Przegląd Tygodnia 7-11.07

Amerykańskie agencje rządowe wypowiedziały wojnę przestępcom "internetowym". Sieć restauracji McDonald's poinformowała o rozpoczęciu drugiej fazy testowania bezprzewodowego dostępu do Internetu w swoich lokalach. Stowarzyszenie RIAA pozwało do sądu hiszpańską firmę, do której należy serwis muzyczny Puretunes.

Archiwum stron WWW, prowadzone przez popularną wyszukiwarke Google, może być powodem do wszczęcia postępowania przeciw firmie o naruszenie praw autorskich. Oskarżycielami są serwisy udostępniające swoje zasoby odpłatnie. Okazuje się, że artykuły objęte opłatą subskrypcyjną można odnaleźć w tymczasowym archiwum Google za darmo. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57204

AOL zmienił swoją politykę antyspamową. Według wcześniejszego regulaminu, koncern uznawał za spam jedynie niechciane wiadomości przesyłane pocztą elektroniczną. Wedle nowych zasad, spamem będa również niezamawiane informacje rozsyłane poprzez komunikatory internetowe oraz publikowane w "chatroomach".

Kto lubi kino? - z badań Prawdziwy Profil wynika, że film pozostaje hobby niezależnym od płci - wśród gości odwiedzających internetowe serwisy filmowe tylko nieznacznie przeważają mężczyźni. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57174

Użytkownicy sieci wymiany plików P2P, przez koncerny fonograficzne uznawani z reguły za piratów, kupują więcej płyt niż inni konsumenci - wynika z raportu opracowanego przez firmę Music Programming Ltd (MPL). Przedstawiciele MPL sugerują, że wiele osób wykorzystuje pliki pobierane z sieci P2P tylko do poznawania nowych artystów - gdy twórczość któregoś z nich przypadnie im do gustu, wtedy kupują jego płytę. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57149

Od lipca br. firma NSS udostępnia szerokopasmowy dostęp do Internetu poprzez sieć satelitów Eutelsat, co umożliwia korzystanie z usługi na terenie Polski i państw sąsiednich.

Stowarzyszenie RIAA pozwało do sądu hiszpańską firmę, do której należy serwis muzyczny Puretunes. Przedstawiciele RIAA zarzucają serwisowi, który za wyjątkowo niewielką cenę oferował pliki muzyczne, że nie zatroszczył się o zdobycie zgody koncernów muzycznych na dystrybuowanie należącej do nich muzyki.

Yahoo zarabia więcej - koncern poinformował, że w II kwartale br. udało mu się osiągnąć najwyższy wzrost przychodów w historii firmy. Yahoo wypracował 50,8 mln USD zysku, przy przychodach na poziomie 321,4 mln USD (to o 42% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Zdaniem obserwatorów rynku, w osiągnięciu tak dobrych wyników firmie pomogła poprawa sytuacji na rynku reklamy internetowej oraz uruchomienie nowych, płatnych usług

Koncern Vivendi zdecydował się na zamknięcie europejskiego oddziału serwisu muzycznego MP3.com. Niewykluczone również, że firma wkrótce sprzeda jego amerykańską część.

Amerykańskie agencje rządowe wypowiedziały wojnę przestępcom "internetowym" - w ostatnim czasie do tamtejszych sądów wpłynęło 45 pozwów - m.in. przeciwko natrętnym spamerom oraz oszustom aukcyjnym. Pozwy (zarówno w sprawach cywilnych, jak i karnych) złożone zostały m.in. przez Federalną Komisję Handlu (FTC) oraz Komisję Kontroli Giełdy (SEC). Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57116

Ponad 60% dorosłych mieszkańców Wielkiej Brytanii w okresie od stycznia do marca 2003 r. korzystało z Internetu - poinformował brytyjski Urząd Statystyczny.

Amerykańska sieć restauracji McDonald's poinformowała o rozpoczęciu drugiej fazy testowania bezprzewodowego dostępu do Internetu w swoich lokalach. Sprzęt, umożliwiający klientom przeglądanie stron WWW i wysyłanie e-maili podczas konsumowania Big Maców i frytek, tym razem zainstalowano w restauracjach w San Francisco i okolicach.

Yahoo! rozbudowuje usługi wyszukiwawcze - jego przedstawiciele poinformowali właśnie o zawarciu umowy z serwisem Moreover. Zakłada ona, że Yahoo! przejmie zgromadzony przez Moreover katalog serwisów informacyjnych i korporacyjnych, list dyskusyjnych oraz blogów. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57080

Brytyjska Biblioteka zdecydowała się udostępnić internautom nagrania głosów zwierząt, które mogą służyć jako... alternatywne dzwonki do telefonów komórkowych.

Niemiecki operator telefonii komórkowej T-Mobile udostępnił swoim klientom nową usługę, umożliwiającą im wykorzystanie telefonu komórkowego jako samochodowego systemu nawigacyjnego. Nowy system wykorzystuje aż trzy bezprzewodowe technologie: GPS, GPRS oraz Bluetooth.

Hakerom nie wyszło - zapowiadany na weekend międzynarodowy konkurs hakerów, którego celem było m.in. włamanie się na 6 tys. serwerów internetowych, zakończył się wielką klapą - głównie z powodu fatalnego zaplanowania zawodów. Serwis, który miał pełnić rolę "sędziego" jest niedostępny z powodu zbyt dużego obciążenia serwerów oraz... ataku hakerów. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57060

Serwis MSNBC.com zdecydował się uruchomić system "sponsorowanych linków" odnoszących się tematycznie do treści prezentowanych w całym serwisie. Linki udostępniać będzie firma Sprinks, która prowadzi About.com - jedną z największych sieci odnośników tematycznych w Internecie.

W ramach współpracy portalu Onet.pl i serwisu Wynagrodzenia.pl ruszyła trzecia edycja internetowego badania płac. Największe badanie poziomu zarobków internautów zostanie przeprowadzone na stronach portalu przy udziale Sedlak & Sedlak Personnel Konsulting. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/news.asp?id=57037

Telefoniczna etykieta ISG zamierza zająć się kwestią "zasad korzystania z telefonów komórkowych" - zdaniem przedstawicieli organizacji, stanowczo zbyt wielu użytkowników telefonów nie wie, jak się zachować z komórką w ręku. Głównym utrapieniem są użytkownicy telefonów z aparatami fotograficznymi, robiący zdjęcia wszędzie i wszystkim.

Od maja do czerwca br. w dwóch dublińskich szkołach prowadzony był pilotażowy projekt natychmiastowego powiadamiania rodziców o tym, że ich dzieci wybrały się na wagary. W momencie, kiedy pociecha nie stawiała się na lekcje, szkolny system automatycznie wysyłał krótką wiadomość tekstową (SMS) do opiekunów dziecka.

Mniej muzyki dla Apple? Grupa artystów, w skład której wchodzą tak popularne zespoły jak Red Hot Chilli Peppers oraz Metallica, nie chce udostępniać swoich utworów w sklepie internetowym iTunes Music Store firmy Apple Computers. Artyści tłumaczą, że przyczyną ich decyzji nie są kwestie finansowe, lecz artystyczne - zespołom nie odpowiada to, że użytkownicy sklepu iTunes mają możliwość kupowania pojedynczych utworów z danego albumu.