Przegląd prasy 12.01

Portal medyczny Clinika.pl, utworzony przez ComputerLand i PGF, spodziewa się w 2001r. 4 mln zł przychodów ze sprzedaży.

PRAWO I GOSPODARKA

Volvo i e-reklama

Fiaskiem okazał się eksperyment Volvo z wyłącznie internetową kampanią reklamową nowego sedana S60. Producent samochodów był pierwszą dużą firmą, która zdecydowała się na taką strategię promocji. Specjalne strony w Sieci odwiedziło ponad milion osób, część z nich zadeklarowała chęć nabycia samochodu. Volvo wykupiło na wyłączność najlepsze miejsce na stronach America Online., jednak ruch w salonach firmy był znacznie mniejszy niż kiedy debiutowały w nich modele zapowiadane w sposób tradycyjny. Na początku bieżącego roku firma przeprowadzi tradycyjną, głównie telewizyjną kampanię reklamową. (s.6)

Clinika.pl planuje

Portal utworzony przez ComputerLand i PGF spodziewa się w 2001r. 4 mln zł przychodów ze sprzedaży. Pierwszy dodatni wynik finansowy z działalności spodziewany jest na koniec 2002 r. Nakłady głównych akcjonariuszy na rozwój Cliniki.pl mają wynieść ok. 23 mln zł. Strategia spółki zakłada rozwój usług dla lekarzy, udostępnienie aplikacji wspomagających zarządzanie gabinetem (usługi typu ASP) a także rozwój platformy transakcyjnej. Uruchomienie podobnych przedsięwzięć zapowiedziało już kilku innych dystrybutorów farmaceutyków (m.in. Prosper i Orfe). (s.12)

PULS BIZNESU

Ministerstwo Łączności odrzuca wniosek Netii.

Minister Tomasz Szyszko powiadomił Netię, że unieważnił przetarg na przyznanie licencji operatorom telefonii komórkowej trzeciej generacji „ze względu na okoliczności szczególnie ważne dla polityki telekomunikacyjnej państwa”. Pismo datowane 29 grudnia 2000 r. Netia otrzymała dopiero 10 stycznia b.r. i nie zgadza się z uzasadnieniem odmowy dotyczącej przyznania jej licencji 3G. Resort łączności uważa, że przyznanie koncesji dla operatora nie biorącego udziału w przetargu może nastąpić jedynie po przeprowadzeniu nowego konkursu. Prawnicy Netii uważają natomiast, że minister łączności skorzystał z istniejących przepisów oraz arbitralnych zapisów dokumentacji przetargowej, żeby ominąć zasady dysponowania dobrem ograniczonym, jakim jest częstotliwość. (s.10)

Prognozy Talexu mówią o 6 mln zł netto w 2001 r.

Talex, poznańska spółka informatyczna, zamierza w b.r. osiągnąć przychody ze sprzedaży na poziomie 70 mln zł. i zysk netto w wysokości 6 mln zł. Talex zamierza w przyszłości rozwijać swoją ofertę dla sektora finansowo-bankowego. Według Janusza Gocałka, prezesa firmy, Wielkopolski Bank Kredytowy, najważniejszy klient spółki, realizuje obecnie olbrzymi program inwestycyjny o wartości 100 mln USD, co zwiększa szanse Talexu na kolejne kontrakty i zapewnia stabilizację finansową. Zdaniem analityków założenia finansowe Talexu mają zbyt optymistyczny charakter, ich prognozy są niższe od prognoz zarządu o 10-15 proc. (s.13)

RZECZPOSPOLITA

Cisco i Motorola ostrzegają

Według szacunków firmy badawczej Dataquest, ubiegłoroczna światowa sprzedaż chipów zwiększyła się o 31 proc. do 221,1 mld USD, a w tym roku wzrośnie o kolejne 20 proc. Dane te świadczą jednak o osłabieniu tempa wzrostu sprzedaży półprzewodników (w 1999 r. wzrost rynku chipów wyniósł 37 proc.). Dataquest twierdzi, że jest to efekt spowolnienia sprzedaży komputerów. Według ujawnionego w tym roku sondażu banku Merrill Lynch, wzrost wydatków na technologie informatyczne w USA w 2001 r. wyniesie 5 proc. (w 2000 r. 11 proc.), a w Europie 13 proc. Według firmy Webmergers.com w 2000 r. na świecie zbankrutowało 210 e-spółek, a inwestorzy stracili na tych bankructwach 1,5 mld USD. Jeszcze kilka dni temu analitycy uważali, że spowolnienie inwestycji IT najmniej odczują firmy takie jak Oracle, Sun czy Cisco, tymczasem szef tej ostatniej zapowiedział 10 stycznia, że zła koniunktura w branży dotknie także Cisco. (s. B2)

PARKIET

W marcu rusza TV

W trzecim miesiącu tego roku wystartuje kolejna na rynku stacja telewizyjna: TV Plus, należąca do Telewizji Familijnej. Udziałowcami nowej stacji będą: Prokom Investment, KGHM Metale, PKN, Polskie Sieci Energetyczne i PZU. Te podmioty posiadają 54 proc. udziałów, pozostałe 46 proc. jest w posiadaniu zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych. (s.3)

WALL STREET JOURNAL

Bertelsmann przejmuje Boxman.com

Niemiecki koncern fonograficzny przejmuje za 260 tys. USD aktywa likwidowanego internetowego sklepu muzycznego Boxman.com. Bertelsmann jest przede wszystkim zainteresowany domeną i bazą danych o klientach w Szwecji, ale na mocy umowy z właścicielami Boxmana, wykupi wszelkie aktywa związane także z działalnością w innych krajach. Boxman operował w Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Holandii. Wykupienie domeny Boxmana posłuży Bertelsmannowi do przekierowywania internautów do swojego internetowego sklepu muzycznego BOL.