Przegląd tygodnia 12.04-16.04

Polskie spółki internetowe od kilku tygodni notują wzrost kursów, co może zapowiadać nadejście internetowej hossy. PKO BP zamierza umożliwić dokonywanie transakcji bankowych przez Internet. Idea udostępniła kolejne hot-spoty w Polsce. Netia wprowadziła usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu – Net24. Telekomunikacja Polska zwiększa transfer danych w usłudze Neostrada.

W ostatnich tygodniach można było zaobserwować znaczący wzrost notowań giełdowych polskich spółek działających w Internecie. Tydzień temu w ciągu ostatnich trzech sesji notowania Onetu poszły w górę o ponad 23%. Zwyżkowały również kursy Interii oraz Hogi. Pojawiają się pierwsze komentarze o nadejściu internetowej hossy. Mówi się również, że upadek Wirtualnej Polski miał przełożenie na wzrost notowań konkurencyjnych spółek. Analitycy giełdowi powstrzymują się jednak od tak stanowczych stwierdzeń. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/65700.html

Bank PKO BP zamierza pod koniec pierwszego półrocza umożliwić swoim klientom dokonywanie operacji bankowych przez Internet. Użytkownicy 4,9 mln kont będą mieli do nich dostęp zarówno przez Sieć jak i przez telefon - podał "Parkiet".

Producent rozwiązań umożliwiających emisję reklam internetowych – DoubleClick – opublikował swoje wyniki za pierwsze trzy miesiące br. Firma zanotowała zysk w wysokości 7,7 mln USD, a przychody utrzymały się na poziomie 68 mln USD.

Z badania przeprowadzone wspólnie przez firmy EarthLink oraz Webroot Software, że na ok. 30 % amerykańskich komputerów PC zainstalowane jest oprogramowanie typu spyware. Firmy sprawdziły ok. miliona podłączonych do Internetu komputerów - wyniki testów są, jak mówią przedstawiciele EarthLink i Webroot Software, zatrważające.

Najpopularniejszy sklep internetowy Amazon.com udostępnił – na razie w wersji testowej – serwis wyszukiwawczy A9.com. Z założenia system miał służyć do wyszukiwania produktów, które można nabyć w sklepie, ale obecnie w rezulatach wyszukiwania znajdziemy odnośniki do stron internetowych z całego świata - podało AP Technology.

HotSpot Idea to nowa usługa bezprzewodowego dostępu do internetu w standardzie IEEE 802.11b, jaką od dzisiaj (15 kwietnia) oferuje PTK Centertel. Na razie działa 40 punktów dostępowych w całej Polsce. - Do końca br. planujemy uruchomić dostęp w łącznie 150 lokalizacjach - poinformował Jean Marc-Vignolles, wiceprezes zarządu PTK Centertel. Do końca czerwca operator zaoferował promocyjne ceny nowej usługi dla abonentów sieci Idea. Dla wszystkich pozostałych zostały przygotowane karty-zdrapki.

Od 15 kwietnia dostępna jest zapowiadana przez Netię już od stycznia usługa szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii ADSL. Net24, bo tak nazywa się oferta, ma być konkurencją dla Neostrady, chociaż prędkość przesyłu danych będzie mniejsza niż w "przyspieszonej" wersji oferty Telekomunikacji Polskiej.

Rob Glaser, szef firmy RealNetworks, zaproponował koncernowi Apple zawarcie "taktycznego sojuszu", którego celem będzie stawienie czoła Microsoftowi na rynku internetowych serwisów muzycznych - informuje serwis CNet.com. Z e-maila, wysłanego przez Glasera do Steve'a Jobsa, szefa Apple, wynika, że zawarcie porozumienia może być jednym sposobem na powstrzymanie ekspansji Microsoftu na rynek cyfrowej muzyki.

Jak wynika z raportu "European Broadband Benchmarks" średnia cena abonamentu za dostęp do Internetu o przepustowości 512 kb/s wynosi w Europie 74,61 euro (ok. 350 zł). Najtańszą usługę można było znaleźć w Szwecji – 1,96 euro za 1 Mb/s (ok. 9,2 zł). W raporcie porównano 730 taryf oferowanych w 2003 roku przez europejskich operatorów. Internet Standard udało się dotrzeć do informacji, podsumowujących sytuację telekomunikacyjną w naszym kraju. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/65627.html

Od 1 maja TP zwiększy szybkość obydwu wariantów Neostrady. Korzystającym dotychczas z usługi 128 Kb/s przepustowość zostanie zwiększona do 320 Kb/s, a wariant 512 KB/s zostanie przyspieszony do 640 Kb/s.

Z opublikowanych przez Komisję Europejską wyników ubiegłorocznych badań wynika, że jedynie 16% obywateli UE kiedykolwiek dokonało zakupów przez internet. Co więcej jedynie 12% badanych deklarowało zamiar kupna produktu w sieci w ciągu najbliższych 3 miesiecy. Jak się okazało głównych czynnikiem hamującym rozwój rynku B2C nie są obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji, lecz po prostu brak dostępu do internetu.

Internetowa spółka Travelplanet SA, zajmująca się sprzedażą ofert turystycznych, zamierza pojawić się na giełdzie. Emisja akcji planowana jest na 2005 rok.

Jak wskazuje organizacja reprezentująca interesy przemysłu fonograficznego International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), w minionym roku ponownie odnotowano spadek sprzedaży płyt muzycznych. Wzrosła za to sprzedaż utworów przez Internet.