Przegląd tygodnia 24-28.03

Ogłoszono wyniki konkursu Plus GSM "Wizjonerzy poszukiwani!", którego celem jest promocja nowatorskich pomysłów z wykorzystaniem technologii GSM. Od pierwszego kwietnia w ofercie sieci reklamowej Ad.net znajdzie się badanie Prawdziwy Efekt, służące do pomiaru skuteczności internetowych kampanii reklamowych. TNS OBOP przedstawił wyniki marcowego badania Telecoms Index dotyczącego operatorów komórkowych. Portal Gery.pl we współpracy z firmami P.S.I.-net Internet oraz Energis Polska wprowadził nowy numer dostępowy.

W czwartek ogłoszono wyniki konkursu Plus GSM "Wizjonerzy poszukiwani!", którego celem jest promocja nowatorskich pomysłów z wykorzystaniem technologii GSM. Zadaniem uczestników konkursu było stworzenie koncepcji nowych zastosowań technologii GSM. Spośród 1500 prac wybrano 20 najlepszych, których autorzy zdobyli nagrody o łącznej wartości 100 000 zł, a także cenne upominki - laptopy, organizery elektroniczne i telefony komórkowe z rocznym abonamentem w sieci Plus GSM.

Zwycięzcą konkursu został Michał Cieślak z Tulc, absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, z wykształcenia filolog języka angielskiego. Jego projekt "Non Omnis" to wirtualna, osobista kronika życia tworzona z wykorzystaniem telefonu GSM.

Amerykański operator telefonii komórkowej T-Mobile umożliwił swoim klientom wysyłanie i odbieranie 10-sekundowych wiadomości wideo. Posiadacze odpowiednich telefonów (wyposażonych w cyfrowy aparat fotograficzny i kolorowy wyświetlacz) mogą teraz bez problemu nagrać i wysłać krótki film.

Operatorzy telefonii komórkowej mają nadzieję, że trwająca właśnie wojna w Iraku i związane z nim zapotrzebowanie na najświeższe informacje "z pola walki" wreszcie przekonają użytkowników telefonów do korzystania z "komórkowych" serwisów informacyjnych. Jak na razie, te optymistyczne prognozy potwierdza zachowanie klientów. Potwierdzających tę tezę dowodów jest już sporo: największy włoski operator telefonii komórkowej, Telecom Italia Mobile, poinformował, że od czasu rozpoczęcia konfliktu zainteresowanie klientów serwisami informacyjnymi wzrosło dwukrotnie. Podobną tendencję zaobserwowali również operatorzy w Azji i USA - przykładem może być chiński serwis Sohu.com, który w ciągu pierwszych dni wojny zdobył aż 18 tys. nowych użytkowników (Sohu.com umożliwia posiadaczom telefonów subskrybowanie informacyjnego serwisu SMS'owego).

Firma Altnet, zajmująca się m.in. płatnym udostępnianiem muzyki, gier i filmów w sieciach wymiany plików P2P, chce zaproponować swoim klientom możliwość płacenia za pobierane materiały za pomocą tzw. dialerów - czyli programów, które automatycznie łączą się z numerami telefonicznymi o podwyższonej opłacie za połączenie. Zdaniem przedstawicieli Altnet, realizowanie tą drogą mikropłatności może się jednak okazać strzałem w dziesiątkę - metoda ta jest bowiem stosunkowo prosta, a jednocześnie efektywna. Internauta, chcąc zapłacić za plik, nie będzie musiał podawać numeru karty kredytowej czy wysyłać SMSa - wystarczy, że uruchomi dostarczony mu przez Altnet dialer, który na pewien, ściśle określony czas, połączy się z płatnym numerem. Należność za pobrany plik zostanie więc doliczona do rachunku telefonicznego.

Strona internetowa katarskiej telewizji Al-Jazeera przez dwa dni nękana była atakami DdoS (distributed denial of service), co przez większość czasu czyniło ją niedostępną dla internaurów. Później było jeszcze gorzej - witryna została "zhakowana". Przez prawie cały czwartek zamiast jej strony głównej internaci oglądali jedynie amerykańską flagę i hasło "Let Freedom Ring... Hacked by Patriot". Włamania dokonał haker (lub grupa hakerów), który podpisał się jako "Freedom Cyber Force Militia". Na stronie umieszczono również tekst "God bless our troops!!!".

Serwis Biznes i Ekonomia portalu Interia.pl został radykalnie przebudowany i odświeżony - pojawiły się w nim m.in. sekcje "Niezbędnik" oraz "Władza", a także kalkulator podatkowy, umożliwiający przygotowanie zeznania podatkowego. Przedstawiciele portalu tłumaczą, że głównym powodem wprowadzenia zmian w serwisie była przede wszystkim konieczność przebudowania nawigacji (związana ze zwiększeniem ilości treści dostępnych na stronach "Biznesu"). Serwis ma teraz być bardziej przyjazny dla wszystkich osób zainteresowanych wydarzeniami gospodarczymi - a nie tylko dla specjalistów z zakresu finansów.

Fiński operator telefonii komórkowej Radiolinja Oy opracował technologię wykrywania korków na autostradach poprzez identyfikowanie dużych skupisk telefonów komórkowych, znajdujących się w samochodach. Co więcej, metoda ta może również, zdaniem przedstawicieli Radiolinja Oy, zostać wykorzystana do kontrolowania przemieszczania się tłumu podczas manifestacji czy imprez plenerowych, a także do badań reklamowych (np. sprawdzania, jak wielu kierowców przejechało w danym czasie obok przydrożnego billboardu).

Sprzedaż "smartphone'ów", czyli zaawansowanych telefonów komórkowych, wyposażonych w wiele dodatkowych funkcji, przekroczy w tym roku w Europie sprzedaż handheldów - poinformowała firma analityczna Canalys.com. Z raportu wynika, że na europejski rynek trafi w tym roku co najmniej 3,3 mln takich telefonów - czyli o ok. 0,5 mln więcej od klasycznych PDA. "Pierwsze "smartphone'y" z prawdziwego zdarzenia trafiły na rynek w połowie ubiegłego roku, a już w rok 2003 będzie pierwszym, w którym sprzeda się ich więcej niż tradycyjnych handhedlów" mówi Andy Buss, analityk Canalys.com.

"Prawdziwy efekt" w Ad.net

Od pierwszego kwietnia w ofercie sieci reklamowej Ad.net znajdzie się badanie Prawdziwy Efekt, służące do pomiaru skuteczności internetowych kampanii reklamowych. Jest to połączenie audytu kampanii reklamowych oraz analizy postaw konsumenckich internautów, do których została skierowana konkretna kampania. Badanie będzie przeprowadzane na witrynach zrzeszonych w Ad.net. Twórcami "Prawdziwego Efektu" są firmy firmy badawcze I-Metria oraz Global eMarketing - firmy zaprezentowały to narzędzie w listopadzie 2002 r. Badanie było już wykorzystawane przez reklamodawców w Polsce, jednak Ad.net jest pierwszym "reklamobiorcą", który będzie je miał w swojej ofercie. Dzięki temu reklamodawcy będą mogli sprawdzić, w jakim stopniu środki przeznaczane przez nich na reklamę są efektywną inwestycją w promowaną markę.

TNS OBOP przedstawił wyniki marcowego badania Telecoms Index dotyczący operatorów komórkowych. W marcu 2003 roku operatorem telefonii komórkowej, który cieszył się w Polsce największą znajomością spontaniczną była Era. Tę nazwę wymieniło spontanicznie 72,1% badanych. 66,1% wymieniło Ideę, zaś 63,9% - Plus GSM. Najlepszą znajomość marek operatorów komórkowych wykazują osoby w wieku 20-24 lata. W tej grupie Plusa wymieniło 97,6% badanych, Erę - 96,7%, a Ideę - 93%.

Statystyki oglądalności polskich portali i serwisów informacyjnych jasno pokazały w tym tygodniu, że polscy internauci uważnie śledzą rozwój sytuacji w Iraku. Znaczna część najważniejszych polskich serwisów informacyjnych odnotowała ostatnio wyraźny wzrost ilości odwiedzin w sekcjach poświęconych wojnie. Jest to, jak się zdaje, tendencja globalna - agencje prasowe donoszą, że Amerykanie nawet w pracy nie przestają śledzić postępów swoich wojsk, zaś każdy szanujący się Chińczyk informacje o wojnie otrzymuje SMS-ami.

Zablokowali Blaira? Hakerzy, sprzeciwiający się wojnie z Irakiem, zdołali w weekend na pewien czas zablokować dostęp do oficjalnego serwisu internetowego brytyjskiego rządu - 10 Downing Street.

Z wiadomości opublikowanej w niezależnym serwisie Indymedia (uk.indymedia.org ) wynika, że w niedzielę na stronę 10 Downing Street Web Site (www.number-10.gov.uk ) przeprowadzony został antywojenny atak DoS (denial of service). Jego następstwem była kilkugodzinna "nieobecność" serwisu w Sieci.

Niemiecka Federalna Agencja Kryminalna udostępniła na swoich stronach WWW materiał wideo, przedstawiający zarejestrowany przez kamerę przemysłową napad na bank. Zgodę na publikację wydał Minister Spraw Wewnętrznych. Przedstawiciele niemieckiego wymiaru sprawiedliwości mają nadzieję, że ta nietypowa forma prezentowania poszukiwanego przestępcy spowoduje szybsze jego zidentyfikowanie i ujęcie.

America Online zapowiadziała na 31 marca premierę "odświeżonej" wersji oprogramowania AOL 8.0 for Broadband. Firma chce za jej pomocą promować oferowany przez siebie szerokopasmowy dostęp do Internetu. Przedstawiciele firmy zapowiadają, że będzie ono zawierało sporo ciekawych nowości, które mają zachęcić "telefonicznych" (czyli korzystających z dostępu dial-up) abonentów AOL do korzystania z szerokopasmowej oferty firmy.

Wojna w Iraku nie wpłynie ani na zmniejszenie, ani na gwałtowny wzrost wydatków na IT - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Merrill Lynch & Co. Bank inwestycyjny Merrill Lynch przeprowadził ankietę wśród 100 amerykańskich i europejskich dyrektorów informatyki. 73% uważa, że wojna z Irakiem nie spowoduje zmniejszenia wydatków na IT, 17% jest przeciwnego zdania. Szybkie zakończenie wojny jedynie zdaniem 10% przyczyni się do gwałtownego wzrostu wydatków na technologię w firmach, zdaniem 90% nic się nie zmieni.

Brytyjska firma QXL ricardo kontynuuje batalię o odzyskanie kontroli nad QXL Poland i serwisem Allegro.pl. Londyńska spółka utrzymuje, że w wyniku działań kierownictwa QXL Poland firma QXL ricardo została bezprawnie "wywłaszczona" z Allegro.pl. Stoi ona zatem przed groźbą utraty ok. 11 mln zł jakie zainwestowała w Polsce. U podłoża konfliktu leży sprawa podniesienia kapitału zakładowego QXL Poland, w wyniku którego kontrolę nad spółką przejęły osoby z związane z zarządem poznańskiej spółki. Twierdzenie strony brytyjskiej o nielegalnym przejęciu aktywów w spółce zarządzającej serwisem Allegro jest całkowicie bezzasadne - informuje z kolei zarząd QXL Poland.

Firma F5 Networks uzyskała patent na technologię o nazwie "Cookie Persistence" i od od razu złożyła pozew przeciwko trzem firmom, które, jej zdaniem, korzystają z owej technologii nielegalnie. Patent ów daje F5 wyłączność na korzystanie z technologii, która pozwala internaucie na ponowne połączenie się z tym samym serwerem, z którym łączył się podczas poprzednich odwiedzin na danej stronie WWW. "Cookie Persistence" umożliwia np. klientowi e-sklepu automatyczne uzyskanie dostępu do swojego "koszyka", utworzonego podczas poprzednich sesji.

Reklama wciąż stanowi główne źródło przychodów dla internetowych wydawców. Z najnowszego raportu Jupiter Research wynika jednak, że użytkownicy Internetu coraz chętniej płacą za dostęp do publikowanych w Sieci informacji. Według autorów raportu, zatytułowanego "Content Revenue Streams: Market Opportunity and Revenue Diversification", w roku 2003 użytkownicy wydadzą na dostęp do płatnego contentu ok. 2 mld USD. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy kwotę tą szacowano na ok. 1,6 mld USD, oznacza to wzrost o ok. 30%.

Eksperci z CDT przeprowadzili ciekawy eksperyment, który świetnie obrazuje, jak firmy wysyłające spam gromadzą adresy e-mailowe internautów. Wynika z niego, że najłatwiej dostać się na listę adresatów spamu, publikując swój adres na stronie WWW. Eksperyment przeprowadzony przez CDT (Center for Democracy and Technology) polegał na utworzeniu 250 testowych skrzynek pocztowych - w ciągu 6 miesięcy jego trwania z różnych adresów wysłano na nie w sumie 8 842 wiadomości, uznane za spam. Co ciekawe, aż 97% całego spamu przysłano na sześć adresów, które opublikowane były na trzech stronach WWW: GetNetWise.org, ConsumerPrivacyGuide.org oraz CDT.org. Stosunkowo dużo wiadomości spamu przysłano również na adresy podane na kilku listach dyskusyjnych. Przedstawiciele Center for Democracy and Technology zwrócili również uwagę, że najmniej spamu pojawiło się w skrzynkach, których adresy udostępniono na internetowych forach oraz w sklepach internetowych.

Portal Gery.pl we współpracy z firmami P.S.I.-net Internet oraz Energis Polska udostępnił nowy numer dostępowy, pozwalający na łączenie się z Internetem użytkownikom modemów ze wszystkich stref numeracyjnych. Zdaniem Gery.pl, korzystanie z numerem 020 92 80 nie wymaga podpisywania żadnych dodatkowych umów, zaś koszt połączenia naliczany jest przez TP SA wg. obowiązującej dla danego abonenta taryfy. Usługa o nazwie NumerNet przeznaczona jest zarówno dla użytkowników modemów analogowych jak i cyfrowych (ISDN). Władze Gery.pl twierdzą ponadto, że uzyskiwane za jej pośrednictwem połączenie charakteryzuje się większymi prędkościami przesyłu danych i lepszą stabilnością niż połączenia dial-up oferowane przez TP SA.

Serwis aukcyjny Allegro.pl wprowadził Kod Aktywacji Kupującego - czyli wymóg aktywowania się nowych użytkowników, którzy chcą w pełni korzystać z usług Allegro. Przedstawiciele serwisu tłumaczą, że bezpośrednim powodem wprowadzenia tego obowiązku jest dbałość o bezpieczeństwo transakcji. Aktywowanie kodu (jego pełna nazwa to Kod Aktywacji Kupującego) jest obowiązkowe dla wszystkich użytkowników serwisu, którzy zarejestrowali się do niego po 18. marca 2003.

Od chwili rozpoczęcia operacji "Iracka wolność" firmy zajmujące się zabezpieczaniem systemów komputerowych przed atakami hakerów, odnotowały dramatyczny wzrost liczby ataków na serwery. Nastawieni antywojennie hakerzy z wyjątkową furią "rzucili się" zwłaszcza na amerykańskie i brytyjskie serwisy rządowe oraz wojskowe. Nie próżnują też twórcy wirusów. Tylko w ubiegły piątek firma F-Secure odnotowała ok. 1000 ataków na serwery. Zdecydowana większość z nich to ataki "antywojenne" - ich autorzy pozostawili na zhakowanych stronach m.in. hasła nawołujące do zakończenia operacji wojskowej w rejonie Zatoki Perskiej.

Patent na reklamy? Do Amerykańskiego Urzędu Patentowego trafił wniosek o opatentowanie pewnej metody publikowania informacji reklamowych na stronach WWW - poinformował serwis Slashdot.org. Wniosek podpisany jest m.in. przez Jeffa Bezosa, szefa sklepu internetowego Amazon.com. Zdaniem niektórych, Amazon.com może chcieć opatentować... bannery reklamowe. Dostępna w Internecie aplikacja jest długa i stosunkowo skomplikowana - opisana jest w niej szczegółowo metoda publikowania reklam na stronach internetowych oraz zarządzania nimi. Wniosek nr 20030055729 został zgłoszony 20 marca; podpisany jest przez Jeffrey'a Bezosa, Gusa Lopeza oraz Joela Spiegla (cała trójka zajmuje wysokie stanowiska w Amazon.com). Opis wniosku składa się z 30 punktów, precyzujących, jakich form publikowania informacji reklamowych dotyczy patent. Oprócz nich znajdziemy tu również obszerne, kilkunastustronicowe opracowanie jego najważniejszych założeń.

Komisja Europejska zaleca krajom członkowskim Unii Europejskiej, aby umożliwiły swoim obywatelom korzystanie z bezprzewodowego dostępu do Internetu w celach dostępu do usług publicznych. Dyrektywa KE sugeruje członkom Unii, aby wspierały rozwój społeczeństwa informacyjnego poprzez budowę i udostępnianie sieci punktów dostępowych, umożliwiających bezpłatne korzystanie z bezprzewodowego Internetu. Promocja technologii radiowego dostępu do Sieci jest częścią inicjatywy eEurope 2005, mającej na celu stworzenie paneuropejskiego społeczeństwa informacyjnego.

Specjaliści z IBM wysunęli propozycję rozwiązania, mającego sprawić, że wysyłanie spamu stanie się nieopłacalne. Zaproponowali oni, aby każdy nadawca wiadomości reklamowej musiał płacić za jej wysłanie. Zdaniem Scotta Fahlmana z należącego do IBM Watson Research Center, cała idea, przypominająca nieco ideę znaczka pocztowego, jest "śmiesznie prosta", a przez to stosunkowo łatwa do zrealizowania i nie pozbawiona szans na spełnienie swojej funkcji. Realizacja pomysłu Fahlmana wymagałaby stworzenia specjalnej instytucji, przyznającej owe "znaczki pocztowe" podmiotom chcącym rozsyłać reklamowe e-maile.

W poniedziałek uruchomiono Ford Learning Network - portal umożliwiający pracownikom koncernu szybki i łatwy dostęp do szkoleń, testów i materiałów dydaktycznych. Władze firmy twierdzą, że dzięki temu przedsięwzięciu uda im się zaoszczędzić na szkoleniach swoich pracowników ok. 17 mln USD rocznie. Z Ford Learning Network ma korzystać ok. 300 tys. pracowników firmy na całym świecie. Wśród zasobów portalu znalazło się m.in. ok. 1500 różnego rodzaju kursów, ok. 1900 elektronicznych podręczników, setki różnego rodzaju periodyków specjalistycznych oraz szereg wewnętrznych serwisów internetowych Forda. W sumie zasoby Ford Learning Network liczą ok. 400 tys. różnych pozycji.

Już ponad 60 milionów mieszkańców Europy korzysta z usług bankowości internetowej, wynika z najnowszego raportu Forrester Research. Oznacza to, że z takiej formy usług bankowych zdecydowało się skorzystać już ok. 37% wszystkich użytkowników Internetu mieszkających na Starym Kontynencie.

Zdaniem analityków Forrestera usługi bankowości online będą coraz szybciej zdobywać popularność - w 2007 roku liczba internautów przeprowadzających transakcje bankowe za pośrednictwem Sieci powinna osiągnąć poziom ok. 130 mln.