences (organizacja przyznająca nagrody Webby Awards) już po raz drugi wręczą w tym roku nagrodę "Rising Star". Wyróżnienie przyznawane jest najszybciej rozwijającym się stronom w Internecie. Wręczenie nagrody zaplanowano na 5 czerwca - wyniki zostaną ogłoszone podczas finału konkursu Webby Awards. Laureat "Rising Star" wyłaniany jest dzięki opracowanemu przez Nielsen//NetRatings rankingowi najchętniej odwiedzanych stron WWW - jury wybiera tę stronę, której oglądalność rosła najszybciej w kwietniu (w porównaniu z trzema pierwszym miesiącami roku).

Koncern Eniro (właściciel m.in. Panoramy Firm) podpisał umowę z Google, dostawcą internetowych usług wyszukiwawczych. Umowa przewiduje wykorzystanie technologii Google w wyszukiwarce Eniro oraz wspólne opracowawanie nowych rozwiązań. "W połączeniu z lokalnie zgromadzonymi zasobami danych, współpraca z Google oznacza, że wyszukiwarka internetowa Eniro będzie najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem dla każdego internauty" powiedział Lars Guldstrand, Prezydent i CEO Eniro AB.

Netia Świat, spółka holdingu Netia, zawarła umowę w sprawie zakupu 100% akcji TDC Internet Polska. Zarządy Netii i duńskiego TDC Internet A/S - właściciela TDC IP - ustaliły, że transakcja przy spełnieniu określonych warunków zostanie zamknięta do 15 kwietnia br. Na mocy umowy Netia Świat przejmie 17,4 mln akcji TDC IP o wartości nominalnej 10 zł każda. Zakup TDC IP wzmacnia pozycję Netii na rynku usług dostępu do Internetu świadczonych klientom biznesowym i umożliwia spółce poszerzenie oferty o zaawansowane usługi transmisji danych oraz hostingu. TDC Internet kontroluje obecnie siedem spółek internetowych: Polbox, Pik Net, Publiczny Dostęp do Internetu, Multinet, Internet Data Systems, Polska On-Line Holding i Polska On-Line. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54151

Lycos zaprezentował zestawienie 50 najczęściej wpisywanych w jego wyszukiwarce terminów. Ranking zdominowała wojna w Iraku - dotyczyło jej aż 5 pozycji z pierwszej 12. Na pierwszym miejscu znalazła się nazwa katarskiej telewizji Al Jazeera, na drugim - fraza "War on Iraq" (Wojna w Iraku), zaś na trzecim "Prisoners of War" (Jeńcy). Stosunkowo wysoko znalazł się również Saddam Husajn (12 pozycja), iracka telewizja (Iraq television - miejsce 13) oraz amerykańska armia (US Army - miejsce 29).

Prokurator stanu Missouri poinformował listownie władze firmy eBay, że wykorzystywany przez nią system płatności PayPal narusza postanowienia ustawy "Patriot Act". Zdaniem przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, PayPal może być wykorzystywany do przekazywania pieniędzy uzyskiwanych m.in. z nielegalnego hazardu. Kierownictwo eBay poinformowało, że prokuratura zaproponowała porozumienie, w którym znalazła się propozycja uiszczenia opłaty naliczonej od łącznej kwoty przeprowadzonych między 26 października 2001 r. a 31 lipca 2002 r. płatności związanych z sieciowym hazardem.

Od momentu rozpoczęcia wojny w Iraku wzrosła aktywność hakerów - od początku wojny przeprowadzono już ok. 10 tys. ataków na serwisy WWW. Zdecydowana większość z nich to jednak mało szkodliwe "wybryki" niedoświadczonych amatorów hakerstwa - informuje firma F-Secure. Zdaniem Michaela Albrechta z F-Secure, co najmniej 99% wszystkich związanych w jakiś sposób z wojną ataków hakerskich stanowią tzw. defacements - czyli przypadki podmienienia strony głównej zaatakowanego serwisu. Ataki takie właściwie nie mają konsekwencji (z wyjątkiem zawstydzenia administratora) - nie powodują bowiem ani przestojów w działalności firm, ani też utraty czy ujawnienia ważnych danych. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54112

Z badań przeprowadzonych przez firmę Global eMarketing wynika, że najpopularniejszym systemem operacyjnym wśród polskich internautów jest ciągle Windows 98. Najchętniej wykorzystywana przeglądarką jest zaś IE 5.x. Taki, nieco już "podstarzały", zestaw wykorzystuje ciągle ponad 26% użytkowników Internetu w Polsce. Druga pod względem liczebności grupa polskich internautów (ok. 23%) korzysta z systemu Windows XP z zainstalowaną przeglądarką Internet Explorer 6.x. Na trzecim miejscu z 15% popularnością uplasował się zestaw Windows 98 oraz IE 6.x.

W dniach od 7 i 9 kwietnia br. odbędzie się druga edycja Wirtualnych Targów Edukacyjnych, zorganizowanych przez serwisy Edu.pracuj.pl oraz Edulandia.pl. Uczestnicy imprezy będą mieli okazję zapoznać się z ofertą ponad 40 wystawców, promujących studia magisterskie, podyplomowych oraz MBA, a także kursy doszkalające, szkolenia elektroniczne oraz edukacyjne wyjazdy zagraniczne. "Zaprosiliśmy przede wszystkim duże instytucje edukacyjne" - zapowiada Marcin Pietras, szef targów. Tak jak podczas tradycyjnych targów, kandydaci będą mogli odwiedzić stoiska wystawców, w formie prezentacji poznać szczegóły ich oferty, a także zadać pytania przedstawicielom szkół. Pierwszą edycję targów odwiedziło ponad 10 tysięcy gości. W tym roku organizatorzy liczą na znacznie większe zainteresowanie. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54100

Rynek płatności w polskim Internecie zamknął się w zeszłym roku kwotą ok. 150 mln zł - szacuje eCard. W tym roku wartość ta - według Allana Wodzyńskiego, prezes zarządu spółki - ma sięgnąć 500 mln zł, z czego eCardowi przypadnie 90 mln. Spółka opublikowała wczoraj informację o wynikach za pierwszy kwartał roku 2003. W tym czasie eCard zautoryzował i rozliczył ponad 39 tys. transakcji na łączną kwotę 9 202 338,54 zł. Oznacza to, że obroty spółki są o 14% wyższe w stosunku do IV kwartału roku 2002 (liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 6%). "Cieszy nas stały, zauważalny wzrost obrotów i liczby transakcji" mówi Piotr Kaczanowski, Dyrektor Handlowy eCard S.A.

Bank Spółdzielczy w Brodnicy, jako pierwszy w Polsce, wdrożył system bankowości internetowej w modelu ASP. Rozwiązanie dostarczone przez Wonlok udostępniła za pośrednictwem własnego ośrodka przetwarzania danych firma Incenti. Na mocy umowy podpisanej na okres pięciu lat, firma Incenti będzie odpowiedzialna za udostępnienie systemu informatycznego, jego obsługę oraz administrację, a także ewentualną rozbudowę w przyszłości. Incenti będzie również przekazywać całościowe raporty informujące o wydajności i poprawności działania internetowego oddziału banku. Dla zapewnienia ciągłości pracy banku zostanie uruchomiony help desk pozwalający na uzyskanie pomocy przez kilentów. Umowa zobowiązuje Incenti do udostępnienia systemu w trybie całodobowym 24/7/365. Klienci korzystający z systemu będą mogli realizować transakcje przy wykorzystaniu haseł jednorazowych lub tokenów. Więcej:http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=54086

Sklep internetowy Merlin obchodził w tym tygodniu swoje czwarte urodziny. Rozpoczynający się piąty rok działalności ma przynieść Merlinowi pierwsze wymierne zyski. W 2000 r. sklep miał obroty na poziomie 4 mln zł. W ubiegłym roku ich wartość wzrosła już do 16 mln zł. W IV kw. 2002 r. Merlin zanotował jednocześnie pierwszy dodatni wynik finansowy z działalności operacyjnej. Klienci najczęściej kupują w Merlinie książki. Mają one blisko 75 proc. udział w ogólnych przychodach sklepu. Według danych spółki oferta tytułów - łącznie z wydawnictwami muzycznymi - obejmuje ponad 120 tys. pozycji. Merlin nie podaje średniej dziennej liczby transakcji. Rekordowy wynik to 2,5 tys. W ujęciu wartościowym ok. 20-25% zamówień opłacanych jest przy użyciu kart kredytowych. Dynamiczny wzrost ilości autoryzacji transakcji internetowych pozwala sądzić, że ten odsetek będzie sukcesywnie rosnąć.

W popularnym serwerze pocztowym Sendmail wykryto błąd, umożliwiający przejęcie kontroli nad maszyną, na której zainstalowany jest serwer. To już druga poważna "dziura", znaleziona w Sendmail w ciągu ostatniego miesiąca. Błąd wykrył Michał Zalewski, mieszkający w USA specjalista od zabezpieczeń. Sprawa jest poważna, ponieważ Sendmail jest niezwykle popularnym oprogramowaniem - szacuje się, że serwer ten wykorzystywany jest do przesyłania 60 - 70% wszystkich wiadomości e-mail na świecie. Zdaniem CERT, na atak z wykorzystaniem owej "dziury" najbardziej narażone są średnie i duże firmy - bo to one najczęściej korzystają z Sendmail. Eksperci zwracają również uwagę na fakt, że wiele firm może nawet nie mieć świadomości, że korzystają z Sendmail, ponieważ serwer jest "wbudowany" w wiele dystrybucji Linuksa i Uniksa.