Przegląd prasy 24.01

Tylko 17 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ma strategię marketingu i rozwoju działalności przez Internet - wynika z Europejskiej Ankiety Biznesowej firmy doradczej Grant Thornton.

GAZETA WYBORCZA

Polska w ogonie Europy

Tylko 17 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce ma strategię marketingu i rozwoju działalności przez Internet - wynika z Europejskiej Ankiety Biznesowej firmy doradczej Grant Thornton. Sytuuje to Polskę na ostatnim miejscu wśród 19 przebadanych krajów europejskich. Najważniejsze czynniki zniechęcające polskich przedsiębiorców do Internetu to przekonanie, że liczba polskich internautów nie jest wystarczająco duża, brak wyczerpujących badań rynku elektronicznego oraz obawy o bezpieczeństwo w Sieci. (s. 20)

Na granicy ryzyka

Londyński bank inwestycyjny JP Morgan opublikował raport, z którego wynika, że zadłużenie największych europejskich telekomów przekroczyło już racjonalne poziomy. Największe długi, sięgające 60 mld EUR, mają giganci - France Telecom i Deutsche Telekom. British Telecommunications ma do spłacenia 45 mld EUR, a hiszpańska Telefonica - 20 mld EUR. Najmniejszym długiem obciążony jest niemiecko-amerykański Vodafone Air Touch - 15 mld EUR. W przypadku większości telekomów największa część długu powstała w ostatnim roku. Zdaniem analityków w tym roku europejskie telekomy będą musiały zaciągnąć kolejne pożyczki i emitować następne serie obligacji. Zadłużenie France Telecom może odbić się również na wysokości nakładów ponoszonych przez francuskiego inwestora na rzecz Telekomunikacji Polskiej. (s. 19)

RZECZPOSPOLITA

Trzy miesiące na zezwolenia

Rząd przyjął projekt ustawy Prawo telekomunikacyjne. Nowelizacja ma zabezpieczyć interesy państwa i rozszerza konieczność uzyskiwania zezwoleń na eksploatację międzynarodowych sieci telekomunikacyjnych. Rząd chce wprowadzić trzymiesięczny okres przejściowy dla firm mających już taką infrastrukturę, w tym czasie muszą one wystąpić do Urzędu Regulacji Telekomunikacji. Spółka Pol-Gaz Telekom (operator światłowodu biegnącego wzdłuż gazociągu jamalskiego) zgłosiła już swoją działalność w URT i teraz decyzja zależy od tego urzędu. Konieczność uzyskiwania zezwoleń będzie obowiązywała do momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. (s. B1)

PRAWO I GOSPODARKA

Potrzebny e-koordynator

Prof. Marek Belka z Kancelarii Prezydenta, podczas Forum Nowej Gospodarki zorganizowanego przez Centrum A. Smitha, zaapelował o powołanie rządowego koordynatora do spraw nowej gospodarki, który pomoże Polsce szybko reagować na procesy zachodzące w tej dziedzinie. Według przedstawiciela Kancelarii Prezydenta od rządu można oczekiwać m.in. stymulowania konkurencji na rynku telekomunikacyjnym oraz zapewnienia bezpieczeństwa e-handlu. (s. 5)

PULS BIZNESU

ITI zarobi na emisji około 415 mln zł.

Multimedialna grupa ITI zamierza wejść na giełdę w połowie roku. Emisja części akcji powinna przynieść holdingowi ponad 100 mln USD, drugie tyle ma trafić do BRE Banku, Zbigniewa Jakubasa i byłych udziałowców Onetu w ramach rozliczeń związanych z umową o przejęciu Optimusa. Pieniądze z emisji zostaną przeznaczone na rozwój projektów medialnych (m.in. uruchomienie kanału informacyjnego TVN 24 i rozbudowę sieci Multikino). Spółka ITI posiada również 50 proc. udziałów w holenderskiej firmie Endemol Neovision (właściciel praw do programu „Big Brother”). Zdaniem analityków, gdy ITI zostanie współwłaścicielem Onet.pl, „Big Brother” zostanie wykorzystany do umocnienia pozycji portalu i rozwoju serwisu Tenbit. (s. 7)

Super Media i HP: startuje Intershop

Super Media we współpracy z Hewlett-Packard uruchomiły projekt Intershop Hosting, polegajacy na wdrażaniu systemów e-commerce w modelu outsourcingowym. Projekt kierowany jest do średnich i dużych przedsiębiorstw, które chcą powierzyć obsługę handlu elektronicznego wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym i w ten sposób ograniczyć koszty związane z zakupem sprzętu komputerowego i licencji na oprogramowanie. (s. 6)

PARKIET

Optimus na minusie?

Prawdopodobnie, mimo nadzwyczajnych zysków Optimus zamknie 2000 r. na minusie. Jedną z przyczyn jest niższa niż zakładano sprzedaż komputerów. Po trzech kwartałach 2000 r. strata firmy wynosiła 18,8 mln zł. Powodem złej kondycji finansowej są wysokie nakłady na rozwój technologii internetowych i utrzymanie portalu. (s. 3)