Przegląd Tygodnia 1-5.07

Koncerny muzyczne rozpoczęły nowy etap walki z sieciami wymiany plików P2P. Zamiast podejmować przeciwko nim działania sądowe, zaczynają "zalewać" sieć tysiącami fałszywych plików. Rozważane jest również zaskarżanie korzystających z takich sieci internautów. Wydatki na infrastrukturę oraz dostęp do Internetu w 2006 r. sięgną w Polsce 977 mln USD - wynika z raportu opublikowanego przez firmę analityczną PriceWaterhouseCoopers.

Portal Yahoo! zaprezentował w tym tygodniu nowe, "odświeżone" oblicze. Po zmianie layoutu serwis stał się bardziej przejrzysty. Przedstawiciele Yahoo! uważają, że będzie on teraz bardziej atrakcyjny dla potencjalnych reklamodawców. O planach wprowadzenia zmian informowano już ponad miesiąc temu. Modyfikacja szaty graficznej to dla Yahoo! wydarzenie nieomal historyczne - jest to pierwsza tak poważna zmiana wyglądu serwisu od roku 1995. Według Diany Lee, rzeczniczki serwisu, zmiana layoutu jest przede wszystkim ukłonem w stronę klientów - zarówno użytkowników serwisu (którym wygląd Yahoo! ma ułatwić przeglądanie zasobów serwisu), jak i reklamodawców, którzy będą teraz mieli znacznie lepsze możliwości reklamowania swoich produktów.

Koncerny muzyczne rozpoczęły nowy etap walki z sieciami wymiany plików P2P. Zamiast podejmować przeciwko nim działania sądowe, zaczynają "zalewać" sieć tysiącami fałszywych plików. Z nieoficjalnych informacji wynika, że co najmniej trzy duże koncerny muzyczne stosują tę taktykę - zamiast plików MP3 udostępniają w nich pliki zawierające jedynie ciszę lub wielokrotne powtórzenie fragmentu piosenki. Dzięki takiemu spreparowaniu "fałszywka" wygląda na prawdziwą - plik ma zarówno właściwą nazwę, jak i rozmiar. To, że plik ów jest zupełnie bezwartościowy, można stwierdzić dopiero po jego pobraniu i odtworzeniu.

Koncerny mogą się jednak rozczarować - przedstawiciele firmy StreamCast Network, operatora popularnego serwisu peer-to-peer Morpheus, już teraz zapowiadają, że kolejna wersja programu Morpheus będzie zawierać specjalny mechanizm, który umożliwi zidentyfikowanie i wyłączenie z wyników wyszukiwania fałszywych plików.

Drugi pomysł koncernów na walkę z peer-to-peer jest jeszcze bardziej kontrowersyjny - zamiast pozywać do sądów operatorów serwisów, zamierzają one pociągać do odpowiedzialności korzystających z nich internautów. Decyzja taka podyktowana jest prawdopodobnie fiaskiem większości procesów sądowych, wymierzonych przeciwko najpopularniejszym serwisom oraz tym, że nawet jeśli uda się doprowadzić do zamknięcia niektórych z nich (vide: Napster czy AudioGalaxy), to na ich miejsce natychmiast pojawiają się następne. Wydaje się więc, iż przedstawiciele przemysłu muzycznego doszli do wniosku, że skuteczniejsze będzie odstraszenie potencjalnych użytkowników takich serwisów. O całej sprawie poinformował we wtorek magazyn "The Wall Street Journal".

Kolejny po Enronie i WorldCom skandal księgowy w USA: Przedstawiciele Xeroksa (największego w USA producenta sprzętu biurowego) potwierdzili, że firma nie może doliczyć się co najmniej 2 mld USD. W związku z tym przychody spółki za ostatnie 5 lat (1997-2001) zostały obniżone o ok. 2% - do 91 mld USD. Przedstawiciele firmy twierdzą, że problem spowodowany jest zmianą sposobu księgowania operacji finansowych. Manipulowanie finansami Xeroksowi już wcześniej zarzucała Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych (SEC) - w ubiegłym roku koncern zapłacił 10 mln USD kary za nieprawidłowe księgowanie dochodów.

Na mocy porozumienia Portfel.pl udostępni w Gazecie.pl swoją bazę produktów finansowych i funduszy emerytalnych – opracowaną razem z serwisem Gazety. Baza usług ułatwia internautom m.in. dobór banku, karty, rachunku, lokaty czy kredytu. Zawiera też kalkulatory umożliwiające przeprowadzanie symulacji dotyczących konkretnych produktów kredytowych czy oszczędnościowych. W części poświęconej OFE znalazły się ponadto m.in. artykuły z "papierowego" wydania Gazety Wyborczej, poświęcone ubezpieczeniom. Poza serwisem dostępne są one tylko odpłatnie - w archiwum Gazety.pl.

Prokom Software dostosuje systemy informatyczne Telekomunikacji Polskiej SA do zmian organizacyjnych, przeprowadzonych w poszczególnych pionach TP SA. Umowa dotyczy w szczególności modernizacji wdrożonego w TP SA Zintegrowanego Systemu Informatycznego Wspomagającego Zarządzanie Rachunkowością (ZSIWZR). Reorganizacja baz danych tego systemu obejmie "wyodrębnienie zasobów przekazywanych nowym jednostkom organizacyjnym, przekodowanie przekazywanych danych, transfer danych i parametryzację systemu".

Netia oferuje od tego tygodnia połączenia VoIP poprzez prefiks 1055. Z nowej usługi mogą korzystać abonenci innych operatorów, którzy zawarli z Netią umowę na świadczenie usług międzystrefowych. Operator uruchomił dwa bezpłatne numery dostępowe do serwerów VoIP. Do wyboru są dwie taryfy: "ekonomiczna" i "przedsiębiorcza".

Siemens będzie współtworzyć projekt światłowodowej sieci, która zapewni dostęp do Internetu wszystkim instytutom Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zawarta między stronami umowa przewiduje również współpracę przy realizacji innych projektów informatycznych i organizowanie seminariów technicznych.

Wydatki na infrastrukturę oraz dostęp do Internetu w 2006 r. sięgną w Polsce 977 mln USD - wynika z raportu opublikowanego przez PricewaterhouseCoopers. Oznacza to, że kwoty przeznaczane na te cele będą w ciągu najbliższych 4 lat rosły średnio o 8,7% rocznie. Więcej wydawać będziemy zresztą nie tylko na infrastrukturę i opłaty abonamentowe - o 11,3% rocznie (do roku 2006) będą również zwiększały się wydatki na reklamę w Internecie. Z raportu PriceWaterhouseCoopers wynika także, że w roku 2006 w Polsce będzie ok. 10 mln użytkowników Internetu.

Światowe wydatki na dostęp do Internetu podwoją się w ciągu najbliższych 4 lat - wynika z kolejnego raportu, opublikowanego przez firmę analityczną InfoCom. Obecnie na te cele wydaje się na całym świecie w sumie ok. 37 mld USD rocznie. Zdaniem analityków, w roku 2006 kwota ta sięgnie 77 mld USD. Z raportu wynika również, że wzrost ten będzie stymulowany głównie przez popularyzację szerokopasmowego dostępu do Internetu. Według ekspertów InfoCom, w 2006 r. jedynie 45% wydatków na dostęp do sieci będą stanowiły koszty ponoszone przez osoby korzystające z dostępu typu dial-up.

Serwis muzyczny Listen.com podpisał umową z wytwórnią Universal Music Group, dzięki której nagrania artystów nagrywających dla UMG będzie można pobierać z Listen.com. Universal Music Group była dotąd jedyną wytwórnią z tzw. Wielkiej Piątki (Warner Music, EMI, BMG, Sony Music oraz właśnie Universal Music Group), która nie współpracowała z Listen.com.

Listen.com jest internetowym serwisem, zajmującym się dystrybucją "cyfrowej" muzyki. Użytkownicy serwisu mogą za odpowiednią opłatą pobierać z niego pliki audio i korzystać z nich przez określony czas.

Crowley Data Poland uruchomił nowe łącze do Frankfurtu o przepustowości do 155 Mb/s. Będzie ono obsługiwane przez sieć Global Crossing. Sumaryczna przepustowość łączy wychodzących z sieci Crowley’a wzrosła do ponad 200 Mb/s. W Polsce Crowley ma punkty styku z sieciami takich operatorów, jak TP SA, i Atman.

Serwery internetowe jeszcze nigdy nie były tak bardzo narażone na niebezpieczeństwo nie autoryzowanego dostępu - wynika z raportu opublikowanego przez firmę Netcraft.

Przyczyną takiej sytuacji są odkryte niedawno "dziury" w najpopularniejszym - Internet Information Server (IIS) Microsoftu oraz Apache Web Server. Problem jest bardzo poważny, ponieważ IIS i Apache są wykorzystywane na większości funkcjonujących obecnie serwerów internetowych. Z Apache korzysta 64% serwerów, zaś z IIS - 25% (dane pochodzą z poprzedniego raportu Netcraft).

DoubleClick sprzeda swój dział brokerski dotychczasowemu konkurentowi - agencji marketingowej L90. Firma otrzyma 5 mln USD w gotówce i 16% akcji dotychczas konkurencyjnej spółki. Nie jest to pierwsza transakcja między stronami. Wcześniej to DoubleClick przejął należący do L90 adserverowy system adMonitor. L90, która zmieni nazwę na MaxWorldwide, będzie prawdopodobnie największym na świecie brokerem reklam internetowych. Wartość transakcji, jaką zawierają DoubleClick i L90, jest szacowana na mniej niż 10 mln USD. Zgodnie z warunkami umowy DoubleClick otrzyma dodatkowe 6 mln USD, jeśli MaxWorldwide osiągnie rentowność w dwóch następujących po sobie kwartałach w okresie 36 najbliższych miesięcy.

Operatorzy większości amerykańskich wyszukiwarek internetowych poinformowali, że są w stanie wyraźnie rozróżniać w rezultatach wyszukiwania linki do ofert reklamowych od wyników "obiektywnych". Wprowadzenia takiego rozróżnienia domaga się od nich amerykańska Federalna Komisja Handlu. W ubiegłym tygodniu przedstawiciele Komisji zażądali od operatorów wyszukiwarek, by ci wyraźnie informowali klientów, które z pozycji zawartych w rezultatach wyszukiwania swą pozycję zawdzięczają temu, że tak naprawdę są reklamami, a nie stronami najbardziej zgodnymi z oczekiwaniami internauty.

Operatorzy popularnej wyszukiwarki AltaVista opracowali nowy mechanizm wyszukiwawczy, który, ich zdaniem, znacznie poprawi efektywność i skróci czas wyszukiwania danych w sieci. Nowa technologia nosi nazwę Prisma - polega ona, najprościej rzecz ujmując, na dzieleniu wyników wyszukiwania na kategorie tematyczne (oprócz tego wyświetlana jest również "tradycyjna" lista wyników). Dzięki temu użytkownik może szybciej znaleźć interesujące go informacje.

Z początkiem lipca TP SA uruchomiła nową usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu o nazwie Neostrada Plus. Ceny miesięcznego abonamentu zaczynają się od 191 zł, zaś maksymalna szybkość transmisji danych to 512/128 Kb/s (do/od klienta). Do dyspozycji użytkownik ma również 100 MB na dowolną liczbę kont pocztowych i serwer WWW (w domenie neostrada.pl) oraz dostęp do zawartości serwisu www.Neostrada.pl. Opłata instalacyjna wynosi 854,93 zł brutto.

Według badań firmy OneStat, ponad 95% wszystkich internautów używa do surfowania po sieci różnych wersji przeglądarki Internet Explorer. Jest to co prawda odsetek o 1,3% niższy niż jeszcze miesiąc temu, ale przewaga IE nad innymi przeglądarkami w dalszym ciągu jest miażdżąca. Najpopularniejszą wersją Explorera jest edycja 6.0 - korzysta z niej aż 46,4% wszystkich użytkowników Internetu. Na dalszych miejscach znalazły się wersje 5.5 (23,9%) oraz 5.0 (23,6%). Co ciekawe, 1,2% internautów w dalszym ciągu wykorzystuje IE w wersji 4.0. Następny w rankingu przeglądarek jest produkt firmy Netscape - z Navigatora 4.0 korzysta 1,4% internautów, zaś z edycji 3.0 - zaledwie 0,5%. Rosnącą popularnością cieszy się zaś dzieło norweskich programistów - Opera. Korzysta z niej co prawda tylko 0,7% użytkowników, ale w stosunku do maja tego roku oznacza to wzrost o 0,2%.

Prawdopodobnie pod koniec roku zostaną przedstawione wyniki prowadzonego przez Unię Europejską dochodzenia w sprawie Microsoftu. Przedstawiciele UE sprawdzają, czy koncern rzeczywiście nieuczciwie konkurował z firmą Sun Microsystems. Termin przedstawienia wyników dochodzenia podał Philip Lowe, dyrektor jednej z komisji unijnych, zajmujących się konkurencją na rynku. Jego zdaniem, dochodzenie zbliża się ku końcowi i w ciągu kilku miesięcy będzie można przedstawić jego wyniki. Bardzo prawdopodobne jest jednak, że UE poczeka z ich ostatecznym sformułowaniem do czasu zakończenia postępowania przeciwko Microsoftowi, prowadzonego przez amerykański sąd na wniosek przedstawicieli dziewięciu stanów, zarzucających firmie praktyki monopolistyczne.

W miesiąc po przejęciu Media Metrix firma comScore zamierza podwoić liczebność grupy użytkowników Internetu, na podstawie zachowań której przygotowywane są badania dotyczące preferencji internautów. W drugiej połowie tego roku comScore zamierza zaprezentować nową wersję usługi Media Metrix - oznaczoną numerem 2.0. Grupa użytkowników, która posłuży do opracowywania raportów, zostanie w niej zwiększona z 60 tys. do 120 tys. W jej skład wejdzie 50 tys. użytkowników domowych, 35 tys. osób korzystających z Internetu w miejscu pracy i taka sama liczba studentów.