Przegląd Prasy 5.10.

Europejski rynek telefonii komórkowej w systemie UMTS za 10 lat będzie wart 156 mln euro.

RZECZPOSPOLITA Europejski rynek telefonii komórkowej trzeciej generacji w 2010 r. będzie wart 156 mld euro – głosi raport Arthur Andersen i JP Morgan. Zdaniem analityków, zwrot z inwestycji w UMTS nastąpi w ciągu siedmiu lat w przypadku operatorów, którzy dostali licencje za darmo oraz piętnastu lat w przypadku tych, którzy otrzymali koncesję w wyniku aukcji. (s. B1)

Zdaniem Piotra Żarskiego, prawnika z Deloitte & Touche, opłaty licencyjne uiszczane na rzecz zagranicznych producentów oprogramowania, nie powinny podlegać 10-procentowemu zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce. (s. C4)

GAZETA WYBORCZA Ministerstwo łączności ogłosiło przetarg na koncesję na UMTS w Polsce. Ustalono ostateczny termin składania ofert (10 listopada), cenę za dokumentacje przetargową, przydzielane częstotliwości i maksymalną liczbę licencji (pięć). Więcej szczegółów nie podano, ponieważ nadal toczą się negocjacje z zainteresowanymi firmami. Rozmowy dotyczą ustalenia opłaty koncesyjnej, wielkości pasma do transmisji i liczby wydawanych licencji. (s. 15)

PRAWO I GOSPODARKA Internet Idea, właściciel portalu YoYo.pl, planuje w przyszłym roku wejść na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Firma jednak zaczeka z debiutem na wyniki emisji konkurentów – Interii i Areny. (s. 5)

Prawie 15 procent Polaków, czyli 4,6 miliona osób, deklarowało we wrześniu dostęp do Internetu – wynika z badań TNS OBOP. W porównaniu z sierpniem wzrost wyniósł 1,8 procent. Dynamikę tłumaczy się rozpoczęciem zajęć w szkołach. OBOP szacuje, że w październiku nastąpi kolejny wzrost, związany z końcem wakacji dla studentów. (s. 5)

PULS BIZNESU Witryny internetowe polskich banków, choć zawierają najczęściej opis produktów dla firm, nie mają formularza-deklaracji do wypełnienia by skorzystać z usług. O szczegóły oferty także należy najczęściej pytać przez telefon lub pocztą elektroniczną. (s. 15)

FINANCIAL TIMES Największy producent półprzewodników w Japonii, NEC rozgląda się za partnerem w Stanach Zjednoczonych. Koncern chce wejść na amerykański rynek ze swoją ofertą łączy światłowodowych do budowy sieci szybkiej transmisji danych. Jest to część strategii NEC, która zakłada przekształcenie firmy w producenta rozwiązań sieciowych.

WALL STREET JOURNAL Obroty handlowe w rosyjskim Internecie wyniosą w tym roku 90 mln dolarów – szacuje międzynarodowa firma badawcza IDC. W ubiegłym roku sieciowe obroty wyniosły tylko 10 mln dolarów. Na razie 75 procent obrotów stanowią transakcje typu business-to-consumer, ale specjaliści przewidują do 2002 r. wielokrotny wzrost w segmencie business-to-business, z powodu odejścia firm od modeli biznesowych pochodzących z czasów ZSRR.