Przegląd prasy 06.12

Firmy telekomunikacyjne przygotowują się do unieważnienia przetargu na UMTS.

GAZETA WYBORCZA

Era: unieważnijcie

Operator sieci telefonii komórkowej Era GSM zapowiedział, że przygotowuje się do ewentualnego zaskarżenia przetargu na UMTS. Robert Niczewski, rzecznik Polskiej Telefonii Cyfrowej, uważa, że powodem unieważnienia przetargu powinna być mniejsza liczba chętnych niż planowana liczba koncesji. PTC obawia się, że ministerstwo łączności po przyznaniu koncesji polskim operatorom komórkowym później sprzeda po niższej cenie pozostałe częstotliwości. (s. 19)

Starszy kupi więcej

Sklepy inernetowe nie szczędzą środków na marketing i reklamę swoich marek w Sieci. Najczęściej promocje są skierowane do młodych klientów. Tymczasem prawie nie zauważa się klientów, którzy mogą przynieść najwięcej zysków. Grupa klientów w wieku powyżej 35 lat stanowi zaledwie 10 procent kupujących w Internecie, ale dokonują oni aż 70 procent wszystkich zakupów. Z badań przeprowadzonych przez Andersen Consulting i Online Insight wynika, że dla niemal jednej trzeciej klientów najważniejsza nie jest cena tylko szybkość działania serwisu, łatwość jego użycia, bezpieczeństwo transakcji oraz różnorodność oferty handlowej. (s. 21)

RZECZPOSPOLITA

Nadal bez decyzji, co dalej?

Premier Jerzy Buzek rozmawiał z ministrem łączności Tomaszem Szyszko i komisja przetargową o UMTS. Nie zapadły żadne decyzje. Według nieoficjalnych informacji, są rozważane dwa warianty – unieważnienie przetargu lub jego kontynuacja i wydanie dodatkowych koncesji. Za unieważnieniem przetargu są tymczasem firmy telekomunikacyjne, które przygotowują już dokumenty, które mają posłużyć do zaskarżenia przetargu. (s. B2)

Żeglowanie z komórką

Zanim na rynku pojawi się UMTS, przynajmniej część użytkowników telefonów komórkowych będzie korzystać z usług GPRS. Firmy telekomunikacyjne i banki inwestycyjne są zdania, że GPRS będzie testem zapotrzebowania na mobilny Internet zwłaszcza usług UMTS. Według prognoz, za trzy lata co najmniej połowa internautów będzie korzystać z Sieci za pomocą telefonów komórkowych. Nokia szacuje, że w przyszłym roku zostanie na świecie zostanie sprzedanych 200 milionów komórek z dostępem do Internetu, z czego 180 milionów będzie obsługiwać protokół WAP. (s. B3)

PRAWO I GOSPODARKA

Ożywienie na rynku ASP

Ostatnio coraz więcej firm zapowiada wprowadzenie usług typu Aplication Service Provider, jednak na razie ten segment rynku w Polsce jeszcze nie jest rozwinięty. Do sierpnia tego roku dziesięć polskich firm z branży internetowej ogłosiło plany wprowadzenia ASP do swojej oferty. Usługi mają być skierowane do różnych odbiorców – od firm handlowo-usługowych po placówki służby zdrowia. (s. 5)

Green card dla informatyków

Pierwsza transza 10 tysięcy zezwoleń na pracę w Niemczech trafi do informatyków w przyszłym roku. Co tydzień cudzoziemcy otrzymują 200 takich zezwoleń, dotychczas wydano ich 3442 specjalistom. Informatycy najchętniej wybierają do pracy obszar Niemiec Zachodnich, głównie Bawarię. Szacuje się, że obecnie w całej Europie brakuje 1,9 miliona informatyków, do 2003 r. ta liczba ma wzrosnąć dwukrotnie. (s. 6)

PULS BIZNESU

Softbank sprzeda niektóre akcje ISP

Po okresie bezruchu, Softbank zamierza w końcu zintegrować posiadane spółki ISP i zbudować wspólną ofertę usług dostępowych i hostingowych w Internecie. Posiadając udziały w sześciu providerach Softbank jest jednym z największych dostawców Internetu w Polsce, na razie jednak nie opracowano żadnej wspólnej oferty ani strategii rozwoju. Tymczasem zakupem udziałów spółki w ISP jest zainteresowany duński operator telekomunikacyjny TeleDanmark. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Softbank chce mu sprzedać około połowy udziałów w spółce Net2Net. Analitycy z kolei twierdzą, że dla providerów lepszym inwestorem jest firma telekomunikacyjna a nie integrator systemowy. (s. 4)

E-rekrutacja: wzrost o 65 procent

Do walki o europejski rynek rekrutacji on-line sposobi się kilka spółek. Każda z nich może się okazać atrakcyjnym łupem dla inwestorów. Jest o co walczyć – co roku wartość tego rynku wzrasta o 65 procent. Z danych firmy Lehman Brothers wynika, że Europejczycy coraz chętniej poszukują pracy przez Internet, zaś firmy doradztwa personalnego działające w Sieci rozwijają się coraz dynamiczniej. Największymi graczami na tym rynku są TMP, Job&Adverts, Stepstone, Topjobs i Reed Executive. (s. 10.