Przegląd prasy 22.01

Ponad 500 tys. brytyjskich inwestorów zapisało się na akcje Orange, kontrolowanego przez France Telecom operatora telefonii komórkowej.

GAZETA WYBORCZA

Parkiet również na parkiet

Przychody Parkietu, firmy wydające gazetę pod tym samym tytułem oraz prowadzącej internetowy serwis finansowy Parkiet.com.pl wzrosły w ub. r. o jedną trzecią. Celem firmy jest wejście w 2002 r. na giełdę. Serwis internetowy, który w ciągu dwóch pierwszych tygodni stycznia odnotował 2,2 mln odsłon, ma wzbogacić się m.in. o możliwość dokonywania transakcji w sieci. Parkiet.com.pl pozyskuje z reklam od 50 do 100 tys. zł. miesięcznie. (s. 28)

RZECZPOSPOLITA

Orange sprzedaje akcje

Ponad 500 tys. brytyjskich inwestorów zapisało się na akcje Orange, kontrolowanego przez France Telecom operatora telefonii komórkowej. Publiczna oferta akcji rozpoczyna się dziś, a pierwsze notowanie giełdowe odbędzie się 12 lutego. Oferta akcji Orange, które FT kupił w zeszłym roku od Vodafone uznawana jest za jedną z najważniejszych w ostatnim czasie. Wyceny analityków z banków uczestniczących w sprzedaży 15 proc. pakietu akcji spółki mieszczą się w przedziale od 70 do 90 mld EUR, analitycy niezależni wyceniają je na 54-65 mld EUR. (s. B1)

PULS BIZNESU

Prokom namawia TPI na wejście do WP

Jak wynika z nieoficjalnych informacji, TP S.A. poważnie myśli o zakupie akcji Wirtualnej Polski. Wspólnie z WP i Prokomem TP Internet, spółka zależna TP S.A. zamierza uruchomić portal biznesowy B2B. Byłaby to kolejna, po budowie ośrodków przetwarzania danych oraz powołaniu Centrum Rozliczeń Transakcji Elektronicznych , wspólna inicjatywa Prokomu i TPI. Jeśli tak się stanie, WP prawdopodobnie nie wejdzie na giełdę w ciągu tego półrocza, jak wcześniej zapowiadała. O telekomunikacyjnego partnera stara się większość polskich portali. (s. 8)

PRAWO I GOSPODARKA

Pasaż dla małych i średnich

Na koniec lutego planowane jest uruchomienie Centrum Handlu Internetowego, wspólnego projektu ComputerLandu i Agory. Firmy zainwestowały już w CHI 6 mln zł., przewidują, że w pierwszym roku funkcjonowania nakłady na przedsięwzięcie wyniosą dodatkowo 15 mln zł., z czego dużą część pochłonie promocja. Wirtualny pasaż ma przyciągać małe i średnie firmy, chcące wykorzystać Internet jako dodatkowy kanał dystrybucji swoich produktów. Trwają rozmowy z potencjalnymi klientami. Przedsiębiorcy mają handlować na własny rachunek, spółka dostarcza wspólny system płatności, zintegrowany z oprogramowaniem, na którym działa centrum. Dostawy produktów sklepy zorganizują same. Witryna internetowa CHI zostanie podzielona na branże, z których każda będzie miała swoje podstrony z adresami sklepów. Przychody spółki będą pochodzić z opłat za miejsce w centrum. Z czasem główne wpływy CHI mają pochodzić z udziału w obrotach, zmniejszać się będą opłaty za miejsce. Docelowo firma chce osiągnąć 20 proc. udział w rynku handlu elektronicznego. (s. 5)

Branże technologiczne nie dyskryminują kobiet

Branża wysokich technologii zatrudnia coraz więcej kobiet-specjalistek. Z najnowszych badań serwisu internetowego Techies.com wynika, że różnica zarobków wśród amerykańskich kobiet i mężczyzn pracujących w tym sektorze, na tych samych stanowiskach jest stosunkowo niewielka i będzie się zmniejszała. (s. 5)

Kino na ekranie komputera

Miramax, hollywoodzkie studio filmowe, przeprowadzi eksperyment polegający na opłatnym udostępnieniu pełnometrażowego filmu w Sieci. Od 22 stycznia b.r. można obejrzeć film Guinevere z 1999r. (s. 5)

Interia po 23 zł

Akcje Interii sprzedawane będą po 23 zł, cena minimalna wynosiła 21 zł. Znaczny popyt ujawniony w procesie budowania księgi popytu spowodował konieczność ograniczenia składanych deklaracji o 60 proc. Ukazujące się w ostatnim czasie wyceny analityków określały wartość akcji Interii nawet na 33 zł. Spółka zdecydowała się na przesunięcie 280.314 akcji serii E z transzy otwartej do transzy zamkniętej. (s. 12)