Przegląd prasy 19.01

SAP razem z dwoma partnerami zamierza zainwestować 25 mln zł w spółkę zajmującą się organizacją rynków B2B.

GAZETA WYBORCZA

Drzwi na jarmark

Internetowe portale to świetne miejsce do robienia zakupów – wynika z badań amerykańskiej firmy Yankee Group. Sprzedaż towarów w portalu America Online wzrosła podczas ostatniego sezonu świątecznego o 84 procent w stosunku do analogicznego okresu rok temu. Yahoo! i Lycos podwoili ostatnio swą sprzedaż. Tymczasem wzrost sprzedaży w firmach specjalizujących się tylko w handlu wyniósł przeciętnie 40 procent. Z badań wynika także, że 57 procent kupujących w Internecie rozpoczyna swoje zakupy właśnie w portalach lub zlokalizowanych przy nich pasażach handlowych. (s. 31)

RZECZPOSPOLITA

Zysk IBM, strata Apple’a

Producent komputerów IBM zwiększył w IV kwartale zysk netto o 27,9 procent do 2,665 mld dolarów i obroty o 6 procent do 25,6 mld dolarów, a w całym roku zysk o 4,9 procent do 8,0893 mld i obroty do 88,396 mld dolarów. Z kolei Apple Computers poniósł w ostatnim kwartale stratę netto 195 mln dolarów po zysku 183 mln rok temu. Obroty firmy spadły o 57 procent do 1 mld dolarów. (s. B4)

PRAWO I GOSPODARKA

Co w informatyce piszczy

Tegoroczna konferencja i targi Komputer Expo będą poświęcone w dużym zakresie tematyce internetowej. Na targach po raz pierwszy pojawi się wydzielona strefa dla usług internetowych, gdzie zaprezentują firmy działające głównie w Sieci – portale, wortale, dostawcy Internetu i usług, media i firmy oferujące internetowe rozwiązania. Hasłem konferencji będzie „e-Gospodarka na progu XXI wieku”. (s. 6)

Bestsellery 2000

W najpopularniejszym, wg. SMG/KRC, polskim wirtualnym sklepie – Empik.com - najlepiej sprzedają się produkty muzyczne. Na drugim miejscu są książki, dalej mieszczą się multimedia i DVD. Muzykę w Sieci kupuje 34 procent klientów Empik.com. (s. 6)

PULS BIZNESU

SAP przyciąga B2B do wspólnego e-rynku

SAP, jeden z największych na świecie dostawców systemów informatycznych, zamierza być partnerem technologicznym w przedsięwzięciach zmierzających do uruchomienia ogólnopolskiego e-rynku dla firm z wielu branż. Spółka chce także razem z partnerami tworzyć portale B2B. Spółka, która ma zarządzać tworzonym wirtualnym rynkiem, powstanie do końca tego kwartału. SAP już porozumiał się z ORFE i PricewaterhouseCoopers – wspolna inwestycja wyniesie ok. 25 mln zł. (s. 5)

PARKIET

Ile za Interię?

Zakończył się proces budowy księgi popytu na akcje krakowskiej Interii. Z informacji z rynku wynika, że zainteresowanie papierami było duże, władze spółki nie podały jednak jeszcze żadnych danych odnośnie ceny emisyjnej. Analitycy tymczasem w większości sądzą, że nie przekroczy ona 30 zł. (s. 1)