Przegląd tygodnia 03.01 - 07.01

ZKDP wprowadziło nowy regulamin uwzględniający e-wydania. Gemius wchodzi na nowe zagraniczne rynki. Microsoft wprowadził nowe narzędzie do walki ze spamem. Dobre prognozy wydatków na reklamę internetową 2005 roku. Nowy szef brytyjskiego IAB wybrany. NASK uruchomił serwis Hotline.org.pl. Interia wprowadziła serwis teledysków. Wybraliśmy człowieka roku branży internetowej.

Udostępnione przez Wirtualną Polskę z końcem listopada testowa wersja panelu usług biznesowych związanych z wyszukiwaniem cieszy się spora popularnością. Obok płatnego pozycjonowania pojawiły się nowości - boksy reklamowe, autoodświeżanie oraz usługa dodania i modyfikacji w katalogu WP.

Nowe ustalenia zjazdu ZKDP pozwolą wydawcom posiadającym e-wersje tradycyjnych gazet i czasopism pochwalić się przed reklamodawcami swoimi e-czytelnikami. Ale po spełnieniu ostrych kryteriów.

Firma Gemius, która prowadzi już pomiar internetowy na dwóch zagranicznych rynkach: czeskim i litewskim, rozpoczęła działalność na Ukrainie, Słowacji i w Rosji. Zamierza wejść również na rynek nadbałtyckich państw: Łotwy i Estonii.

W czwartek (6 stycznia) podczas walnego zebrania akcjonariuszy podjęto decyzję o likwidacji spółki Centrast, będącej jednym z głównych ogniw systemu podpisu elektronicznego w Polsce. Jej obowiązki ma przejąć NBP, właściciel 82% udziałów. Według Zbigniewa Klepackiego z NBP, Centrast po prostu nie mógł zarobić na swoje utrzymanie.

Microsoft udostępnił wersję beta swojego najnowszego produktu - narzędzia do wykrywania i usuwania oprogramowania typu spyware. Microsoft twierdzi, że aplikacja zabezpiecza ponad pięćdziesiąt dróg, za pomocą których spyware może się dostać do naszego komputera.

Po długim oczekiwaniu, użytkownicy systemu Linux mogą nacieszyć się już kolejną odsłoną przeglądarki Opera. Wersja Opera Beta wprowadza sporo zmian, rozszerzających możliwości przeglądarki, a zarazem ułatwiających korzystanie z programu.

W środę tragedię blisko 150 tysięcy ofiar tsunami i rozpacz ich bliskich Europa czciła 3 minutami ciszy. Niektóre portale niekonwencjonalnie włączyły się w tą akcję.

W Polsce wciąż niewielki procent budżetów reklamowych przeznaczanych jest na reklamę w internecie. W 2003 roku było to zaledwie 0,76% (około 48 mln zł) wszystkich kwot przeznaczonych na reklamę w mediach. W 2004 roku na reklamę internetową przeznaczono około 75 mln zł, co stanowiło około 1,2% wszystkich wydatków reklamowych. Nominalnie nie są to duże kwoty, ale ważna jest dynamika wzrostu, niespotykana w innych mediach. Ile zarobią wydawcy na reklamie internetowej w tym roku? A może będzie lepiej niż mówią nasi prorocy? W 2004 roku było!

W przeprowadzonej przez Internet Standard sondzie pytaliśmy naszych czytelników o wybór najważniejszego wydarzenia 2004 roku. Prawie jedna trzecia osób, które wzięły udział w głosowaniu wskazała na błyskawiczny start telefonii internetowej.

Od każdego przesłanego SMS-a, który ma wspomóc ofiary tsunami, do fiskusa trafia 22% podatek VAT. Zdaniem Ministerstwa Finansów nie da się tego uniknąć. Przedstawiciele Platformy Obywatelskiej mają jednak inne zdanie.

Dostępna jest już nowa wersja polskiego komunikatora GNU Gadu. W wersji 2.2.4 nie tylko poprawiono wygląd programu, ale i dodano sporo nowych opcji.

Firma Skype Technologies udostępniła kolejne wydanie bardzo popularnego programu do rozmów przez Internet.

Brytyjski oddział Interactive Advertising Bureau zatrudni Guy Philipsona, dyrektora Vodafone ds. reklam na stanowisko szefa brytyjskiego stowarzyszenia. Zastąpi on Danny'ego Meadows-Klue.

Tradycyjne media tracą reklamodawców na korzyść internetu. Dzieje się tak nie bez przyczyny - badania na próbie 1803 Amerykanów dowiodły, że aż 44% z nich preferuje internet jako źródło informacji. Również tej, dotyczącej prowadzenia gospodarstwa domowego, co dotąd było domeną kobiecych magazynów i telewizji.

Wirtualna Polska i Allegro od grudnia razem sprzedają powierzchnię reklamową. Dzięki temu w ostatnim miesiącu 2004 roku razem osiągnęli liczbę odsłon, która nieznacznie ustępuje liczbie odsłon Onetu.

Serwis AdAge.com przyjrzał się uważnie strategii biznesowej sklepu Amazon. Nie zachwyciła. Ceny akcji sklepu są mocno zawyżone.

Od początku stycznia GuruNet zdecydowała się zmienić swój model biznesowy. Zarabiać będzie nie na płatnej subskrypcji swojego serwisu, lecz na reklamach. W efekcie zyskujemy nową, bezpłatną encyklopedię i wyszukiwarkę w jednym - Answers.com. Dobra nowina dla poszukujących informacji!

Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty sprawdzi czy Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel wywiązują się z przepisów ustawy Prawo Telekomunikacyjne dotyczących blokowania numerów IMEI telefonów komórkowych. Postępowanie kontrolne potrwa do 31 stycznia 2005 r.

Poniedziałkowy kurs akcji Yahoo! i Google wzrósł po tym, jak Goldman Sachs opublikował raport, w którym zwiększył szacowaną liczbę przychodów obu spółek za czwarty kwartał 2004 roku.

Współzałożyciel Wikipedii - Larry Sanger napisał oświadczenie, w którym dystansuje się do projektu otwartej encykopledii.

NASK uruchomił serwis www.Hotline.org.pl, którego głównym zadaniem będzie przyjmowanie i reagowania na zgłoszenia dotyczące występowania w Internecie nielegalnych treści - przede wszystkim pornografii z udziałem małoletnich.

Interia uruchomiła nowy serwis multimedialny "Teledyski", który obecnie zawiera ponad 250 plików wideo. Użytkownicy mają możliwość obejrzeć nagrania zarówno polskich jak i zagranicznych wykonawców w tym zespołu Wilki, The Rolling Stones, Kombii oraz solistów: Krzysztofa Krawczyka, Britney Spears czy Tinę Turner. To pierwsza usługa dla posiadaczy szerokopasmowych łączy. Wkrótce pojawią się następne.

Przeglądarka Microsoftu, która jeszcze na początku minionego roku obejmowała 91% rynku, zaczyna coraz znaczniej tracić swoich użytkowników. Jak wskazuje serwis Masternewmedia.org, swoją pozycję umacnia Mozilla.

Branża internetowa oraz redakcja Internet Standard nie zastanawiała się długo - niemalże jednogłośnie w kategorii postać internetu 2004/świat tytuł człowieka roku przypadł... dwóm osobom: duetowi Larry Page i Sergey Brin - przede wszystkim za styl prowadzenia internetowego biznesu. Przedstawiciele polskiego e-rynku postacią internetu w kraju określili Dominika Kaznowskiego, wiceprezesa IAB, za zapał i pomysłowość w promowaniu internetu. Z kolei Internet Standard tytuł człowieka roku przyznał Tomaszowi Jażdżyńskiemu, za odważny pomysł przejęcia Gadu Gadu i obronę swoich racji przed większościowym udziałowcem. Mianem firmy roku określiliśmy o2.pl - przede wszystkim za skuteczność i nowe rozwiązania.

Od ostatniego dnia 2004 roku polska Wikipedia może się pochwalić nowym rekordem - 50 tys. haseł. Pod względem liczby haseł polska wersja wolnej encyklopedii zajmuje 6 miejsce na świecie.

Londyńska policja zatrzymała mężczyznę podejrzanego o wysyłanie fałszywych maili do rodzin osób zaginionych w wyniku tsunami w południowo-wschodniej Azji. Sprawca całego zamieszania ma stanąć dziś przed sądem.

Znany serwis - Kurnik.pl - uruchomił kolejne wersje językowe: czeską i węgierską. Zwiększa się zainteresowanie grami internetowymi wśród naszych sąsiadów - wskazuje twórca witryny Marek Furtega.

Najbardziej popularną treścią listów-śmieci, które docierają do skrzynek, nie jest już porno. Na topie jest teraz Vioxx.