Przegląd tygodnia 25-31.01

Największy na świecie koncern medialny AOL Time Warner zamknął ubiegły rok rekordową stratą 100 mld USD. Stoen Info – spółka "córka" stołecznego dystrybutora energii zaoferuje usługi dostępu do Internetu. Księgarni internetowej Merlin po raz pierwszyudało się zamknąć kwartał zyskiem. eBay uruchomił platformę handlową adresowaną dla firm. Microsoft osiągnął kompromis w negocjacjach z UE, dotyczących zmian w systemie internetowej autoryzacji - Passport. Yahoo! uruchomił nowy, płatny serwis muzyczny - Launchcast. Vodafone udostępni ponad 13 milionom brytyjskich abonentów usługi komunikacyjne MSN Hotmail oraz MSN Messenger. Liczba użytkowników I-mode do końca 2003 roku wzrośnie w Europie do 1,5 mln.

Prezes URTiP Witold Graboś podpisał kolejne zezwolenie uprawniające do eksploatacji publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej na terenie całej Polski. Zezwolenie otrzymała na okres 25 lat poznańska spółka Telefonia HFC. Będzie ona mogła świadczyć wszelkie usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej, w tym usługi strefowe, międzystrefowe i międzynarodowe. Wraz z zezwoleniem Telefonia HFC otrzymała prefiks 1034.

Spółka ComArch podpisała umowę na wdrożenie, udzielenie licencji i serwis systemu ComArch Orlando-Portfel ze spółkami ING Investment Management Polska i ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Rozwiązanie wdrożone przez ComArch posłuży do zarządzania aktywami klientów detalicznych, oraz aktywami funduszy inwestycyjnych i ubezpieczeniowych. Orlando-Portfel umożliwi prowadzenie portfeli inwestycyjnych, ewidencje operacji związanych z działalnością inwestycyjną, analizę i prezentację wyników zarządzania według standardów międzynarodowych. Będzie to czwarte wdrożenie aplikacji wchodzących w skład platformy ComArch Orlando w spółkach grupy ING.

Dominet Bank podpisał umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych z Energis Polska. Na mocy porozumienia, obecne i przyszłe placówki Dominet Banku zostaną połączone z centralą w ramach sieci rozległej WAN. Umożliwi to realizację transakcji bankowych w czasie rzeczywistym. Umowa z Energis Polska to już kolejna w ciągu ostatnich miesięcy inwestycja Dominet Banku w rozbudowę infrastruktury informatycznej, która umożliwić ma obsługę klientów także za pośrednictwem elektronicznych kanałów dystrybucji. W maju ubiegłego roku Dominet podpisał umowę z COMP Rzeszów na wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego defBank2000 pro, którego pierwszy etap będący wdrożeniem systemu transakcyjnego dobiega właśnie końca. Od października 2002 r. Dominet Bank korzysta również z usług Centralnego Ośrodka Przetwarzania Informacji KGHM Polska Miedź.

W Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu ujawniono 6 ofert na dostawy komputerów do szkolnych pracowni informatycznych tzw. II regionu (woj. podkarpackie, małopolskie, śląskie, opolskie i świętokrzyskie). Najniższe oferty złożyły proponujące dostawę i instalację sprzętu NTT firmy Lumena i ComArch, odpowiednio 6,9 mln zł i 7 mln zł. Kolejne pod względem atrakcyjności były oferty Ster-Projektu i OFEK, które proponowały sprzęt JTT, oraz Aram (NTT). Najmniej korzystną cenowo ofertę złożył 2Si, który proponował sprzęt Optimusa. Właśnie cena decyduje o wyborze oferty.

Energis Polska w 2003 r. liczy na przychody w wysokości 150 mln zł. Oznacza to blisko 100 mln zł wzrostu w porównaniu z 2002 r. W bieżącym roku operator przeznaczy ok. 100 mln zł na inwestycje. W tym celu spółka, której głównym udziałowcem jest obecnie Bates Telekom Poland, zamierza zaciągnąć ok. 120 mln zł kredytu.

Celem IG na ten rok jest uzyskanie rentowności i pozyskanie partnera strategicznego. Główna spółka grupy - ZigZag - powinien według zapowiedzi przedstawicieli zarządu IG osiągnąć rentowność na poziomie operacyjnym w pierwszej połowie br. POnadto Internet Group chce sprzedać co najmniej 10% udziałów partnerowi strategicznemu. Grupa pozbyła się za to ostatecznie swojej historycznej części działającej w przemyśle obuwniczym. Firmę Ariel sprzedano za 75 tys. zł.

Do ARiMR wpłynęły oferty na opracowanie baz danych do systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS). Wpłynęło 15 ofert, opiewającyhc na kwoty od 35 mln zł do 70 mln zł. LPIS to jedna z najdroższych części systemu IACS. Koszt IACS do 2005 roku wynieść ma 4 mld zł, koszt LPIS - 650 mln zł.

Firma Neutron-IT, producent sklepu internetowego easySHOP podpisała umowę z Cream Software, producentem edytora HTML Pajączek. Pajączek jest pierwszym edytorem HTML przystosowanym do współpracy z programem easySHOP. W ramach umowy najnowsza wersja Pajączka wzbogacona została dodatkowo o szablony kolorowania znaczników języka easySHOP. Do tej pory przy projektowaniu sklepów internetowych można było wykorzystywać edytory HTML. Jednak nowa wersja Pajączka automatycznie koloruje znaczniki programu easySHOP wplecione w kod HTML, co ułatwić ma projektowanie sklepów. Firmy Neutron-IT i Cream Software będą też wzajemnie promować swoje rozwiązania.

Skonsolidowane przychody Telekomunikacji Polskiej za 2002 r. przekroczyły 18 mld zł i były blisko 4-proc. wyższe niż w 2001 r. Przychody samej TP SA w IV kw. 2002 r. spadły do 3,77 mld zł. Cały rok spółka zamknęła obrotami na poziomie 15,08 mld zł (15,4 mln rok wcześniej). Zgodnie z wcześniejszymi prognozami zarządu i analityków, w 2002 r. największy wzrost odnotował Centertel, którego przychody zwiększyły się z 2,36 mld zł w 2001 r. do 3,46 mld zł. Łączna liczba klientów spółki przekroczyła 4,48 mln (POP - 2,72 mln). Rok wcześniej z usług sieci Idea korzystało 2,78 mln abonentów. Liczba stacjonarnych łączy (POTS) obsługiwanych przez TP SA pozostaje na poziomie 10 mln. Szeroko zakrojona kampania reklamowa spowodowała większe zainteresowanie świadczonymi przez operatora usługami ISDN. Z ich podstawowego wariantu (2B+D) korzysta 533 tys. użytkowników. TP podała także wybrane dane operacyjne Wirtualnej Polski. W ciągu czterech kwartałów liczba odsłon portalu zwiększyła się do 722 mln miesięcznie, a ilość obsługiwanych przez WP kont poczty elektronicznej do 5,63 mln.

Stoen Info – spółka "córka" stołecznego dystrybutora energii elektrycznej Stoen zaoferuje w lutym usługi dostępu do Internetu. Oferta dotyczy podłączenia do Internetu poprzez łącza radiowe i światłowodowe budynków wielorodzinnych. Oferta adresowana jest zarówno do odbiorców indywidualnych jak i developerów, spółdzielni mieszkaniowych oraz inwestorów. Z technicznego punktu widzenia, połączenie z Internetem realizowane będzie za pomocą anteny i stacji bazowej przypisanej do budynku, a dalej do poszczególnych abonentów poprzez okablowanie. Znajdujące się w ofercie ceny skalkulowano dla grup po 50 użytkowników w bloku (lub bloku i jego najbliższej okolicy). Nie znaczy to, że operator nie podłączy mniejszej liczby abonentów. W takim przypadku wzrośnie jednak koszt instalacji. Ostateczne koszty instalacji Stoen Info podawać będzie po wizycie ekipy technicznej. Opłaty związane z instalacją i użytkowanie dostępu do Internetu:

- opłata instalacyjna - 500 zł + 22% VAT

- zakup karty sieciowej - 40 PLN + 22% VAT

- miesięczny abonament - 70 zł + 7% VAT.

W ramach powyższych opłat Stoen Info zapewnić ma doprowadzenie sieci do lokali, ciągły, nielimitowany dostęp do Sieci o transferze co najmniej 2 Mbps (łącznie - dla całego budynku).

Kontakt z firmą Stoen Info: http://www.stin.pl

Po raz pierwszy największej polskiej księgarni internetowej udało się zamknąć kwartał zyskiem. Należący do wydawnictwa Pruszyński i S-ka sklep internetowy po raz pierwszy od czterech lat, czyli od początku swej działalności e-sklep zamknął kwartał (ostatni kwartał 2002 r.) zyskiem operacyjnym. Na razie trwają szacunki, ale mówi się o zyskach w wysokości od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie chodzi o zysk netto lecz o tzw. zysk EBIDTA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację). W całym 2002 roku, Merlin sprzedał towarów za 16 mln zł, co oznacza wzrost przychodów w porównaniu z rokiem 2001 o ok. 80%. Cały rok 2002 Merlin zamknie jednak stratą. Warto dodać, że za zarobione przez siebie pieniądze Merlin sfinansował poważne inwestycje: stworzył nowe centrum logistyczne w Piasecznie i kupił nowe, szybsze serwery.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie korzystać z usług outsourcingowych krakowskiej spółki. ComArch zajmie się pełną obsługą infrastruktury informatycznej ministerstwa. Umowa ma obowiązywać trzy lata. W jej ramach ComArch będzie administrował i monitorował sieć MSZ. Pod opiekę firmy przejdą serwery, bazy danych, systemy operacyjne, aplikacje i infrastruktura sieciowa. Strony nie ujawniły wartości kontraktu.

Spółka PolCard, zajmująca się rozliczaniem transakcji zawieranych za pomocą kart kredytowych i płatniczych oraz transakcji internetowych podsumowała rok 2002. W sieci internetowej PolCardu funkcjonuje około 140 punktów. W okresie od stycznia do grudnia 2002 PolCard rozliczył ponad 17 tys. transakcji na łączną kwotę niemal 3,2 mln zł. Średnia wartość transakcji wyniosła 185 zł, czyli o 45 zł więcej niż średnia wartość dla transakcji tradycyjnej, zrealizowanej za pomocą karty. Liczba transakcji internetowej wzrosła o 70%, zaś ich wartość o 100% względem roku poprzedniego. To jednak nadal zaledwie drobny ułamek ogólnej wartości przetwarzanych przez PolCard transakcji. Do końca grudnia ubiegłego roku wartość transakcji dokonanych kartami i obsłużonymi przez PolCard wyniosła bowiem 9,35 mld zł. Wielkość ta w porównaniu z rokiem 2001 wzrosła o 16%. Jeżeli chodzi o liczbę transakcji "kartowych", to firma obsłużyła ich w minionym roku w sumie 64,5 mln – o 34% więcej niż w roku 2001.

Prezes i założyciel Softbanku, jednej z największych polskich firm IT, do połowy lutego odda władzę Mirosławowi Szturmowiczowi, obecnemu wiceprezesowi Prokomu.

Agencja Interaktywna AMP Media na zlecenie Departamentu Wychowania i Promocji Obronności Ministerstwa Obrony Narodowej przygotowała wortal "Wojsko Polskie". Wortal "Wojsko Polskie" stanowi jednocześnie integralną cześć serwisu WWW Ministerstwa Obrony Narodowej. Serwis udostępnia internautom informacje o Wojsku Polskim i problemach obronności kraju. Adresowany jest zarówno do środowiska wojskowego i cywilnego. Grupą docelową jest w przeważającej części młodzież. Adres wortalu: http://www.wojsko-polskie.pl/wortal

Warszawska firma AMER uruchomiła pierwszy w Polsce serwis naprawiający uszkodzone płyty DVD. Przedstawiciele firmy twierdzą, że stosowana przez nich metoda pozwala na usunięcie niemal każdej rysy. Stosowana przez AMER technologia naprawy polega na szlifowaniu płyty w specjalistycznej maszynie. Podczas szlifowania płyty są chłodzone wodą, co pozwala uniknąć przegrzania nośnika i jego uszkodzenia. Do szlifowania wykorzystuje się materiały ścierne wykorzystywane również do naprawiania szyb w odrzutowcach oraz do szlifowania złączy światłowodowych. Można naprawiać dowolne płyty DVD, CD, CD-ROM, CD GAME oraz inne o standardowej wielkości.

Wszystko wskazuje na to, że rząd Czech poczeka do 2005 roku ze sprzedażą swoich udziałów w Ceskim Telekomie. Do tego czasu koncern może dokupić pozostały pakiet akcji w operatorze mobilnym, Eurotelu, co zwiększyłoby jego wartość.

The New York Times Digital, ogłosił, że przychody z reklam w prowadzonych przez niego serwisach NYTimes.com i Boston.com wzrosły w czwartym kwartale minionego roku o 18,6%. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, kiedy reklamy na serwisach WWW prowadzonych przez The New York Times Digital, przyniosły 16,6 mln USD, w ostatnim kwartale 2002 przychody z tej działalności wzrosły o 18,6% i osiągnęły 19,7 mln USD. Większe przychody z reklam online internetowego oddziału The New York Times Company, związane są ze zwiększonymi wydatkami na reklamę w branżach teleinformatycznej, bankowej i handlu detalicznego. W trzecim kwartale 2002 r. wpływy z reklam online wyniosły 18,2 mln USD i były o niemal 4 mln wyższe niż przed rokiem. Zysk operacyjny spółki za czwarty kwartał wyniósł 3,3 mln USD i był o niemal 2 mln większy niż w czwartym kwartale roku 2001. Za cały rok 2002 New York Times Digital odnotował zysk operacyjny w wysokości 8,3 mln USD.

eBay, jeden z największych wirtualnych serwisów aukcyjnych, uruchomił platformę handlową adresowaną dla małych i średnich przedsiębiorstw. Korzystanie z niej ma pomóc drobnym przedsiębiorcom w obniżeniu kosztów prowadzenia działalności. Platforma handlowa o nazwie eBay Business oferuje przedsiębiorcom ponad 500 tys. artykułów tygodniowo. Małe i średnie firmy mogą tam nabywać, jak i wystawiać na aukcje towary i usługi. Można tam znaleźć wszystko co niezbędne do prowadzenia jakiejkolwiek działalności – od narzędzi do produkcji rolnej i jej płodów, do wysokiej klasy komputerów i zaawansowanych technologicznie urządzeń. Jak powiedział John Herr wiceprezes eBay, wartość transakcji zawieranych w serwisie aukcyjnym eBay przez firmy, wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 90%. Nabywanie i sprzedawanie towarów przez małe i średnie przedsiębiorstwa na internetowych aukcjach stało się dla nich tak naturalne jak dla klientów indywidualnych. Naturalną konsekwencją wzrostu było uruchomienie osobnej platformy dla klientów biznesowych.

Londyński sąd uznał kawiarenkę internetową EasyInternet Cafe winną naruszenia praw autorskich. Pozwalała ona bowiem użytkownikom na ściąganie z Internetu plików muzycznych, a następnie nagrywanie ich na CD.

Przedstawiciele koncernu Microsoft osiągnęli kompromis w negocjacjach z Unią Europejską, dotyczących zmian w systemie internetowej autoryzacji - Passport. Co więcej, zmiany wprowadzone do Passportu w wyniku ustaleń z UE, zostaną zaimplementowane do systemu globalnie. Passport musiał zostać zmieniony z uwagi na obowiązujące w UE przepisy dotyczące gromadzenia i wykorzystywania danych osobowych. System ten służy (w dużym uproszczeniu) do ułatwienia internautom logowania się do serwisów internetowych. Niezbędne do tego dane gromadzone są na serwerach Microsoftu i w momencie logowania udostępniane określonemu serwisowi. Zaproponowane zmiany będą polegały na pozostawieniu użytkownikom większej swobody przy udostępnianiu systemowi swoich danych osobowych. Co więcej, podczas rejestrowania się do serwisu użytkownicy otrzymają szczegółowe instrukcje dotyczące tworzenia bezpiecznych haseł. Do strony rejestracyjnej dodany zostanie również odnośnik do strony internetowej UE, poświęconej ochronie danych osobowych. Przedstawiciele UE wyrazili zadowolenie z zaproponowanych przez Microsoft zmian, zapowiedzieli jednak stałe monitorowanie Passportu.

Yahoo! uruchomił nowy, płatny serwis muzyczny - Launchcast. Jego użytkownicy będą mogli korzystać ze strumieniowej transmisji dźwięku, wideo oraz pobierać pliki multimedialne. Launchcast to właściwie ekskluzywne radio internetowe - za 3,99 USD miesięcznie (lub 35,99 rocznie) internauci otrzymają dostęp do niszowych rozgłośni lub samemu skomponować sobie repertuar takiej stacji (wybierając np. gatunek muzyki). Uruchomienie Launchcast zbiegło się w czasie z zakończeniem przez Yahoo! konfliktu prawnego z koncernem Sony Music. Firmy podpisały nową umowę, regulującą zasady wykorzystywania przez serwis muzyki z katalogu wytwórni. Należy się więc spodziewać, że to właśnie muzyka ze "stajni" Sony Music będzie stanowiła większość materiałów dostępnych w Launchcast.

Największy na świecie koncern medialny AOL Time Warner zamknął ubiegły rok rekordową stratą 100 mld USD. W samym IV. kw. 2002 r. firma straciła blisko 45 mld USD (4,9 mld USD rok wcześniej). Na wynik finansowy koncernu miały wpływ odpisy związane ze spadkiem wartości części aktywów – głównie działu internetowego (American Online). Firma musiała utworzyć znacznie wyższe rezerwy od pierwotnie zakładanych, ale były one spodziewane. Podczas zorganizowanej przez AOLTW konferencji prasowej nie obyło się jednak bez niespodzianek. Dick Parsons, Dyrektor AOL Time Warner ogłosił, że dotychczasowy wiceprezes spółki, Ted Turner będzie pełnił swe obowiązki tylko do maja. Odejście Turnera poprzedziła rezygnacja prezesa spółki, Steve'a Case'a, o czym informowaliśmy wcześniej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=50798

Będąca w kłopotach finansowych firma szuka sposobów na obniżenie kosztów i wzrost przychodów. Kilka dni temu AOLTW pozbył się za 800 mln USD 8,4% udziałów, które miał w spółce Hughes Electronics. Tuż po ogłoszeniu wyników finansowych akcje AOLTW zanotowały jedynie niewielki, kilkuprocentowy spadek do poziomu 12,5 USD. Rynek wierzy zatem, że kłopoty giganta są tylko przejściowe. Zarząd firmy zwraca jednocześnie uwagę na poprawę wyników operacyjnych. Przychody koncernu za 2002 r. wzrosły o 7% do 41,1 mld USD. Zysk operacyjny sięgnął 9,1 mld USD. Słabsze wyniki AOL zrównoważył wzrost przychodów ze sprzedaży muzyki (4,2 mld USD), sieci telewizyjnych (7,65 mld USD, m.in. CNN, HBO), telewizji kablowych (7,03 mld USD), działalności wydawniczej (5,4 mld USD) oraz przede wszystkim produkcji filmowej (10,04 mld USD). Znaczący udział w tym obszarze działalności AOLTW miały ubiegłoroczne superprodukcje: Harry Potter (Warner) i Władca Pierścieni, realizowany przez należące do koncernu studio New Line Cinema. Te dwa tytuły zarobiły dotychczas - odpowiednio - 968 mln USD i 860 mln USD.

Kierownictwo AOLTW pzewiduje, że 2003 r. będzie dla firmy trudny, ale jednocześnie przełomowy. Firma zamierza przede wszystkim zmniejszyć zadłużenie i „uzdrowić” dział usług internetowych. Prognoza zakłada jednocyfrową dynamikę wzrostu przychodów. Jest to zgodne z przewidywaniami analityków, którzy spodziewają się, że w 2003 r. AOLTW zwiększy obroty do 43,1 mld USD. Więcej informacji o AOL Time Warner oraz kalendarium giganta: http://www.internetstandard.pl/aol/

Operator telefonii komórkowej Vodafone Group PLC udostępni ponad 13 milionom swoich brytyjskich abonentów usługi komunikacyjne giganta z Redmond - MSN Hotmail oraz MSN Messenger. Funkcjonowanie mobilnych komunikatorów oparte będzie na technologii SMS. Umożliwi to użytkownikom telefonów w sieci Vodafone wysyłanie i odbieranie "hotmailowych" e-maili oraz rozmowy z innymi użytkownikami, także stacjonarnymi, programu MSN Messenger. Ciekawostką jest, że usługa nie będzie obciążona dodatkową opłatą, a użytkownicy będą ponosić jedynie koszty takie same jak w przypadku klasycznego SMS-a – około 0,10 GBP. Wpływy z tego tytułu będą dzielone pomiędzy Microsoft i Vodafone. Do tej pory już dwudziestu dwóch operatorów mobilnych w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie zdecydowało się na udostępnienie swoim abonentom, komunikatorów Microsoftu.

Firma THQ Wireless podpisała z kanałem Eurosport umowę dotyczącą współpracy przy tworzeniu gier sportowych przeznaczonych na telefony komórkowe. Umowa została zawarta na dwa lata i zapewnia firmie THQ wyłączność na rynku europejskim, na firmowanie produktów logiem kanału Eurosport. Pierwsze gry będą dostępne jeszcze w tym miesiącu, a te znajdujące się w planach wydawniczych będą reprezentować m.in. następujące dyscypliny: piłkę nożną, tenis, sporty motorowe, rugby, narciarstwo, lekką atletykę i wiele innych.

Sześć sieci muzycznych sklepów detalicznych postanowiło połączyć siły w walce z morderczą konkurencją: wypalarkami płyt CD, bezpłatnymi serwisami P2P i obniżkami cen w hipermarketach. Konsorcjum o nazwie Echo będzie sprzedawać pliki z muzyką – do załadowania w sklepie lub przez Internet.

Liczba użytkowników systemu telefonii mobilnej I-mode do końca 2003 roku wzrośnie w Europie do 1,5 mln – szacuje firma badawcza Jupiter Research. Rok 2002 zamknął się liczbą 270 tys. europejskich użytkowników I-mode. Pomimo, że telefonia I-mode pozostanie, zdaniem analityków, usługą niszową z niewielką liczbą użytkowników i generującą stosunkowo niewielkie wpływy, to niski koszt budowy sieci może sprawić, że gra warta będzie przysłowiowej świeczki. Wzrost liczby użytkowników telefonii I-mode generowany będzie, zdaniem analityków, przez trzy czynniki. Po pierwsze I-mode jest najbardziej w tej chwili promowaną usługą przez kilku europejskich operatorów, m.in. przez francuskiego Bouygues Telecom i hiszpańskiego Telefonica Moviles. Po drugie, większe możliwości terminali I-mode pomagają operatorom i dostawcom treści stworzyć znacznie bardziej atrakcyjną dla abonenta platformę. Po trzecie wreszcie, stosunkowo niska cena (poniżej 100 euro) aparatu I-mode z kolorowym wyświetlaczem, pozwala na skuteczną rywalizację z konkurencyjnymi usługami MMS.

Sharman Networks, nieustannie nękany pozwami sądowymi operator sieci KaZaA, rozpoczął prawny kontratak. Przedstawiciele firmy złożyli w sądzie w Los Angeles pozew przeciwko największym wytwórniom muzycznym i filmowym, zarzucając im chęć nieuczciwego wyeliminowania z gry potencjalnych rywali w internetowym biznesie.

Analitycy z firmy badawczej Jupiter Research wróżą świetlaną przyszłość grom online oraz dostępnym za pośrednictwem telefonów komórkowych. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez Jupiter Research, liczba osób płacących za gry dostępne poprzez Internet, w skali globu osiągnie w br. ponad 555 mln. Do roku 2006 osób tych ma być około 1,4 mld. Gry online, zdaniem Jupiter Research, cieszą się rosnącą popularnością wśród wszystkich grup społecznych i wiekowych. Zdaniem firmy badawczej IDC, pojawienie się telefonów mobilnych trzeciej generacji z kolorowymi wyświetlaczami i znacznie lepszym dźwiękiem, spowoduje zwiększenie popularności gier dostępnych za pośrednictwem telefonów. IDC szacuje, że w samych tylko Stanach Zjednoczonych liczba osób korzystających z gier dostępnych na terminalach 3G osiągnie ponad 72 mln. Dla porównania w roku 2002 było ich około 7 mln. Największy potencjał tkwi jednak, zdaniem analityków w rynkach azjatyckich, których przychody z tego sektora w br. prognozuje się na poziomie 1,85 mld USD. Ten region świata zamieszkuje zdaniem specjalistów z Datamonitor, około 70 mln potencjalnych amatorów tego typu usług.

Deutsche Telekom sprzeda sześć regionalnych telewizji kablowych należących do operatora. Ich nabywcą będzie konsorcjum Goldman Sachs i Apax Partners. Transakcja przyniesie DT ponad 1,73 mld euro. Środki będą przeznaczone na redukcję zadłużenia Deutsche Telekom.

Nowojorska firma DoubleClick poinformowała, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku poniosła straty w wysokości 54 mln USD. Wyniki za czwarty kwartał są o 13% lepsze od wyników trzeciego kwartału, kiedy to DoubleClick odnotował stratę w wysokości 62 mln i o 16% lepsze od wyników z ostatniego kwartału roku 2001 kiedy to straty wyniosły 64 mln. Zysk netto pro forma wyniósł w omawianym okresie 7,4 mln USD.

Vodafone, operator telefonii komórkowej działający w kilku europejskich krajach, poinformował, że w trzecim kwartale minionego roku liczba jego abonentów wzrosła o niemal 5 mln i osiągnęła 112,5 mln. Rośnie liczba użytkowników usługi MMS, która jednak zdaniem analityków pozostanie usługą niszową. Przychody koncernu z usług transmisji danych, wliczając w to także wiadomości tekstowe, stanowiły w ostatnim kwartale ub. roku 16% wszystkich przychodów. Dla porównania, w analogicznym okresie roku poprzedniego, przychody z transmisji danych stanowiły 12,7% struktury przychodów.

Spółka Amazon.com poinformowała, że jej wyniki finansowe za czwarty kwartał minionego roku były bardzo zbliżone do prognozowanych przez analityków. Dobre wyniki finansowe Amazon zawdzięcza m.in. wysokiej sprzedaży w okresie bożonarodzeniowym i znacznemu wzrostowi sprzedaży poza Stanami Zjednoczonymi. Sprzedaż detaliczna on-line dała Amazonowi w omawianym okresie zysk netto w wysokości 2,6 mln USD przy przychodach na poziomie 1,42 mld USD. Dla porównania, czwarty kwartał 2001 zamknął się kwotą zysku netto 5 mln USD przy przychodach rzędu 1,15 mld USD.

W sobotę w Sieci pojawił się nowy, niezwykle groźny robak internetowy - Slammer. "Insekt" spowodował poważne utrudnienia w przesyłaniu danych, czasowo paraliżując nawet część Internetu. Robak rozprzestrzenia się, wykorzystując kilka znanych już od pewnego czasu błędów w zabezpieczeniach Microsoft SQL Server 2000. Największe szkody robak spowodował m.in. w Południowej Korei – w sobotę przez kilka godzin nie można tam było korzystać z Internetu. Działanie robaka bardzo boleśnie odczuli także klienci Bank of America - ponad 13 000 bankomatów tego banku odmówiło posłuszeństwa. Przez pewien czas nie działało także 5 z 13 kluczowych dla całego Internetu serwerów DNS. W krytycznym momencie działania robaka odsetek "gubionych" podczas transmisji pakietów danych sięgał 20%. Normalnie odsetek ten nie przekracza 1%.

Podczas gdy ukraiński regulator telekomunikacyjny wydał na miniony rok zgodę na import zaledwie 165 tys. telefonów komórkowych, liczba użytkowników "komórek" wzrosła w tym kraju w 2002 r. o 1,4 mln. Podobna sytuacja miała miejsce w roku 2001, kiedy to drogą legalnego importu wwieziono na Ukrainę 63 tys. mobilnych telefonów, a liczba ich użytkowników wzrosła w tym czasie o 1,2 mln. W związku z tym ukraińskie władze wydały więc wojnę nielegalnemu importowi "komórek" i nakazały m.in. importerom znakowanie aparatów za pomocą specjalnych holograficznych naklejek. Sprzedaż telefonów bez nich będzie od lutego br. zakazana.

Komisja Europejska rozpoczęła wnikliwą kontrolę finansów borykającego się z kłopotami finansowymi operatora telekomunikacyjnego France Telecom. Sprawa, którą zajęła się Bruksela dotyczy ogromnego wsparcia finansowego w wysokości 9 mld euro, udzielonego telekomowi przez francuski rząd. Rządowa pomoc finansowa udzielona została poprzez skomplikowaną operację finansową, której uważnie chce przyjrzeć się Komisja Europejska. Komisja zbada także legalność specjalnych przywilejów podatkowych, które francuskie państwo przyznało France Telecom. Jeżeli Bruksela orzecze, że pomoc francuskiego rządu narusza zasady dopuszczalnej pomocy publicznej, może to spowodować kłopoty telekomu z dalszą restrukturyzacją. France Telecom, który zadłużony jest na około 70 mld euro, chce w tym roku zmniejszyć swe zobowiązania o 15 mld EUR. Pomóc ma w tym m.in. emisja obligacji o wartości 5,5 mld euro, a także wspomniane wsparcie rządu.