Przegląd Tygodnia 25-31.05

Nie doszło do oczekiwanej fuzji Alcatela z Lucent Technologies. Wartość transakcji szacowano na ok. 23,5 mld USD.

Microsoft wprowadził na polski rynek nowy produkt. MS Office XP do końca wakacji ma zastąpić w sprzedaży oferowaną dotychczas wersję MS Office 2000. Ulepszony pakiet nie będzie różnił się znacznie ceną od dotychczas oferowanej wersji. W nowej aplikacji rozwinięte zostały przede wszystkim cechy pracy grupowej, jak wspólne nadzorowanie i korygowanie dokumentu, czy narzędzie internetowe SharePoint Team Services, integrujące pracę nad projektami oraz dokumentami poprzez Internet. Wchodzący w skład pakietu nowy Outlook umożliwia obecnie użytkowanie kilku kont pocztowych. W kontaktach zewnętrznych użytkownika pakietu wspierają ponadto MSN Instant Messenger oraz MSN Hotmail. Nowe wersje Excela i Accesa przyjmują obecnie jako jeden z formatów XML.

Firma PST wdrożyła w portalu YoYo nową platformą handlową. Nowe rozwiązanie informatyczne ma umożliwić wprowadzenie nowocześniejszych standardów obsługi klienta, obejmujących m.in. wyczerpującą informację o oferowanych produktach, dostawę maksymalnie w ciągu dwóch dni, możliwość elektronicznego rozliczenia, informowanie klienta o procesie realizacji jego zamówienia i stałe jego monitorowanie. Zmusza to współpracujące z portalem sklepy do utrzymywania zapasów magazynowych i standaryzacji obsługi internautów. Poza dotychczas dostępnymi towarami, portal zamierza zaoferować ubezpieczenia, bilety kolejowe i autokarowe, rozważa także stworzenie sklepu spożywczego on-line.

Computerland obejmie 200 tys. akcji serii B wortalu Clinika po cenie nominalnej 10 zł. Tym samym jego udział w Clinice wzrośnie do 59,6% (480 tys. akcji). Pozostałymi udziałowcami są Polska Grupa Farmaceutyczna i Dom Maklerski BMT. Przedstawiciele ComputerLandu podtrzymują deklarację, że w Clinikę może zostać zainwestowanych łącznie 23 mln zł. Środki z podniesienia kapitału spółki zostaną przeznaczone na rozwój usług ASP i dokończenie budowy platformy transakcyjnej. Wortal powstał w grudniu zeszłego roku, jako serwis informacyjny dla branży medycznej i farmaceutycznej. W czerwcu br. być może zostanie uruchomiona platforma transakcyjna, która w pierwszym rzędzie połączy hurtownie farmaceutyczne z aptekami, a następnie apteki z kasami chorych. W przyszłości umożliwi także rozliczenia pomiędzy kasami. System transakcyjny znajduje się obecnie w fazie testów a pełną funkcjonalność zyska do września bieżącego roku. Clinika.pl w ciągu 6 miesięcy działania zdobyła ponad 2 tys. zarejestrowanych użytkowników. Dodatni wynik finansowy portal spodziewa się uzyskać w IV kw. br.

Według planów Tele2, do końca tego roku liczba klientów instytucjonalnych korzystających z usługi Air2.Net wzrośnie do około 2,5 tys., a korzystających z VoIP do około 1,5 tys. Do końca tego roku firma planuje sprzedaż około 30 tys. urządzeń Gadatek przeznaczonych dla klientów indywidualnych, które zapewniają tańsze rozmowy telefoniczne dzięki technologii VoIP. W trzecim kwartale tego roku z bezprzewodowego dostępu do Internetu Air2.Net będą mogli skorzystać mieszkańcy Wrocławia, a w czwartym prawdopodobnie Łodzi i Szczecina. Do końca grudnia 2001 r. ma powstać sześć kolejnych stacji bazowych firmy. Tele2 Polska rozpoczęło działalność komercyjną we wrześniu zeszłego roku. Od tego czasu firma zainwestowała około 10 mln USD. W ciągu kolejnych trzech lat firma zamierza zainwestować w Polsce łącznie około 50 mln USD, głównie w rozwój infrastruktury.

Onet podpisał z Expanderem umowę, na mocy której użytkownicy portalu będą mogli bezpośrednio dokonywać zakupu produktów finansowych z oferty Expandera. Obecnie w ofercie wortalu dostępnych jest 26 produktów takich jak: konta osobiste, lokaty, kredyty mieszkaniowe, samochodowe i gotówkowe, ubezpieczenia emerytalne, życiowe oraz ubezpieczenia domów i mieszkań. Ponadto poprzez witrynę portalu finansowego użytkownik uzyska dostęp do informacji o produktach i instytucjach finansowych obecnych na polskim rynku. Expander i Onet liczą na pozyskanie tych internautów, którzy dotychczas nie interesowali się zarządzaniem finansami osobistymi.

WZA Optimusa powołało na nową kadencję dotychczasowy zarząd spółki i zatwierdziło sprawozdanie finansowe za 2000 r. Akcjonariusze zaakceptowali plan podziału spółki, który zakończy się jesienią bieżącego roku. Koncepcję podziału opracowaną przez zarząd spółki zaakceptowała wcześniej rada nadzorcza. Z Optimusa S.A. zostanie wydzielona spółka Optimus Technologie, do której zostaną wniesione wszystkie aktywa z wyłączeniem udziałów w Onecie (75%) i firmie DoctorQ (85%). W Optimusie Technologiach zostanie podniesiony kapitał i wyemitowane 2 mln nowych akcji, które za ich wartość emisyjną 24 mln zł obejmie Optimus S.A. Środki na sfinansowanie objęcia akcji pokryje kredyt obrotowy przyznany przez BRE Bank. W wyniku tych operacji Optimus Technologie zostanie dokapitalizowany kwotą 24 mln zł, natomiast w Optimusie S.A. zostanie 28 mln zł w gotówce i akcje Optimusa Technologii, które zarząd zamierza sprzedać inwestorom finansowym za cenę na poziomie ich wartości emisyjnej, tzn. 24 mln zł. Akcjonariusze Optimusa S.A. w efekcie wydzielenia otrzymają po jednej akcji Optimusa Technologii za każdą posiadaną akcję Optimusa S.A. Optimus Technologie zostanie następnie wprowadzony na giełdę.

Deutsche Telekom sfinalizowało wartą 30 mld USD transakcję zakupu VoiceStream Wireless. Jest to do tej pory największa akwizycja i pierwszy zakup DT w USA. Niemiecki koncern wyemituje 1,168 mld nowych akcji i zapłaci za VoiceStream łącznie 4,23 mld USD. Od 1997 r. amerykańska spółka wykazała stratę w wysokości 3,7 mld USD. Ron Sommer, dyrektor wykonawczy DT, oświadczył, że oczekuje, iż udziałowcy VoiceStream, którzy nie mogą posiadać akcji zagranicznego przedsiębiorstwa sprzedadzą 150 mln walorów DT, które otrzymają w zamian za udziały w VoiceStream. Może to wywrzeć niekorzystny wpływ na giełdowe notowania niemieckiego koncernu, które spadły o 7%. Deutsche Telekom zamierza zaoferować 3,2 swojej akcji plus 30 USD w gotówce za pojedynczą akcję VoiceStream.

Wartą ponad 3 mld USD sprzedaż przez BT serwisu teleadersowego Yell sfinansuje największa w historii europejskiego rynku emisja obligacji o wysokim ryzyku. Yell nabyła grupa inwestycyjna w skład której wchodzą fundusze Apax Partners i Hicks, Muse, Tate & Furst. Grupa uzyskała od banków Merrill Lynch i CIBC kredyt w wysokości 2,17 mld USD. Drugim znaczącym źródłem finansowania transakcji ma być emisja obligacji Yell, warta ok. 700 mln USD. Obligacje te będą obarczone wysokim ryzykiem; analitycy spodziewają się, że agencje ratingowe ocenią je jako "najlepsze z najgorszych" obligacji śmieciowych. Emisja zostanie przeprowadzona prawdopodobnie w sierpniu br. Byłaby to największa emisja wysoko dochodowych obligacji na europejskim rynku finansowym.

Serwis informacji finansowych MarketWatch zapowiedział w środę zwolnienie 15% spośród liczącej 255 osób załogi. Firma pragnie ponadto ograniczyć wydatki związane z marketingiem, usługami kontraktowymi oraz podróżami pracowników.

Zakłada poczynienie w ten sposób oszczędności mających sięgnąć 9 mln USD. Kwota ta nie uwzględnia kosztów, planowanej w bieżącym kwartale, restrukturyzacji firmy. Dyrektor wykonawczy MarketWatch, Larry Kramer, zapowiedział, że firma powinna osiągnąć rentowność pod koniec 2001 r.

Kłopoty witryny łączą się ze słabością rynku reklamy on-line. Szczególnie silnie odczuwają to właśnie firmy będące dostarczycielami zawartości. Bezpośredni rywal MarketWatch, TheStreet.com zapowiedział ostatnio 20-proc. redukcję zatrudnienia, w związku ze słabszą sprzedażą reklam.

Nie dojdzie do fuzji dwóch gigantów - Alcatel i Lucent Technologies zerwały rozmowy. Ewentualne połączenie byłoby jednym z największych w historii rynku technologicznego, a powstały koncern - największy w swojej branży. Wartość transakcji szacowano na ok. 23,5 mld USD, a koncerny wstępnie przyjęły warunki finansowe umowy. Główną przyczyną zerwania rozmów był brak porozumienia co do obsady kluczowych stanowisk. Nie udało się również rozstrzygnąć kwestii udziału Lucenta w nowej firmie. Początkowo amerykański koncern liczył na 42-proc. pakiet akcji w spółce. Alcatel zaś wycenił amerykańskiego partnera na 22 mld USD, czyli znacznie poniżej oczekiwań udziałowców Lucenta. Francuzi chcieli negocjować połączenie dwóch równych partnerów. Gdy stało się jasne, że Alcatel chce dokonać akwizycji, amerykański gigant postanowił pójść własną drogą. Alcatel, czwarty co do wielkości europejski producent sprzętu telekomunikacyjnego, zamierzał kupić Lucenta, aby dostać się na lukratywny rynek amerykański. Lucent zaś liczył na wyjście, przy pomocy możnego sojusznika, z finansowego dołka. W pierwszej połowie bieżącego roku obrachunkowego Lucent wykazał straty na poziomie 3,7 mld USD, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2000 miał 509 mln USD zysku. Amerykański producent telekomunikacyjny zwolnił również ostatnio 16 tys. pracowników i zamknął część fabryk. Nie wiadomo jeszcze, czy Alcatel wciąż zamierza kupić oddział Lucenta produkujący światłowody - wartą ok. 8 mld USD spółkę Agere Systems. Do tej pory negocjacje dotyczące przejęcia Lucent Technologies i Agere Systems były prowadzone niezależnie. O nabycie światłowodowego oddziału Lucenta rywalizuje z Alcatelem włoski Pirelli.

Internetowe ramię Microsoftu przeznaczy 50 mln USD na kampanię reklamową w USA i promocje cenowe, aby przejąć klientów AOL TW. Kampania MSN nawiązuje bezpośrednio do podwyżki cen usług dostępowych jaką wprowadził w ubiegłym tygodniu AOL TW. Koncern podniósł cenę swoich podstawowych usług nielimitowanego dostępu do Internetu o 2 USD do 23,9 USD miesięcznie. Przedstawiciele MSN poinformowali, że od tej chwili notują 50-proc. wzrost zapytań w swoich call centers, dokąd dzwonią użytkownicy poszukujący alternatywy dla usług AOL.

Vodafone zamknął rok obrachunkowy zakończony 31 marca 2001 r. z 13,8 mld USD straty netto przy 30 mld USD przychodów. W poprzednim roku natomiast zarobił 682 mln USD przy przychodach niższych o 24%. Jednak zysk operacyjny w ostatnim roku obrachunkowym zwiększył się w stosunku do poprzedniego okresu aż o 86% i wyniósł 5,6 mld USD. Ujemny wynik netto był spowodowany wysokimi kosztami akwizycji, przede wszystkim wartej ok. 170 mld USD fuzji z niemieckim Manesmannem. W wyniku kolejnych akwizycji Vodafone pojawił się łącznie na 6 nowych rynkach: irlandzkim, szwajcarskim, meksykańskim, kenijskim, chińskim i albańskim. Dzięki temu liczba klientów Vodafone’a wzrosła w zeszłym roku o 30 mln - do 83 mln na całym świecie.

Ponad 50 mld SMS-ów wysłali za pośrednictwem operatorów sieci GSM użytkownicy telefonów komórkowych na świecie w I kwartale br. Najwięcej, 6 mld krótkich wiadomości tekstowych, wysłali w tym czasie niemieccy użytkownicy GSM. Według raportu GSM Association liczba SMS-ów w miesiącu rosła na świecie od 1 mld w kwietniu 1999, po średnio 16 mld miesięcznie w I kwartale br. Rynek wiadomości tekstowych zyskał tym samym status rynku masowego - ocenia prezes GSM Association Rob Conway. Według prognoz stowarzyszenia, w grudniu br. wartość tego rynku osiągnie 25 mld DM.